اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بیمه خدمات توانبخشی

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بیمه خدمات توانبخشی، خاطر نشان کرد: با اختصاص این اعتبار امیدوارم با پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی، بخشی از نیازهای افراد دارای معلولیت مرتفع شود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری در دومین جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان با بیان اینکه افراد دارای معلولیت همانند سایر شهروندان از همه حقوق انسانی و قانونی برخوردار هستند، اظهار کرد: بسیاری از افراد دارای معلولیت از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ویژه‌ای برخوردار هستند که اگر این ظرفیت‌ها به خوبی شناسایی شوند و در معرض آموزش قرار گیرند، می‌توانند در خدمت توسعه و پیشرفت کشور قرار گرفته و گره‌ها و مسائل جامعه را برطرف کنند.

وی افزود: در میان افراد دارای معلولیت، نخبگان و هنرمندانی وجود دارد که آثار مختلف فرهنگی، هنری و علمی آنها هر انسانی را به شگفتی وامی‌دارد. وظیفه مسئولان است که این توانمندی‌ها را در معرض افکار عمومی قرار دهند تا ذهنیت جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت تغییر کند.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه شهروند دارای معلولیت نیاز به ترحم ندارد بلکه به باورمندی جامعه نیاز دارد، تصریح کرد: افراد دارای معلولیت نیاز دارند که توانمندی‌های آنان مورد پذیرش و باور جامعه قرار گیرد و از این توانمندی‌ها در کشور استفاده شود.

جهانگیری ادامه داد: ما به عنوان مسئولان وظیفه داریم شرایط زندگی عادی و آبرومند را برای همه شهروندان جامعه فراهم کنیم که در این میان افراد دارای معلولیت نیز به طور طبیعی از این حقوق برخوردار هستند و نه تنها باید مناسب‌سازی‌های لازم برای اشتغال، رفت و آمد و آموزش آنها انجام شود بلکه وظیفه قانونی ماست که تمامی حقوق مانند سایر شهروندان را برای آنها هم فراهم کنیم.

وی یکی از مهمترین نیازهای افراد دارای معلولیت را مناسب‌سازی شهرها عنوان کرد و گفت: طراحی شهرها و خدمات شهری باید انسان محور باشد طوری که این خدمات به شکلی مناسب ارائه شود تا همه افراد یک جامعه بتوانند زندگی عادی و آبرومند داشته و از همه امکانات و حقوق برخوردار باشند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به جلسات کمیته مرتبط با مناسب‌سازی که با محوریت وزارت کشور برگزار می‌شود، گفت: تصمیمات و اقدامات خوبی از سوی این کمیته انجام شده است البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم که امیدوارم با جدیت و پیگیری منسجم شاهد ارتقای وضعیت مناسب‌سازی در شهرها برای افراد دارای معلولیت باشیم.

جهانگیری یکی از آرمان‌های انبیا و اولیا، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب را استقرار عدالت برشمرد و گفت: اگر بخواهیم عدالت آموزشی و اقتصادی و سایر جنبه‌های عدالت در جامعه مستقر شود، باید شرایط به گونه‌ای باشد که همه آحاد جامعه احساس کنند که امکانات به شکل عادلانه در کشور توزیع شده است.

وی با یادآوری ابلاغ آئین‌نامه قانون حمایت از حقوق معلولان توسط دولت ظرف مدت کوتاه اظهار کرد: آئین‌نامه این قانون که ممکن بود هر بند آن مدت‌ها در کمیسیون‌های مختلف معطل شود، با اهتمام ویژه دولت ظرف پنج شش ماه به تصویب رسید و ابلاغ شد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بیمه خدمات توانبخشی، خاطر نشان کرد: با اختصاص این اعتبار امیدوارم با پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی، بخشی از نیازهای افراد دارای معلولیت مرتفع شود. البته اعتباراتی که برای هر بخش تخصیص پیدا می‌کند با نیازهای آن بخش فاصله دارد چون منابع و اعتبارات در برابر نیازها و مطالبات با محدودیت مواجه هستند، اما امیدوارم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و ردیف مستقل تعیین شده برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، شاهد بهبود وضعیت باشیم.

جهانگیری با اشاره به موضوع ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق معلولان، خاطرنشان کرد: در این ماده که به موضوع اشتغال افراد دارای معلولیت مربوط است، سهمیه ۳ درصد استخدامی افراد دارای معلولیت به تصویب رسیده و بر اساس گزارش رئیس سازمان امور اداری و استخدامی این ۳ درصد که مختص افراد دارای معلولیت است در تمامی آزمون‌های استخدامی لحاظ می‌شود و حتی اگر برخی از این سهمیه‌ها به هر دلیل توسط افراد دارای معلولیت پر نشود، این سهمیه ذخیره می‌شود و در آزمون‌های استخدامی بعدی به آنها اختصاص پیدا می‌کند.

وی افزود: دولت به کارفرمایانی که افراد دارای معلولیت را استخدام کنند و یا خانواده‌های آنها را به کار گیرند، امکانات تشویقی و حمایت‌هایی ارائه می‌دهد. علاوه بر این صندوق حمایت از اشتغال معلولان نیز فرصت مناسبی برای ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد دارای معلولیت است و تجربه نشان داده این صندوق‌ها معمولاً می‌توانند افراد تحت پوشش خود را به افرادی کارآفرین تبدیل کرده به گونه‌ای که تولیدات آنها در بازارهای بین‌المللی قابل عرضه باشد.

معاون اول رئیس جمهور با ابراز رضایت از اجرای موضوع ماده ۲۵ قانون حمایت از حقوق معلولان مبنی بر معافیت ۵۰ درصد مالیاتی یکی از اولیا افراد دارای معلولیت و نیز اجرای موضوع ماده ۲۶ مبنی بر معافیت از خدمت وظیفه عمومی یکی از افراد خانواده‌های دارای عضو معلول، گفت: تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های خوبی در یک‌سال اخیر برای حمایت از افراد دارای معلولیت انجام شده که لازم است رئیس سازمان بهزیستی کشور این تصمیمات را به جامعه اطلاع‌رسانی کند.

جهانگیری با اشاره به سخنان رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مبنی بر لزوم مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج برای افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان گفت: لازم است سازمان برنامه و بودجه و سازمان بهزیستی این موضوع را مدنظر قرار دهند و در صورت نیاز اعتبارات لازم برای این منظور اختصاص پیدا کند.

وی با اشاره به مطالبات و دغدغه‌های نماینده شبکه ملی ناشنوایان مبنی بر ضرورت حضور افراد دارای معلولیت در جلسات تصمیم‌گیری مرتبط با معلولان، گفت: لازم است این موضوع در کمیته نظارت و هماهنگی اجرای قانون حمایت از معلولان مورد توجه قرار گیرد و حتماً نماینده معلولان در جلسات تصمیم‌گیری مرتبط با آنها حضور داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور با قدردانی از اقدامات سازمان بهزیستی و رئیس پرتلاش این سازمان در دوره شیوع کرونا برای مراقبت از سالمندان و افراد تحت پوشش گفت: سازمان بهزیستی از افراد تحت پوشش خود مراقبت و نگهداری مناسبی از سالمندان به عمل آورد و تقریباً کمترین ابتلاء به کرونا در میان این افراد مشاهده شد که لازم است این مراقبت‌ها همچنان ادامه پیدا کند تا سالمندان و افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی که در مراکز نگهداری این سازمان هستند، دچار آسیب نشوند.

بر اساس این گزارش، در این جلسه که وزرای آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان شبکه ملی ناشنوایان و نماینده شبکه معلولان جسمی و حرکتی نیز حضور داشتند، رئیس سازمان بهزیستی کشور گزارشی از اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و اقدامات صورت گرفته از سال گذشته تا کنون ارائه کرد.

تشکیل ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، پوشش بیمه سلامت و خدمات توانبخشی توان پزشکی، کمک هزینه مراکز غیردولتی و پرداخت حق پرستاری، استفاده رایگان از امکانات ورزشی دستگاه‌ها، تحصیل رایگان در دانشگاه‌های غیردولتی، کمک هزینه معیشتی، حمایت در حوزه مسکن و تسهیلات ارزان قیمت، حمایت در بخش کارآفرینی و اشتغال، تعیین سهمیه ۳ درصد استخدام، آموزش فنی و حرفه‌ای، معافیت مالیاتی و معافیت از خدمت وظیفه عمومی از جمله اقدامات انجام شده برای حمایت از افراد دارای معلولیت است که رئیس سازمان بهزیستی کشور گزارشی در خصوص این اقدامات ارائه کرد.

در این نشست همچنین نماینده شبکه ملی ناشنوایان و نماینده معلولین جسمی و حرکتی نیز به بیان دغدغه‌ها، نیازها و مطالبات جامعه معلولین پرداختند.

رئیس هیئت مدیره انجمن مراکز غیردولتی توانبخشی معلولان نیز از طریق ویدئو کنفرانس، مهمترین مطالبات و دغدغه‌های افراد دارای معلولیت را مطرح کرد.

کد خبر 460066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.