ارزیابی همکاری‌های بین سازمانی با رویکرد کارت امتیازی متوازن در شهر

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: مدل ارزیابی همکاری‌های بین سازمانی با رویکرد کارت امتیازی متوازن (مطالعه موردی سامانه هوشمند تاکسی اصفهان) به عنوان پروژه پژوهشی حوزه بهره‌بردار معاونت حمل و نقل و ترافیک توسط محمد نصر آزادانی دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان مورد پژوهش قرار گرفت.

مرتضی نصوحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پیچیدگی رو به رشد موجود در دنیای امروز به‌گونه‌ای است که سازمان‌ها به تنهایی قادر به رفع برخی مسائل موجود نیستند و برای رفع آن‌ها لازم است تا چندین سازمان با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وی افزود: محدودیت‌های منابع، کارکنان، امکانات و ویژگی خاص برخی از مسائل نظیر چندبعدی بودن آن‌ها، ایجاب می‌کند که سازمان‌ها با یکدیگر همکاری داشته و از مزایای این همکاری بهره‌مند شوند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: علاوه بر این، درصورتی‌که سازمان‌ها محدودیتی از قبیل محدودیت منابع نداشته باشند، نمی‌توانند با بزرگ کردن ساختار خود مسائل موجود را مدیریت و حل کنند زیرا در این صورت، هزینه‌های هماهنگی درون‌سازمانی آن‌ها به‌گونه‌ای سرسام‌آور افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه همکاری‌های بین سازمانی راهکارهایی سریع و منعطف برای دستیابی به منابع و مهارت‌های مکمل است و باعث تسهیم هزینه‌ها و مخاطرات، دسترسی به بازارهای جدید، صرفه‌جویی اقتصادی، جلوگیری از ورود رقبا و کسب دانش و مهارت برای سازمان‌ها می‌شود، گفت: توانایی در مدیریت همکاری‌های بین سازمانی به‌عنوان یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود.

نصوحی اظهار کرد: به منظور مدیریت همکاری‌ها باید بتوان به‌صورت سیستماتیک آن‌ها را در جهت دستیابی به اهداف استراتژیک هدایت و مورد ارزیابی قرار داد؛ بدین منظور محققان زیادی تاکنون برای شناسایی عوامل مؤثر بر همکاری‌ها سعی کرده و از طریق طراحی پرسشنامه‌هایی اقدام به ارزیابی اثرات همکاری کرده‌اند، اما تلاش‌های آنان را می‌توان در بررسی عملکرد گذشته سازمان و یا تقویت بدنه همکاری خلاصه کرد؛ در حالی که موفقیت همکاری در دستیابی به اهداف استراتژیک خود مستلزم مدیریت آن از طریق یک فرآیند سیستماتیک خواهد بود.

وی ادامه داد: از طرفی اهداف استراتژیک موردنظر هر یک از شرکت‌کنندگان در همکاری متفاوت و در بعضی مواقع در تضاد با یکدیگر بوده و ابزارهای طراحی شده قادر به همسوسازی این اهداف در جهت اهداف همکاری نخواهند بود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: در این تحقیق با به‌کارگیری رویکرد کارت امتیازی متوازن و طراحی و ترسیم نقشه استراتژی همکاری، کاستی‌های موجود برطرف شده و فرآیند سیستماتیکی به‌منظور ارزیابی همکاری‌های بین سازمانی ارائه می‌شود.

وی گفت: به منظور اجرا و به‌کارگیری آن، نقشه استراتژی مربوط به همکاری بین معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان، شورای اسلامی شهر اصفهان، بانک ملی ایران، مدیریت اصفهان کارت و شرکت فناوری‌های هوشمند اتیک پارس در پیاده‌سازی سامانه هوشمند تاکسی اصفهان، طراحی شده و با مشخص کردن اهداف استراتژیک و معیارهای هر یک از مناظر نقشه استراتژی همکاری، مدیریت همکاری در جهت پیشبرد اقدامات در راستای اهداف کلان همکاری تسهیل می‌شود، همچنین با استفاده از معیارهای (شاخص) تعریف شده در هر یک از مناظر می‌توان عملکرد همکاری را در جهت دستیابی به اهداف خود ارزیابی کرد.

کد خبر 459738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.