ورود کشورهای عربی به برجام غیرممکن است

یک تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: اگر بار دیگر ایران سر میز مذاکره بنشیند، آمریکا اجازه نخواهد داد کشورهای عربی جزئی از آن باشند. قطعاً در این رابطه گفت‌وگوهایی شکل خواهد گرفت و حتی ممکن است ائتلاف سعودی، کشورهای غربی را تحت فشار بگذارد اما ورود آنها به برجام غیرممکن است.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در مورد ادعای کشورهای عربی بر ضد بازگشت دوباره آمریکا به برجام اظهار کرد: وزیر امور خارجه بحرین در سخنرانی اخیر خود در نشست منامه مدعی شد که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس آماده نشستن بر سر میز مذاکره با ایران و گفت‌وگو در مورد توافق هسته‌ای هستند و گفته که توافق هسته‌ای ایران نیازمند بازنگری و مذاکره مجدد است.

ابوالفتح افزود: این کشورها بر این باور هستند که هرگونه توافق با ایران باید بر اساس نگرانی کشورهای منطقه انجام شود. امروز این مسئله تمام جامعه بین‌المللی را نگران کرده است. درخواست وزیر امور خارجه بحرین در حالی مطرح می‌شود که مسئولان جمهوری اسلامی بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند که حاضر به مذاکره مجدد بر سر برجام نیستند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: ایران با نشان دادن دست دوستی به همسایگان خود، طرح صلح هرمز را پیشنهاد کرد که با پاسخی از سوی عربستان و بحرین مواجه نشد. کشورهای عربی در گذشته بارها این صحبت‌های بی اساس خود را تکرار کرده‌اند و در مذاکرات ایران با ۱+۵، خواهان شراکت در برجام بودند و حتی وزیرخارجه عربستان به وین سفر کرده و در دیدار با جان کری، وزیر امور خارجه وقت آمریکا درخواست‌هایی را مطرح کرد که مورد پذیرش کشورهای ۱+۵ قرار نگرفت و هیچ کدام از طرف‌های برجام اجازه دخالت کشورهای عربی در این توافق را ندادند.

ابوالفتح ادامه داد: اگر بار دیگر ایران سر میز مذاکره بنشیند، آمریکا بازهم اجازه نخواهد داد کشورهای عربی جزئی از آن باشند. قطعاً در این رابطه گفت‌وگوهایی شکل خواهد گرفت و حتی ممکن است ائتلاف سعودی، کشورهای غربی را تحت فشار بگذارد، اما ورود آنها به برجام غیرممکن است. بعید است مذاکرات بزرگی شکل بگیرد، اما در صورت انجام چنین کاری، تصور حضور کشورهای عربی در آن دور از ذهن است.

وی خاطرنشان کرد: دولت آمریکا هیچ گاه علاقه‌ای به مذاکره ائتلافی نداشت و می‌خواست مشکلات را به صورت مستقیم حل کند. ترامپ به شکل گرفتن هیچ ائتلافی باور نداشت که نمونه آن را در خصوص کره شمالی مشاهده کردیم. اگر در دولت بایدن نیز مذاکره‌ای شکل بگیرد از دو حالت خارج نخواهد بود؛ یا مذاکره میان تهران و واشنگتن به‌صورت مستقیم خواهد بود یا در قالب برجام میان ۶ قدرت جهانی و ایران.

کد خبر 459762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.