اهمیت وجود عناصر شاخص در شهرها چیست؟

یک دکترای طراحی شهری گفت: شهرهایی که نشانه‌های خوانا و قابل درک دارد هویت و حس تعلق به مکان را در شهروندان بالا می‌برد و احساسی توام با غرور و شادی برای آنان به ارمغان می‌آورد.

سولماز حسینیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در طراحی و برنامه‌ریزی اصولی و درست شهرها از بالاترین تا خردترین مقیاس، خوانایی نیز از جمله فاکتورهایی است که باید مدنظر قرار بگیرد.

وی افزود: جلوه و نمای این نشانه‌ها باید در قالب طرح‌های جامع و تفصیلی یا در قالب طرح‌های منظر شهری مدنظر قرار بگیرد.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: عناصر طبیعی از جمله تپه، کوه، درختان، رودخانه، دریاچه یا بسیاری از عناصر تاریخی به خوانایی بهتر شهر کمک می‌کند و می‌توان با سازماندهی این عناصر به ایجاد خوانایی کمک کرد.

حسینیون با بیان اینکه خوانایی از کلان‌ترین تا خردترین مقیاس را در برمی‌گیرد، عنوان کرد: می‌توان کف سازی یا مبلمان خیابانی را شاخص و متفاوت طراحی و اجرا کرد تا تمایزها در محیط شهری آشکار شود، اما مهم است که برای ایجاد آن از ابتدا طراحی و برنامه‌ریزی شود.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین کاربردهای خوانایی، مسیریابی است، شهروندان برای اینکه مسیر خود را در شهر پیدا کنند نیاز به نشانه‌هایی دارند. گردشگران و بازدیدکنندگان همینطور ساکنان شهر می‌توانند در شهرهایی که نشانه‌هایی شاخص و متعلق به مکان دارد به راحتی مکان و مسیر خود را پیدا کنند.

این کارشناس طراحی شهری تاکید کرد: عناصر هویتی شهرها مثل بافت و معماری بناهای تاریخی جزو عناصر شاخص و نشانه‌هایی هستند که به خوانایی شهر کمک بسیاری می‌کنند و حفاظت و صیانت از آنها امری ضروری و بدیهی است.

کد خبر 459765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.