ارائه لایحه بازنگری «شروط طلاق» به دولت

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری گفت: آقای رئیس‌جمهور در راستای جوان‌سازی دولت و اشتغال بیشتر زنان، مصوب کردند تا پایان دولت، ۳۰ درصد از کارکنان دولت را زنان تشکیل دهند، هرچند به دلیل اعتراض یک آقا این مصوبه لغو شد اما با این وجود ۸۰۰۰ زن در دولت دوازدهم وارد عرصه مدیریت شدند.

به گزارش ایمنا، معصومه ابتکار در نشست "تجربه زیسته دختران دانشجو" با موضوع نقش دختران دانشجو در عرصه مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی اظهار کرد: در اوایل دولت دوازدهم درصد مدیریتی زنان در دولت زیر پنج درصد بود اما اکنون این آمار به حدود ۲۵ درصد رسیده است و امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم به ۳۰ درصد نیز افزایش داشته باشد.

وی معتقد است که از جمله اصلاحات ایجاد شده در دولت دوازدهم کاهش هفت الی هشت ساله سن مدیریتی است که می‌توان از آن به عنوان دستاورد دولت دوازدهم در جهت شکستن سد شیشه‌ای و فراهم کردن بستر حضور زنان در عرصه مدیریت یاد کرد.

به گفته معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، حدود ۴۱ درصد از کارکنان دولت و حدود ۲۵ درصد از مدیران دولت در سطوح پایه، میانی و عالی را زنان تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر حدود ۱۶ معاون زن استاندار که اکثر آن‌ها معاونین اداری و مالی هستند در کشور فعال هستند. همچنین سطح تحصیلات زنان در دولت از مردان بالاتر است.

روحانی به دلایلی نتوانست وزیر زن داشته باشد

ابتکار با اشاره به اینکه به دلایل متفاوتی رئیس جمهور نتوانستند وزیر خانم داشته باشند، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۹۶ زن هم‌تراز معاون وزیر در دولت وجود دارد. اگرچه وزیر زن در دولت وجود ندارد اما معاونین زن رئیس جمهور و یا معاونین زن وزرا در دولت در حال فعالیت‌اند.

وی افزود: اگرچه هنوز هم سدهای شیشه‌ای مخالفت فی نفسه با زنان وجود دارد اما با تمام این مشکلات تحولات چشم‌گیری حضور اجتماعی و سیاسی زنان در کشور را شاهد بودیم کما اینکه ۳۰ درصد از کاندیداهای احزاب مجلس دهم و ۳۰ درصد از نمایندگان شورای شهر را زنان تشکیل دادند.

ارائه لایحه درباره بازنگری شروط طلاق به دولت

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به اینکه این معاونت لایحه‌ای درباره بازنگری شروط طلاق را به دولت ارائه داده است، ادامه داد: این معاونت سعی کرده است در مباحث حقوقی مانند طلاق توجه ویژه‌ای نشان دهد که اگر زمانی طلاق برای خانمی پیش آمد تمامی حقوق زنان رعایت شود، چراکه زنان احساس می‌کنند وارد پیمانی می‌شوند که ورود به آن دو طرفه است اما خروج از آن یک طرفه است و گاهاً ممکن است بدون دلیل رخ دهد، بنابراین باید از نظر سیاست گذاری و حقوقی به آن توجه ویژه‌ای نشان دهیم.

جوانان ایرانی تمایل زیادی برای ازدواج دارند اما...

وی با اشاره به پیمایش‌های انجام شده در حوزه خانواده، افزود: مشخص شده است جوانان ایرانی تمایل بسیاری به ازدواج دارند اما احساس می‌کنند ازدواج ممکن است برایشان محدودیت و مشکلاتی ایجاد کند از این رو ما باید تلاش کنیم این تفکر را در آن‌ها ایجاد کنیم که ازدواج محدودیت نیست بلکه عرصه‌ای برای هم‌افزایی و وسعت ویژگی‌های فردی درک متقابل است.

به گفته ابتکار تعادل میان مسئولیت‌های اجتماعی و مسئولیت‌های خانوادگی زنان از اهمیت بالایی برخوردار است به نحوی که باید برای زنان عرصه‌ای ایجاد شود که بتوانند در کنار تحصیل، ازدواج، فرزندآوری و اشتغال فعایت‌های سیاسی اجتماعی خود را نیز ادامه دهند و نباید آن‌ها را در این موقعیت قرار داد که یا درس بخوانند و یا ازدواج کنند.

وی افزود: برخی تصور می‌کنند دختران یا باید کار کنند و یا تشکیل خانواده دهند در حالی که باید با حمایت از دختران شرایط به نحوی فراهم شود که بتوانند در کنار خانواده و فرزندآوری شغل خود را نیز ادامه دهند برای مثال با تعابیری نظیر مرخصی زایمان برای زنان شاغل این کار شدنی است. دیگر زمانی که تصور می‌شد مردان تنها باید در خارج از خانه کار کنند و زنان در داخل خانه گذشته است. امروزه بسیاری از زنان درآمد خود را با عشق در خانه خرج می‌کنند بنابراین به تبع آن همسران نیز باید همکاری لازم در کارهای خانه را داشته باشند

به گفته معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، تحولاتی در نحوه فعالیت اجتماعی زنان در دنیا در حال اتفاق است که لزوماً مغایر با فرهنگ، اصول و قوانین دینی ما نیست و ما باید با حفظ اصول و قوانین فرهنگی و دینی خود تعادلی را میان مسئولیت‌های خانوادگی و اجتماعی زنان ایجاد کنیم، از این رو نیازمند راه حل‌های حقوقی، مشوق‌های اقتصادی و حمایت‌های خانوادگی هستیم تا جوانان احساس نکنند ورود به عرصه ازدواج برایشان مشکلات و دردسرهایی را به همراه خواهد داشت.

ابتکار ادامه داد: ما مسائل موجود در خانواده را از چند جنبه می‌بینیم، یکی وجود برخی مشکلات حقوقی و خانوادگی که در راستای رفع آن‌ها لوایح متعددی را تدوین کردیم که برخی در دولت و برخی دیگر در مراحل پایانی هستند و دیگری رسیدن به درک متقابل از خواسته جوانان امروزی است.

علاقه زنان به کاهش شکاف جنسیتی

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه آمار دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها نشان‌دهنده علاقمندی آنان به کاهش شکاف جنسیتی و تحصیلات در آموزش عالی است، گفت: حدود سه سال است که این معاونت شاخص‌های عدالت جنسیتی را در ستاد ملی زن و خانواده تصویب کرده است که دارای هشت محور و ۱۷۶ زیر عنوان برگرفته از مفاهیم دینی و قرآنی است. از جمله محورهای اصلی آن می‌توان به آموزش عالی، بهداشت، ورزش، مشارکت سیاسی و اجتماعی و… اشاره کرد.

ابتکار با اشاره به تدوین این شاخص‌ها بر اساس فرصت‌های برابری که خداوند در اختیار زنان و مردان گذاشته است، ادامه داد: این شاخص‌ها در شورای برنامه ریز هر استان به تصویب رسیده است و هر استان با توجه به آن‌ها برنامه خوبی در راستای کاهش شکاف‌ها و فاصله‌ها میان زنان و مردان دارد. در برخی شهرها ۶۰ درصد از دانشجویان به ویژه در مقطع کارشناسی را زنان تشکیل می‌دهند و حدود ۳۰ درصد از اساتید دانشگاه‌ها زنان هستند.

وی هم چنین به برگزاری جشنواره‌هایی نظیر جشنواره زن و علم که نوعی مسابقه علنی پژوهشی برای زنان محسوب می‌شود اشاره کرد و گفت: این جشنواره با مشارکت وزارت علوم برگزار می‌شود که امسال همزمان با اهدای جوایز زن در علم جوایز بیوتکنولوژی هم اهدا می‌شود که نشان دهنده فعالیت زنان هم در عرصه‌های علمی و هم در عرصه‌های فناوری است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: استعدادهای هویت فردی انسان‌ها در جمع و جامعه شکوفا می‌شود از این رو افزایش مشارکت اجتماعی زنان برای ما اهمیت زیادی دارد. از سال ۹۶ با وزارت آموزش و پرورش همکاری‌هایی را در حوزه آموزش مهارت‌های ارتباطی به دانش آموزان با هدف تقویت مهارت برقراری ارتباط و مشارکت‌های اجتماعی دانش آموزان داشته‌ایم چراکه این آموزش‌ها باید از سطح مدارس آغاز شود و به دانشگاه‌ها برسد.

وی همچنین به طرح سفیران فرهنگی و توان افزایی کانون‌های دانشجویی در جهت تقویت مهارت‌های ارتباطی و گفتگوی دانشجویان در جهت اهمیت بالای نحوه بیان و صحبت کردن برای دانشجویان اشاره کرد و گفت: در طرح دیگری به نام کمند که طرح کار، مهارت و نوآوری دختران دانشجو است از طریق افزایش مهارت‌های دانشجویان ورود آن‌ها به عرصه کسب و کار را تسهیل بخشیدیم.

حمایت از استارتاپ های خاص دختران دانشجو

ابتکار از موافقت‌نامه این معاونت با معاونت علمی فناوری رئیس جمهوری در جهت تقویت حس مشارکت اجتماعی نام برد و افزود: در این موافقت‌نامه سعی داریم به طور گسترده‌ای از استارتاپ‌های خاص دختران دانشجو حمایت کنیم و تلاش داریم در چند ماه باقی مانده دولت دوازدهم از ظرفیت‌های موجود در جهت هم‌افزایی استفاده کنیم.

به گفته وی، در طرح ملی گفتگوی خانواده و طرح گفتگوی بین نسلی سعی شده است به لزوم استحکام روابط بین خانواده و تفاهم و احترام متقابل اعضا به یکدیگر اشاره شود تا دیگر شاهد چالش‌های درون خانواده نباشیم. از طرفی بحران خانواده مسأله‌ای جهانی است و در دوران پاندمی کووید ۱۹ که اعضای خانواده لحظات بیشتری را در کنار هم سپری می‌کنند لزوم اجرای این طرح بیشتر احساس می‌شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به پادکست‌های رایو نسل و گفتگوی ملی خانواده، خطاب به سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی که متولی این نشست بود، گفت: در شرایط پاندمی کووید ۱۹ این معاونت با تهیه پادکت‌های رادیو نسل و پادکست‌های گفتگوی ملی خانواده سعی در کاهش شکاف نسلی و چالش‌های خانواده‌ها داشت از این رو از شما به عنوان نهاد دانشجویی درخواست دارم در معرفی و دریافت دیدگاه مخاطبان نسبت به این پادکست‌ها این معاونت را یاری کنید.

من خودم را دانشجو می‌دانم

ابتکار با تاکید بر لزوم شناخت کافی و آگاهی نسبت به تاریخ معاصر گفت: متأسفانه در دوره‌های دبیرستان و دانشگاه به تاریخ آنگونه که باید توجه نمی‌شود، آگاهی نسبت به تاریخی که به امروز ما پیوند خورده است اهمیت دارد، اتفاق ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و شهادت سه دانشجوی فعال اجتماعی و سیاسی زنگ خطری در حوزه استقلال و آزادی بوده کماکان از گذشته تا به امروز صدای آن می‌آید و قطع نشده است چراکه شهید زنده است.

وی ادامه داد: اقدام این سه شهید در باب شرایط موجود و دخالت‌های آمریکا در ایران نگرانی‌شان نسبت به جریان سالم اجتماعی و سیاسی دوران خود کماکان به صدا در می‌آید چراکه اقدام جریانات دانشجویی آگاه و هوشیار و حساس نسبت به شرایط زمان خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دانشگاه فرصتی برای شکوفایی علمی، آگاهی و معرفتی است و جنبش دانشجویی همیشه زنگ خطری را برای این مسائل به صدا در می‌آورد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه من خودم را دانشجو می‌دانم، اظهار کرد: انسان همیشه باید در زندگی در حال اصلاح و تغییر و بهبود شرایط باشد و درس بگیرد چراکه این ویژگی و خاصیت دانشجو و جریان دانشجویی است که پویا باشد و ایستایی نداشته باشد.

وی با اشاره به تحصیل خود در رشته مهندسی شیمی و پتروشیمی در دانشگاه پلی تکنیک در سال ۵۶ و پیش از انقلاب اسلامی، گفت: با وجود اینکه عمده دانشجویان پسران بودند اما دختران هم با اعتماد به نفس بالا و تلاش و انرژی در مباحث تاریخی، سیاسی، ارزیابی و تحلیل شرایط منطقه‌ای و عدالت‌خواهی فعالیت داشتند، همچنین با تلاش بالا در جریان تئوریزه کردن مفاهیم بسیار فعال بودند و در شکل گیری انقلاب نقش مؤثری داشتند.

امام خمینی جایگاه متمایزی برای زنان قائل بودند

ابتکار ادامه داد: زمانی که بحث رهبری امام خمینی (ره) مطرح شد برای دختران نسل ما بسیار مهم بود که آیا با نگاه پیشرو و اجتماعی خود می‌توانیم با دیدگاه امام خمینی (ره) پیش برویم یا خیر و آیا زنان سهمی از انقلاب خواهند داشت و یا نه که البته امام هویت مستقل و جایگاه متمایزی برای زنان در انقلاب اسلامی قائل بودند و همین امر ما را دلگرم می‌کرد. و این نگاه پیشرو و دوراندیش امام بود که توانست ارتباط مؤثری میان ما و یک عالم دینی با توجه به اختلاف سنی که ایشان با ما داشتند را برقرار کند.

ابتکار معتقد است که: در هنگام استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران نیز امام خمینی (ره) عرصه را برای زنان باز کردند و زنان هیچ‌گاه عقب نشینی نکردند اما در عین حال چالش‌های بسیاری برایشان مطرح بود چراکه بسیاری از افراد مانند امام فکر نمی‌کردند و به اسم انقلاب عملکرد دیگری داشتند، برا نمونه دیوار کشی میان دختران و پسران در دانشگاه از جمله این عملکردها بود که امام سریعاً با آن مقابله کردند چراکه نگاه امام نگاهی پیشرو و مترقی بود.

زنان شهیده چندان شناخته شده نیستند

وی با اشاره به حضور زنان در دوران دفاع مقدس و مشارکت آن‌ها حتی در عرصه دفاع و در جبهه‌های جنگ، افزود: این معاونت در نظر دارد با همکاری بنیاد شهید کنگره ۱۷ هزار زن شهید و جانباز و آزاده را در سال جاری برگزار کند چراکه شاید برخی اطلاع نداشته باشند ما حدود ۸ هزار زن شهید دفاع مقدس داریم که تا کنون اسم آن‌ها کمتر به میان آمده و نامشان را حتی بر سر در کوچه‌ها کمتر دیده‌ایم.

وی در ادامه با تبریک روز دانشجو به تمامی دانشجویان، گفت: دانشگاه خوب، دانشگاهی است که فرصت را برای مهارت، خلاقیت و رشد و پیشرفت علنی و معرفتی دانشجو فراهم کند، دانشگاه سکوی پرشی است تا دانشجویان بتوانند انتخاب‌های درستی داشته باشند.

ابتکار معتقد است که دانشگاه باید انتخاب درست، تفکر نقادانه، قدرت تحلیل و ارزیابی، سیاست ورزی و مشارکت اجتماعی را که نوعی مهارت هستند به دانشجویان بیاموزد و این فرصت را به دانشجویان بدهد که انتخابات درستی در عرصه‌های مختلف مسیر زندگی خود داشته باشند و با توجه به اختلاف عقیده انسان‌ها با یکدیگر در مسائل اجتماعی مشارکت داشته باشند.

اگر در انتخابات مشارکت نشود، بی‌خردان سکان کشور را بدست می‌گیرند

وی درباره مشارکت در عرصه انتخابات گفت: حق رأی به آسانی به دست نیامده و آسان نیز حفظ نمی‌شود و زمینه از دست رفتن آن به راحتی ایجاد می‌شود. با تمام مشکلات موجود جامعه به سمت آرمان‌های خود حرکت کرده است و باید بدانیم اگر مشارکت سیاسی و اجتماعی اتفاق نیفتد بی‌خردان سکان کشور را به دست می‌گیرند.

بنا به گزارش ایسنا، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ادامه داد: متأسفانه برخی در قصد تحریف تاریخ معاصر با قصد از دست رفتن امید و نشاط و بی‌هویت کردن دانشجو را دنبال و اتفاقات و دستاوردهای کشور را انکار می‌کنند. ما مشکلات را نفی نمی‌کنیم اما نباید دستاوردها را نادیده گرفت. از طرفی بخش اعظم مشکلات ناشی از مداخله و جنگ آمریکا با اقتصاد ما است از این رو می‌توانیم با تلاش، ایستادگی مردم و بهره گیری از ظرفیت دانشجویان از این مشکلات عبور کنیم.

کد خبر 459850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.