نوع تغذیه سالمندان در دوران شیوع کرونا اهمیت زیاد دارد/کرونای شدید  در انتظار دیابتی‌ها

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نوع تغذیه در افراد سالمند به خصوص در دوران شیوع کرونا اهمیت زیادی دارد، زیرا اضافه وزن و بالا رفتن قند خون عواملی برای تضعیف سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود.

مرجان منوچهری نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خوردن صبحانه در تنظیم قند خون در سالمندان مبتلا به دیابت بسیار مهم است. صبحانه باید کامل باشد و نوع نانی که مصرف می‌شود اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: نان‌های سفید و تافتون سبوس ندارد و این یکی از عواملی است که می‌تواند موجب افزایش قند خون شود. بنابراین توصیه می‌شود تا آنجایی که ممکن است سالمندان از نوع سبوس دار نان استفاده کنند.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود سالمندان به خصوص زنانی که در معرض پوکی استخوان قرار دارند، از نوع کم چرب لبنیات استفاده‌کنند زیرا از جمله فاکتورهای مؤثر بر بروز دیابت، افزایش چربی خون است.

تعداد وعده‌های غذایی دیابتی‌ها بیشتر و حجم غذا کمتر شود

منوچهری نائینی عنوان کرد: سبزیجات فیبر زیاد و مواد معدنی خوبی دارد که می‌تواند به کنترل قند خون سالمندان کمک کند. به علاوه یک فرد سالمند دیابتی نباید گرسنه بماند تا قند خون او دچار نوسان نشود.

وی تاکید دارد: فرد سالمند مبتلا به دیابت نباید تعداد وعده‌های غذایی را در طول روز کم کند، بلکه بهتر است تعداد وعده‌ها بیشتر و حجم غذا کمتر شود. بهتر است این افراد با احتیاط و در نظر گرفتن میزان قند میوه‌ها در طول روز از میوه‌های فصل استفاده کنند.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: به طور کلی میوه‌هایی که شیرینی زیادی دارند، برای استفاده مکرر مناسب نیستند، اما استفاده از سیب یا خیار به عنوان یک سبزی برای فرد دیابتیک بسیار خوب است و بزرگی و کوچکی سیب تفاوتی ندارد.

منوچهری نائینی تصریح کرد: سبزیجات نشاسته‌ای مثل سیب زمینی و لوبیا سبز انرژی بیشتری دارد و چندان برای استفاده افراد سالمند مبتلا به دیابت توصیه نمی‌شود زیرا قند خون را بالا می‌برد. در عوض مصرف سبزیجاتی مانند سبزی خوردن، کدو و بادمجان در رژیم غذایی روزانه توصیه می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه سالمندان دیابتی یا به طور کلی افراد مبتلا به دیابت ممکن است در طول شب افت قند خون داشته باشند، بهتر است این افراد شام را دیر مصرف نکنند و یک شام سبک در ابتدای شب داشته باشند. چنانچه فرد سالمند با لاکتوز شیر مشکلی نداشته باشد، مصرف یک لیوان شیر با یک دانه خرما برای آخر شب توصیه می‌شود.

سبزیجات خام چندان با معده سالمندان سازگار نیست

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: مصرف غذاهای سرخ کردنی و غذاهایی که چربی بالایی دارد، برای افراد سالمند توصیه نمی‌شود. در عوض روش آب پز و بخار پز کردن غذاها روش بسیار مناسبی است.

منوچهری نائینی ادامه داد: سبزیجات خام چندان با معده سالمندان سازگار نیست. بنابراین خوردن دورچین‌های کنار غذا که شامل انواع سبزیجات می‌شود برای مبتلایان به دیابت بسیار مناسب است. قندها، نوشیدنی‌های شیرین و نوشابه‌های گازدار تا حد امکان نباید استفاده شود. مهم است که وعده‌های غذایی با دارویی که سالمندان مصرف می‌کنند تنظیم شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: بهتر است سالمندانی که مبتلا به دیابت هستند حتماً تحت نظر یک کارشناس تغذیه باشند و بنا بر شرایط جسمی، اجتماعی و اقتصادی رژیم خاصی برای خود داشته باشند. نوع تغذیه در افراد سالمند به خصوص در دوران شیوع کرونا اهمیت زیادی دارد زیرا اضافه وزن و بالا رفتن قند خون عاملی برای تضعیف سیستم ایمنی بدن است.

منوچهری نائینی گفت: ضعیف شدن سیستم ایمنی موجب می‌‎شود عوامل خطرآفرین در این افراد افزایش پیدا کند. یکی از گروه‌های در معرض خطر ابتلا به کرونا در کل جهان و کشور، کسانی هستند که بیماری زمینه‌ای مثل دیابت دارند و به همان نسبت شدت بیماری، طول بیماری و مرگ و میر ناشی از کرونا نیز در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 459743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.