قالیباف و برجام؛ نان ۹۶ به نرخ ۹۹

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

طرحی که نیامده تصویب و تأیید شد

سه شنبه این هفته مجلس یازدهم طرحی را به قید دو فوریت به تصویب رساند که عنوانش «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» بود. دیروز این طرح بخاطر ایرادی که شورای نگهبان به آن گرفت، مجدداً به مجلس عودت داده شد؛ البته ساعتی بعد دوباره به شورای نگهبان برگشت و هنوز اذان مغرب گفته نشده بود که شورای نگهبان آن را تأیید و قالیباف نیز آن را به رئیس جمهوری ابلاغ کرد.

کل مدت زمان مطرح شدن آن در صحن علنی مجلس و بر سر زبان‌ها افتادنش در رسانه‌ها نیز به یک هفته هم نرسید؛ اما در همین مدت کوتاه هم با انتقاد فراوان مواجه شد. زیرا مصوبه مجلس برخلاف نامی که برایش انتخاب شده بود، بر خروج ایران از برجام تاکید داشت. نکته جالب‌تر آنکه مجلس یازدهم مصوب کرد دولتمردان چنانچه مصوبه‌اش را اجرا نکنند، مجازات زندان مواجه می‌شوند!

مصوبه مجلس اما فقط مورد انتقاد کارشناسان قرار نگرفت و دولت نیز صراحتاً مخالفت خود را با آن اعلام کرد. دولتی‌ها برجام را موضوعی فراقوه‌ای بیان کردند که تصمیم‌گیری درباره آن در حیطه اختیار هیچ قوه‌ای به تنهایی نیست. در همین باره جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در نامه‌ای به شورای نگهبان تاکید کرد: «با تدبیر رهبری، مدیریت هسته‌ای به شورای عالی امنیت ملی سپرده شده؛ حتی دولت هم در این زمینه دخالت نمی‌کرد و مجلس نباید در مسائل اجرایی دخالت کند.»

شاید جالب باشد بدانید تاکید بر اینکه برجام یک تصمیم ملی و فراجناحی است، فقط توسط دولتمردان روحانی بیان نشده است! این واقعیت تا سه سال قبل نیز مورد اذعان قالیباف هم قرار داشت؛ یعنی زمانی که در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ایران به عنوان رقیبب حسن روحانی یکی از ۴ کاندیدایی بود که قرار بود در معرض رأی مردم قرار بگیرد.

در این شرایط، می‌بینیم در حالی که هنوز دوره دوم دولت روحانی به پایان نرسیده و از سوی دیگر، با توجه به تحولات اخیر آمریکا، روزنه‌هایی مبنی بر بازگشت این کشور به برجام و مسیر دیپلماسی به چشم می‌خورد، قالیباف رویکردی کاملاً متضاد با آنچه که سال ۹۶ درباره برجام گفته بود، اتخاذ کرده است.

در کشاکش مناظره‌های انتخاباتی ۹۶ روحانی در واکنش به تأکیدات متعدد رقبایش مبنی بر اینکه برجام مورد تأیید نظام است؛ از رقبای خود پرسیده بود که «برای اجرای برجام اگر برجام یک توافقی است که مورد قبول است، پس چرا در خیابان‌های تهران بیلبورد زدید؟ چرا این همه به آنهایی که در حین مذاکره بودند فحاشی کردید؟»

روحانی همچنین خطاب به آنان این سوال را مطرح کرد: «خیلی مهم است که مردم ما به این مساله مهم توجه کنند افرادی که امروز کاندیدا هستند، باید به طور صریح به مردم بگویند با برجام می‌خواهند چیکار کنند و با دنیا چگونه می‌خواهند تعامل کنند؟»

تندروها در مقابل ترورهای دوره احمدی نژاد لب فروبستند

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به حمله منتقدان دولت به رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده هسته‌ای بعد از ترور دانشمند ایرانی گفت: اگر کسی خواب باشد می‌شود او را از خواب بیدار کرد اما کسی که خودش را به خواب زده باشد را نمی‌توان از خواب بیدار کرد چون او عامدا خودش را به خواب زده است.

وی خاطر نشان کرد: ضمن اینکه این ضایعه بسیار سنگین است اما گویا شهید، امروز را می‌دید و آرزوی این شهادت را می‌کرد و آروزی لقاء پروردگار را در دل داشت و به همین مناسبت ده‌ها و صدها دانشجو تربیت کرده که هرکدامشان یک فخری زاده هستند. بنابراین کار ما به تأخیر نمی‌افتد، آنها که دنبال این بودند به این وسیله بتوانند کار جمهوری اسلامی ایران را با تأخیر رو به رو کنند، سخت در اشتباه هستند چون مثل زمان جنگ می‌ماند که وقتی یک پرچم به زمین می‌افتاد جوان‌های محل ۱۰۰ پرچم دیگر بر می‌داشتند و عازم جبهه می‌شدند.حالا هم دانشجویان متبحر و دانشمندان فوق‌العاده شهید فخری زاده راه پر عزمت و سرافرازانه او را ادامه می‌دهند.

این عضو حزب اعتماد ملی تاکید کرد: موضوع بعدی این است که اتفاقاً اصولگرایان مقصر هستند، چون در داخل کشور جنگ زرگری راه انداختند، شما به جای اینکه به فکر امنیت کشور باشید در دهان مردم انداختید که رئیس جمهور باید نظامی باشد، یعنی اگر امنیت حرف اول را می‌زند چرا نظامیان ما در همان جایگاه حفظ امنیت نباشند؟ چرا امنیت را محکم نگرفتید؟ وزارت اطلاعات که تنها که نیست، سازمان اطلاعات سپاه هم مسؤول است؛ چرا از او حرفی نمی‌زنید؟

وی ادامه داد: به خاطر داریم که این ترورها یکبار در زمان وزارت آقای اژه‌ای اتفاق افتاد و سه بار هم در زمان وزارت آقای مصلحی، این آدم‌های تندرو هم آن زمان هم بودند و دیدند اما همه لب فرو بسته بوده و لب باز نکردند. دلیل آن هم خیلی روشن بود چون آنها تصور می‌کردند احمدی نژاد از خودشان و یک اصولگرا است، بنابراین اگر سخنی می‌گفتند علیه جریان اصولگرایی صحبت می‌شد، بنابراین سکوت کردند و دم فرو بستند اما آقای احمدی نژاد در دور دوم به کاسه و کوزه همه اینها زد و همه چیز را زیر سوال برد.

جامعه روحانیت و حزب سازندگی کاندیدای مشترک در ۱۴۰۰ دارند؟

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه جامعه روحانیت مبارز بعد از تشکیل کمیته انتخابات و بررسی شرایط و گفت‌وگو با دیگر گروه‌های انقلابی، به بحث انتخابات ورود مصداقی خواهد داشت، گفت: هنوز هیچ بحث مصداقی درباره انتخابات ۱۴۰۰ در جامعه روحانیت مبارز مطرح نبوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می‌شود جامعه روحانیت مبارز ممکن است کاندیدای مشترکی با جبهه کارگزاران سازنذگی داشته باشد، گفت: اصلاً ما درباره افراد هیچ ورودی نداشته‌ایم و برای تخریب دست به دروغ‌پراکنی می‌زنند.

سرنوشت احکام قضائی مقصران سقوط هواپیمای اوکراینی از زبان جانشین فرمانده کل سپاه

سردار فدوی در مراسم روز دانشجو و در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره نتیجه تحقیقات سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: این موضوع به عهده مسئولان قضائی است. مسئولان قضائی به ما گفتند که کارها تمام شده و فقط حکم قاضی مانده است. تاکید ما این است که هم حکم قاضی و هم تکلیف دیه شهدای این سانحه قبل از سالگرد آن مشخص شود. ما به همه خانواده شهدا سر زدیم و دل‌جویی کردیم و غم و غصه ما در این موضوع کمتر از بقیه نبوده است. ما هم در سپاه پیگیر مشخص شدن نتیجه پرونده هستیم.

سردار فدوی ادامه داد: سیستم قضائی ۴ گروه متخصص حتی خارج از نیروهای مسلح برای تحقیق این پرونده انتخاب کرد و حتی این کار شبیه سازی هم شد و در شرایطی مانند یک رزمایش، سامانه دوباره شلیک کرد تا سیستم قضائی به همه ابعاد قضیه پی ببرد. اوایل آبان بود که از دادستانی سازمان قضائی نیروهای مسلح دوباره پیگیر شدیم که گفتند همه کارها انجام شده و فقط انشا حکم توسط قاضی مانده است.

چمران: برای جذب آرا خاکستری قرار نیست کارناوال به راه بیندازیم

مهدی چمران چهره سیاسی اصولگرا در پاسخ به این پرسش که آیا با این نظر موافقید که مشارکت حداکثری در انتخابات به ضرر اصولگرایان است؟ گفت: به هر حال مشارکت حداکثری یک بار در انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ اتفاق افتاده و به نوعی تجربه شده است حال اگر این یک بار تجربه، مبنای محاسبات و تصمیمات دائمی تلقی شود بر این باورم که منطقی نیست. علاوه بر این دوره فعلی، دوره رئیس جمهور قبلی نیز مشارکت حداکثری رخ داد که در آن اصلاح طلبان برنده نشدند؛ بنابراین دو تجربه پیش روی ما است.

او افزود: در نتیجه آنچه که در آینده قرار است رخ دهد بنده نمی‌توانم پیش بینی کنم که به چه صورت خواهد بود، آنهایی که پیش بینی می‌کنند حتماً از توانمندی بالایی برخوردارند.

چمران با اشاره به اهمیت آرا خاکستری و گرایش این آرا به سمت اصلاح طلبان، و تأثیر سکوتشان در کاهش مشارکت گفت: این قشر یک بار در انتخابات حضور پیدا کردند و ۲۴ میلیون رأی نیز به صندوق انداخته اند در مجموع در ارتباط با آرا مردم، نمی‌توان روی این تحلیل‌ها و محاسبات حساب باز کرد.

او درباره تلاش و برنامه جریان اصولگرایی برای جذب آرا خاکستری در انتخابات ۱۴۰۰، بیان کرد: داشتن یا نداشتن برنامه برای جذب آرا یک بحث است مطرح کردن بحث‌های منطقی، موضوع دیگری است از این رو اینکه برای جذب آرا، کارناوال راه بیندازیم شبیه اقداماتی که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا نیز انجام شد، اینکار را درست نمی‌دانیم. ممکن است هر گروهی دست به این جنس اقدامات بزند، منظور گروه خاصی نیست اما نباید فراموش کرد که این اقدامات نوعی فریب دادن مردم و به بیانی مصادره کردن آرا آنهاست. عده‌ای از مردم هم ممکن است به صورت احساسی و هیجانی، رأی بدهند و بعد هم ممکن است پشیمان شوند.

نایب رئیس جمنا اضافه کرد: بنابراین پارامترهای بسیاری وجود دارد که در آرا مردم مؤثر است به نظر می‌رسد باید به صورت منطقی، با صداقت و شفافیت با مردم رفتار کرد حتی اگر شکست خورد.

او در پاسخ به این سوال که این شفافیت و صداقت را در گروه‌های سیاسی چگونه ارزیابی می‌کنید؟، گفت: در این باره نمی‌توان قضاوت کرد چراکه مردم باید به قضاوت نشسته و تأمل کنند.

کد خبر 459870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.