تهران دسترس‌پذیر، شهری برای همه خواهد بود

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: تهران هنگامی که برای همشهریان دارای معلولیت دسترس‌پذیر شده باشد، آنگاه می‌توان گفت که شهری برای همه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید فراهانی در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران با اشاره به روز جهانی معلولان اظهار کرد: به سهم خودم از کم‌کاری‌ها و بی‌توجهی‌هایی که در ادای حق به شهر، این قشر شده عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم شاهد تحقق شهر دسترس‌پذیر در تهران باشیم.

وی افزود: تحقق نیافتن دسترس‌پذیری برای معلولان سبب شده است تا این گروه از شهروندان از حق زندگی در شهر به صورت کامل برخوردار نشوند، در این شرایط هرچه میزان معلولیت جسمی و حرکتی آنان بیشتر باشد، مشکلاتشان برای رفت و آمد، کار و زندگی در محله و شهر بیشتر است.

فراهانی تاکید کرد: در چنین شرایطی فراهم کردن دسترسی، حمل و نقل آسان برای رتق و فتق امور تحصیلی، درمانی و نیازهای حیاتی آنان کمترین خدمتی است که شهرداری از طریق دسترس‌پذیر کردن شهر و تسهیل استفاده از شبکه حمل و نقل عمومی باید ارائه کند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: بر اساس ماده ۴ قانون حمایت از حقوق معلولان «شهرداری‌ها مکلفند، صدور پروانه احداث، بازسازی و پایان کار برای تمامی ساختمان‌ها و اماکن با کاربری عمومی از جمله مجتمع‌های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی، آموزشی را به رعایت ضوابط و استانداردهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و اصلاحات پس از آن در مورد دسترس‌پذیری افراد دارای معلولیت توسط مجری، مشروط کنند.»

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران اضافه کرد: امری که اگر در صدور پروانه‌های ساختمانی و پایان کار مورد توجه شهرداری قرار گیرد و به وظیفه قانونی خود در این زمینه عمل کند بدون شک زمینه ساز بهبود و ارتقا سطح دسترس‌پذیری معلولان در تهران خواهد شد.

وی ادامه داد: بر همین اساس به عنوان نماینده مردم تهران برای بار دوم در اجرای بند سه ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «لزوم توجه به اجرای ماده چهار قانون حمایت از حقوق معلولان در صدور پروانه و پایان کار ساختمان‌ها» به شهرداری تهران تذکر می‌دهم و انتظار دارم شهرداری بیش از پیش به مسئله دسترس‌پذیری شهر و خدمت به معلولان توجه کند تا حق این عزیزان به شهر مطلوب‌تر و بهتر از گذشته ادا شود.

فراهانی در پایان تاکید کرد: تهران هنگامی که برای همشهریان معلول دسترس‌پذیر شده باشد، آنگاه می‌توان گفت که شهری برای همه است تا این مهم اتفاق نیفتد تهران شهری برای همه نخواهد بود.

کد خبر 459773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.