از انتقاد به مصوبه اخیر مجلس تا اعتراض چندباره به جمع‌آوری سبدهای زباله بدون اطلاع مردم

دویست و بیست و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر کرج امروز (یکشنبه) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نبیونی رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و امور مشارکت‌های شورای اسلامی شهر کرج در دویست و بیست و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر کرج که عصر یکشنبه برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دانشمند امروز و دانشجوی سال‌های سخت دوران ستمشاهی "شهید محسن فخری زاده"، اظهار کرد: هفته پژوهش در پیش رو است و انتظار می‌رود نگاه ویژه به پژوهش و تحقیق در مدیریت شهری توسط همکاران، معاونین و مدیران محترم شهری به وجود بیاید و در همه امور اولویت تحقیق و پژوهش به ویژه در اجرای پروژه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و امور مشارکت‌های شورای شهر کرج ضمن قدردانی از تلاش‌های دانشگاه علمی و کاربردی واحد شهرداری کرج در حوزه‌های مختلف از جمله پژوهش و فناوری از شهردار درخواست کرد تا برای ارتقا بیشتر این واحد دانشگاهی امکانات را فراهم کند.

نبیونی اظهار داشت: از آقای شهردار درخواست دارم برای اداره هیئت امنایی این واحد دانشگاهی هر چه سریع‌تر اقدام کند و هیئت امنا مرتبط با سیاستگذاری این دانشگاه انتخاب شوند.

عضوشورای اسلامی شهر کرج در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت کارتن خواب‌ها اشاره کرد و گفت: وضعیت کارتن خواب‌ها و معتادان متجاهر در محدوده منطقه ۵ در بلوار شهید ایرانی هرچه سریع‌تر رسیدگی شود و یک گرمخانه موقت در مکان مناسب برای این قشر تعبیه شود.

نبیونی از شهردار کرج درخواست کرد تا برای تسریع در فرایند ساخت و آماده سازی پارک هشت هکتاری در محدوده منطقه پنج شهرداری و اختصاص بودجه و منابع مالی لازم برای این پروژه الویت دار قرار دهد.

فرج‌اله ایلیات رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج در ادامه جلسه عنوان کرد: این روزها شاهد تکاپوی مجلس برای تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده هستیم که به موجب تباصر و بندهای آن دست شوراهای اسلامی از وضع عوارض‌های محلی کوتاه شده و وزارت کشور در این ارتباط فرمول‌های یکسانی را به استانداری‌ها ابلاغ می‌کند تا استانداران آن را برای اجرا در اختیار شهرداری‌های تابعه بگذارند.

وی افزود: مجلس هفته گذشته به جای تثبیت شعار اصلی خود که همان مردم سالاری است، لایحه‌ای را مورد بررسی قرار داد که درآمدهای شهرداری‌ها را به شدت کاهش داده و موجب وقفه در کارهای عمرانی و خدماتی می‌شود، گرچه اساساً طبق قانون اساسی دولت نمی‌تواند وضع عوارض محلی را از شوراهای اسلامی سلب کند لکن شاهدیم که چنین سناریوی تلخی در حال اجرایی شدن است و مسئولان شهری در کلانشهرها و مراکز استان‌ها باید در این ارتباط موضع گیری کنند.

وی ادامه داد: این روال که وزارت کشور فرمول‌های ثابتی را برای محاسبه و دریافت عوارض‌های مختلف محلی در اختیار استانداری‌ها قرار دهد تا مبنای عمل شهرداری‌ها قرار گیرد، مربوط به دهه هفتاد بود که شرایط با امروز بسیار متفاوت بود و کلانشهرها به تعریف کنونی شکل نگرفته بود و هزینه‌ها تا این حد افزایش نیافته بودند، اینکه بخواهیم عوارض‌های یک شهر ۵ هزار نفری را با شهری نیم میلیون نفری یکسان ببینیم، از پایه غلط است، چرا که هزینه‌های اداره این دو شهر از زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند.

ایلیات با بیان اینکه اعضای شوراهای اسلامی نمایندگان مردم هستند و تعیین و تصویب عوارض‌های محلی از وظایف عادی شوراها بوده و این امر با همفکری شهرداری‌ها و بررسی نظام هزینه و درآمد و نیازهای شهر به توسعه عمرانی و خدماتی انجان می‌شود، تصریح کرد: انتظار داریم این مسئله مهم به شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها منتقل شود تا موضع واحدی در برابر تضعیف این نهاد مردمی اتخاذ گردد و در نهایت بتوانیم مجلس و شورای نگهبان را مجاب به حذف این بخش از لایحه نمائیم.

احد رسولی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرج نیز با بیان اینکه اختیار نهاد شوراهای شهر کشور در حوزه وضع عوارض شهری از شوراها سلب و به وزارت کشور واگذار شده است، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در آذر ماه سال جاری به جمع بندی کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص لایحه ارزش افزوده رأی مثبت داد و برای تأیید نهایی به شورای نگهبان قانون اساسی ارائه کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و بافت‌های فرسوده شورای شهر کرج با بیان اینکه لایحه مالیات بر ارزش افزوده به موازات لایحه درآمدهای پایدار که دارای محتوای نزدیک به هم و دارای اشتراکات زیادی بودند، افزود: این لایحه در زمان مجلس دهم از سوی دولت با رویکرد تمرکزگرایانه ارائه شد و پس از فراز و فرودهای فراوان و نهایتاً با رفع بخشی از نگرانی‌های مدیریت‌های شهری، نهایتاً به تصویب مجلس هم رسید و پس از ارائه به شورای نگهبان با ایرادتی مواجه شد.

خزانه دار شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در هفته گذشته بدون حضور نمایندگان مدیریت‌های شهری اعم از شوراها و شهرداری‌ها، نسبت به جمع بندی برای رفع ایرادات اقدام و عین جمع بندی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، تصمیمی که به دلیل شرایط خاص کشور آنهم پس از ترور دانشمند عزیز هسته‌ای و دفاعی کشورمان، تحت تأثیر قرار گرفت و توجهی به آن نشد و عملاً مغفول ماند.

رسولی یادآور شد: به موجب مجموعه تغییراتی که در مواد و تبصره‌های لایحه مالیات بر ارزش افزوده بخصوص ماده ۵۳ این مصوبه اعمال شده است، عملاً اختیارات نهاد شوراهای شهر کشور در حوزه وضع عوارض شهری از شوراها سلب و به وزارت کشور واگذار شده و در جای جای این مصوبه نسبت به حذف نام شوراهای شهر اقدام شده است به نوعی می‌توان گفت این تصمیم که با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس شورای اسلامی رقم خورده است، نقطه عطفی در نمایشی و فرمایشی کردن بزرگترین نهاد مردمی که از مهم‌ترین دستاورهای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و از تجلیات عینی و واقعی برون سپاری اداره امور کشور به مردم و اصل مردم سالاری و جمهوریت است در تاریخ کشور، ثبت و ضبط خواهد شد.

رسولی با بیان اینکه بندهایی از لایحه مالیات بر ارزش افزوده، درآمدهای شهرداری‌ها را با خطر جدی مواجه می‌کند، یادآور شد: شوراهای اسلامی شهر و روستا برگرفته از ۹ اصل قانون اساسی است. اصل هفتم قانون اساسی شوراها را با صراحت به عنوان یکی از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور معرفی می‌کند، برخلاف این اصل از قانون اساسی در این لایحه ما شاهد حرکتی رو به برگشت بوده ایم. به جای آنکه این مصوبه تمرکز زدایی از دولت مرکزی و واگذاری تصمیم گیری در حوزه محلی به معتمدین مردم را به ارمغان بیاورد درحال تمرکززایی در حوزه دولت مرکزی است.

خزانه دار شورای اسلامی شهر کرج خاطر نشان کرد: نتیجه این مصوبه چیزی جز سلب تصمیم گیری از نمایندگان مردم در حوزه محلی نبوده و این در حالیست که این حجم بار برای دولت به علت سنگینی بار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و عدم امکان دولت در پشتیبانی همه جانبه و تخصیص اعتبارات لازم خود آسیب‌ها و نارضایتی‌های مردمی زیادی را در پی خواهد داشت.

به گفته رسولی، با این اتفاق بهتر است بگوییم که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بار سنگینی بر دوش دولت خواهند شد که اداره آنها با وابستگی به دولت بار سنگینی را از نظر درآمدها تحمیل خواهد کرد که دولت از پس آن بر نخواهد آمد.

همچنین حسین محمدی رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر کرج در ادامه این جلسه اظهار داشت: ۳۰ آذر در کشور به نام روز پرستار نامگذاری شده است همانطور که همگان مطلع هستند نزدیک به ۹ ماه است این قشر گرانقدر و زحمتکش در شرایط سخت و بیماری کرونا در حال خدمت رسانی صادقانه هستند و در جبهه نبرد با این بیماری در خط مقدم در حین خدمت رسانی و ایثار هستند.

رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر کرج تصریح کرد: در این راستا درخواست می‌کنم گروهی از شورای اسلامی شهر کرج، شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در مورد چگونگی تقدیر شایسته معنوی و مادی از این عزیزان هماهنگی لازم را انجام دهند.

محمدی اظهار کرد: شورای اسلامی شهر کرج آماده همکاری با شهرداری درخصوص تقدیر ازپرستاران است و برای تقدیر مادی در قالب کارت هدیه لایحه از طرف شهرداری به شورا ارائه شود.

رحیم خستو نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرج نیز عنوان کرد: طرح جمع‌آوری سبدهای زباله از جلوی منازل مناطق ۱۰ گانه کرج مدتی است از سوی شهرداری کرج اجرایی شده است؛ با توجه به جمع‌آوری سبدهای زباله، کماکان پوشش خبری و اقدامات فرهنگی و اطلاع رسانی مناسب صورت نگرفته و لذا باعث اعتراضات شهروندان شده است، نیاز است شهرداری اقدامات لازم جهت اطلاع رسانی و اقدامات فرهنگی در راستای فرهنگ سازی این مقوله انجام دهد.

خستو با بیان اینکه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی رسانه‌ها در جمع‌آوری سبدهای زباله و آگاه سازی شهروندان بسیار لازم و ضروری است، اضافه کرد: رسانه‌ها باید به کمک شهرداری بیایند تا علاوه بر اطلاع رسانی در زمینه آموزش این موضوع و فرهنگ سازی در این خصوص تلاش بیشتری داشته باشند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرج در بخش دیگری از سخنانش ضمن تشکر از معاونت خدمات شهری و مدیریت پسماند بابت نخاله‌ها در منطقه گلدشت و معاونت حمل و نقل بابت نصب تابلو در ورودی گلدشت تقدیر کرد.

عباس زارع رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج در خاتمه ضمن تبریک روز حسابدار به جامعه حسابداری و بالاخص حسابداران نظام مدیریت شهری و تبریک روز معلول اظهار کرد: از عدم توجه به روز جهانی معلول علی رغم تلاش‌های زیادی که در برنامه‌های شهرداری و اجرای پروژه‌های متعدد وجود داشت گله مند هستم.

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج به سلب صلاحیت وضع عوارض در لایحه درآمدهای پایدار شهری توسط دولت و مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: این سلب صلاحیت موجب تضعیف جایگاه نهاد شوراهای اسلامی شهر شده و موجب عدم اجرای سیاست‌های پیش بینی شده در برنامه‌های توسعه مبتنی بر تمرکز زدایی است.

زارع بیان کرد: قطعاً سیاستگذاری برای بیش از ۱۳۰۰ شهر به صورت متمرکز بدون دخالت مردم در قالب نهاد شورای شهر می‌تواند موجب بروز ضعف‌های زیادی شود.

عضو شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: از سوی دیگر سلب این اختیار که به عنوان یکی از مهمترین وظایف مالی شوراها است موجب تضعیف جایگاه مردم سالاری و تصمیم مردم برای مردم می‌شود و این روند نشان دهنده عدم اعتقاد دولت و مجلس به شورای اسلامی شهرهاست.

زارع یادآور شد: سلب صلاحیت وضع عوارض در لایحه درآمدهای پایدار شهری توسط مجلس شورای اسلامی به نوعی تهدید نظام مردم سالاری در کشورمان است که از مراجع ذیربط از جمله شورای عالی استان‌های کشور درخواست داریم از هر طریق ممکن پیگیری لازم را جهت تقویت شوراها و اصلاح این مصوبه به عمل آورد.

کد خبر 459890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.