برجام زیر تیغ بهارستان

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

طرح خروج از برجام مجلس

۴۵ روز دیگر موعد خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید فرا خواهد رسید و با رفتن او پرونده سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران به بایگانی می‌رود؛ نه به این دلیل که با روی کار آمدن جو بایدن نگاه‌ها به ایران به عنوان یک تهدید علیه امریکا تغییر می‌کند و روابطی دوستانه حاکم خواهد شد، به این علت که ساکنان جدید کاخ سفید از ناکارآمدی این سیاست آگاهند و تلاش دارند با اتخاذ رویکردی متفاوت از بحران‌های به وجود آمده در حوزه سیاست خارجی به ویژه مساله ایران عبور کنند. چشم‌انداز پیش‌رو اما همچنان مبهم است؛ از یک سو امریکا و اروپا که در اجرای تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای ناکام با طرح خواسته‌هایی بسیار فراتر از برجام ایران را در موقعیت سختی قرار داده‌اند و از سوی دیگر دولت ایران بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی موظف شده است که فعالیت‌های هسته‌ای خود را افزایش دهد و اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند. در این شرایط این نگرانی وجود دارد که زیاده خواهی کشورهایی که در اجرای برجام ناکام بودند، این توافق را به طور کامل نابود کند.

اکونومیست در توصیف وضعیت فعلی نوشته است: «سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ ضربه سختی به اقتصاد ایران وارد آورده اما دولت امریکا در دستیابی به هدفش یعنی توافقی بهتر شکست خورده و ایران نیز به بمب هسته‌ای نزدیک‌تر شده است. در این شرایط اگرچه عملیات‌های خرابکارانه ممکن است برنامه هسته‌ای ایران را به تاخیر بیندازد اما مذاکره نوید راه‌حلی پایدارتر را می‌دهد.» این نشریه به بایدن توصیه کرده است که اولویت اصلی او باید تمدید توافق اصلی و مفاد آن باشد: «اولویت اصلی رییس‌جمهور منتخب امریکا باید تمدید توافقی باشد که در دهه آینده منقضی می‌شود. رهبران ایران گارد بازتری نسبت به این پیشنهاد دارند و کمتر علاقه‌مندند که مساله موشک‌ها به عنوان اصلی‌ترین ابزار بازدارندگی ایران موضوع مذاکره باشد. بایدن باید تقاضا کند آنها پرتاب موشک‌های بالستیک و ارسال موشک به پروکسی‌های منطقه‌ای را کنار بگذارند و در مقابل تلاش کند از فشارهای موجود بر اقتصاد ایران بکاهد و امتیازاتی نظیر دسترسی به بازار دلار و همکاری هسته‌ای در حوزه غیرنظامی را به ایران پیشنهاد کند».

ییس‌جمهور منتخب امریکا پنجشنبه شب به وقت محلی به همراه معاون اول خود، کامالا هریس گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه خبری سی‌ان‌ان داشت و طی این مصاحبه بار دیگر به تشریح سیاست دولت آینده امریکا در قبال ایران و همچنین مشکلاتی که برخی تحولات اخیر در این رابطه ایجاد کرده‌اند پرداخت. جو بایدن در این گفت‌وگو با اشاره به ترور شهید فخری‌زاده که به گفته منابع آگاه از درون دولت امریکا اقدامی از سوی سرویس اطلاعاتی اسراییل بوده، تصریح کرد که «نمی‌تواند بگوید این مساله تا چه اندازه رسیدن به توافق با تهران را پیچیده‌تر خواهد کرد». او که نگران بود اقدامات اخیر بتواند دیپلماسی مد نظر او را تحت تاثیر قرار دهد به انتقاد از سیاست‌های دونالد ترامپ در قبال مساله ایران پرداخت و خروج از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ را یکی از اصلی‌ترین دلایل به وجود آمدن بحران کنونی توصیف کرد. بایدن گفت: «موضوع اصلی این است که ما نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد تا به چیزی فراتر از آن دست پیدا کند اما ببینید اکنون آنها چه کرده‌اند و چه نتیجه‌ای به دست آورده‌اند.» او افزود که در نتیجه سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران «میزان ذخایر هسته‌ای ایران به مراتب افزایش یافته و آنها به زمانی که مواد هسته‌ای کافی برای ساخت سلاح داشته باشند نزدیک‌تر شده‌اند. از طرفی مساله موشک‌ها نیز هنوز حل نشده باقی مانده است.» جو بایدن که سال‌ها در کمیته سیاست خارجی سنا حضور داشته و در دولت باراک اوباما به عنوان معاون اول نقش مهمی در سیاست خارجی امریکا ایفا می‌کرد، همچنین گفت که می‌داند شرایط پیش رو و حل این مساله چقدر سخت خواهد بود. او تاکید کرد: «ما می‌دانیم که به تنهایی قادر به عبور از این شرایط نخواهیم بود و از همین رو است که باید در چارچوب یک گروه بزرگ با ایران وارد مذاکره شویم؛ ما می‌خواهیم نه تنها با ایران که با چین و روسیه نیز بر سر مسائل بسیاری توافق کنیم».

در کنگره هم صداهایی متفاوت و جدید درباره سیاست خارجی ایالات متحده در دولت آینده به گوش می‌رسد. گرگوری میکس، رییس جدید کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان امریکا روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «بازگشت به توافق هسته‌ای» یکی از اولویت‌های او در منصب جدید خواهد بود. در این بیانیه آمده که بخش اعظم آن صحبت از «ضرورت تغییر» در سیاست‌هایی است که طی چهار سال گذشته از سوی دولت ترامپ دنبال می‌شد، آمده است: «کمیته سیاست خارجی وظیفه نظارت بر یک تغییر تاریخی در سیاست خارجی ایالات متحده را بر عهده خواهد داشت و در این مسیر تمام توان خود را به کار خواهد بست. ما نه تنها نیاز به تعامل دوباره با جهانی داریم که فقدان رهبری جهانی ایالات متحده را احساس کرده است، بلکه باید در رویکردهای سنتی سیاست خارجی خود نیز تجدید نظر کنیم.» گرگوری میکس در تشریح این تغییر نوشته است که «تغییر در سیاست خارجی امریکا تنها به منزله بازگشت به رفتارهایی عادی و بر اساس عرف بین‌المللی نخواهد بود، بلکه باید آن را گذار به سوی راهکاری جدید برای پیشبرد امور در نظر گرفت» که بر اساس آن ایالات متحده به بخش‌هایی از جهان که از نظر تاریخی نادیده گرفته شده‌اند توجه بیشتری خواهد داشت، اتحاد با کشورهای اروپایی تقویت خواهد شد، امریکا از «دوستان همفکر» برای مقابله با چالش‌هایی که پکن و مسکو در عرصه بین‌المللی به وجود آورده‌اند بهره خواهد جست. او در این بیانیه تصریح کرده است: «برای پیوستن دوباره به برجام و سازمان جهانی بهداشت تلاش خواهیم کرد، اما لازم است که ائتلاف‌های جدیدی هم برای پرداختن به بحران موجودیتی تغییرات جوی و تهدیدهای نوظهور تشکیل دهیم.»

اولویت‌های مهم نیروی زمینی ارتش به روایت امیر حیدری

امیر سرتیپ کیومرث حیدری با اشاره به خصوصیات اخلاقی امیر سرتیپ جهانشاهی گفت: در مدت چهار سال خدمت صادقانه، خالصانه و تاثیرگذار خود در سمت معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش برای تمامی کارکنان این نیرو الگوی تلاش و پشتکار بود و این آرامش خاطر و برنامه منسجمی را که در سطح نزاجا شاهد هستیم، مدیون امیر جهانشاهی هستیم.
وی تاکید کرد: نیروی زمینی ارتش همواره سه اصل را در اولویت و سرلوحه خدمتی خود قرار داده است که شامل ولایتمداری، عدالت محوری و شایسته سالاری است. امیر جهانشاهی برای بنده در این سه اصل همواره الگو بوده است.
فرمانده نیروی زمینی ارتش، از خصوصیات بارز دیگر امیر سرتیپ جهانشاهی را صداقت، امانت داری و بیان فصیح و صریح دانست و عنوان کرد: امیر جهانشاهی هرگز در غیاب کسی سخنی نمی‌گفت و اگر انتقاد یا پیشنهادی داشت به طور مستقیم و رسمی نظر می‌دادند. همین موضوع بستر دوستی و برادری را در سطح نیروی زمینی نهادینه کرد و باعث همدلی میان تمامی کارکنان شد.
امیر سرتیپ حیدری ضمن بیان این نکته که تعریف و تمجید از امیر سرتیپ جهانشاهی او را ناراحت و آزرده می‌کند ادامه داد: تعهد، وفاداری و اخلاص عمل او به هیچ عنوان جنبه تعریف و تمجید ندارد و یک واقعیت کتمان ناپذیر است.

وی تصریح کرد: گاهی تصمیم گیری ها و پیشنهادهای امیر جهانشاهی در سطح فرماندهی نیروی زمینی بود و ارتقای جایگاه و رتبه او به عنوان جانشین معاون ارزیابی نیروی زمینی ارتش، سپاه و مرزبانی قرارگاه خاتم (ص) با توجه به عملکرد هوشمندانه، خالصانه و دقت در مدیریت، یک انتخاب بسیار درست و جایگاه شایسته ای برای او خواهد بود.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در سخنانی دیگر به خدمات شایسته معاون هماهنگ کننده نزاجا پرداخت و افزود: نیروی زمینی سه سال پیاپی مقام اول اشراف را در ارتش کسب کرده و این مهم را مدیون شایستگی و تیزهوشی تمامی فرماندهان و کارکنان خدوم است و در این بین امیر سرتیپ جهانشاهی نقش بی بدیلی را داشته است. کارکنان این نیرو همواره دلتنگ او خواهند ماند و هرگز خدمات مخلصانه او را از یاد نخواهند برد.

دسترسی نیروی هوایی ارتش به فناوری پیچیده شبیه‌سازها

سرتیپ خلبان مهدی هادیان افزود: نیروهای مسلح به ویژه نیروی هوایی ارتش با توجه به سیاست اقتصاد مقاومتی در مباحث دفاعی کشور با هدف قطع وابستگی به خارج و نگاه به ظرفیت‌ها و داشته‌های داخل کشور، عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند.

وی ادامه داد: امروز نظام جمهوری اسلامی در بحث تولید محصولات دفاعی در لبه فناوری قرار دارد. این فناوری در دنیا بالاترین طبقه‌بندی را دارد و معمولاً از پیشرفته‌ترین تکنولوژی روز برخوردار است.

معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش با اشاره به همکاری نخبگان ارتش با دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان گفت: روند ساخت هواپیما در ایران اسلامی با تولید پرستو آغاز شد؛ و در مراحل بعد ساخت هواپیماهای آذرخش و تندر در دستور کار قرار گرفت و امروز هم در کنار ساخت جت آموزشی یاسین، صاعقه و جنگندۀ کوثر تولید شده است که این مسیر ادامه دارد.

وی با بیان اینکه کشورهای معدودی در حوزه صنایع و زیر ساخت مورد نیاز در حوزه ساخت هواپیما در جهان مطرح هستند، گفت: هواپیماهای آذرخش، صاعقه، جت آموزشی یاسین و جنگنده کوثر با اجرای عملیات در رزمایش‌های مختلف و رژه در مناسبت‌ها به عنوان تکه‌های پازل اقتدار دفاعی ایران برای دنیا به ویژه دشمنان نظام جمهوری اسلامی این معنا را دارد که ما در لبه فناوری دفاعی حرکت می‌کنیم.

معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش افزود: شدیدترین تحریم‌ها از روز اول پیروزی انقلاب اسلامی متوجه نیروی هوایی ارتش بود، اما امروز شاهد پیشرفت فناوری صنایع دفاعی و به تبع آن افزایش قدرت دفاعی هستیم که محصول همین تحریم‌هاست.

سلیمی: نباید در دام انتخابات آمریکا گرفتار شویم

اصغر سلیمی با بیان اینکه نتایج انتخابات آمریکا تغییری در سیاست‌های ایران ندارد، بیان کرد: تجربه ثابت کرده که اصول سیاست‌های آمریکایی‌ها ثابت است و فرقی ندارد که چه کسی رئیس جمهور آمریکا باشد. تنها در شیوه اجرای این سیاست‌ها از سوی حزب دموکرات و جمهورخواه تفاوت وجود دارد وگرنه اصول سیاست‌ها تحت تاثیر لابی صهیونیستی از پیش تعیین شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس جمهور آمریکا باشد فقط یکی در ظاهر مانند ترامپ سیاست‌های خصمانه را دنبال می‌کند و دیگری از مسیرهای دیگری این سیاست‌ها را پیش می‌برد. ما نباید در دام انتخابات آمریکا گرفتار شویم. همان طوری که رهبری چندین سال است بر روی بحث اقتصاد مقاومتی، رونق و جهش تولید تاکید دارند ما نیز باید تمام همت خود را با اتکا به توان داخلی در مسیر توسعه کشور به کار گیریم.

نماینده مردم سمیرم در مجلس تصریح کرد: تجربه نشان داده در هر حوزه‌ای که به توانمندی‌های خود متمرکز شده‌ایم، نظیر بحث موشکی و توان هسته‌ای و دفاعی موفق شده‌ایم و امروز در دنیا در این حوزه‌ها حرفی برای گفتن داریم. همانطوری که رهبری تاکید داشتند با تکیه بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت باید در حوزه سیاست خارجی گام برداریم و در داخل نیز با اتحاد و همدلی یکصدا بوده و تمام تلاش خود را برای حل مشکلات مردم در حوزه معیشت، اشتغال، مسکن و خودرو و سایر بخش‌ها به کار گیریم.

سلیمی در پایان تاکید کرد: اینکه منتظر باشیم با روی کار آمدن فردی در آمریکا مشکلات ما حل شود، رویایی بیش نیست. چه جمهوری خواهان و چه دموکرات‌ها به فکر منافع خود بوده و به مردم ما اهمیتی نمی‌دهند. ما باید یکصدا و همدل در برابر سیاست‌های خصمانه آنان بایستیم و از منافع خود دفاع کنیم.

آغاز بررسی لایحه بودجه در مجلس از هفته آینده

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی پیرامون بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: کمیسیون‌های تخصصی مجلس از یکشنبه هفته آینده بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ را در دستور کار دارند و پیشنهادات خود را در مورد لایحه بودجه ارائه خواهند کرد. همچنین هر کمیسیون در هفته آینده اعضای خود در کمیسیون تلفیق را انتخاب می‌کند تا کمیسیون تلفیق نیز تشکیل شود.

وی افزود: کمیسیون تلفیق برای بررسی لایحه بودجه و پیشنهادات کمیسیون‌ها دو هفته زمان دارد که این مهلت برای دو هفته دیگر هم قابل تمدید است. سپس این لایحه به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد. علی القاعده تا زمان ارائه لایحه بودجه به صحن علنی حدود یک ماه زمان نیاز است.

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مرحله مطالعه و ارائه پیشنهاد توسط نمایندگان است، خاطرنشان کرد: در این لایحه ۲۵ درصد منابع به درآمدهای نفتی اتکا دارد، همچنین سهم صندوق توسعه از درآمدهای نفتی همانند سال گذشته ۲۰ درصد و سهم شرکت ملی نفت نیز ۱۴.۵ درصد دیده شده است.

میرتاج الدینی با بیان اینکه میزان فروش نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دو برابر سال جاری پیش بینی شده است، تصریح کرد: این نگاه خوش بینانه دولت است که ما هم امیدواریم محقق شود. البته فروش نفت هر چه بیشتر باشد سهم آن در بودجه افزایش نمی‌یابد بلکه به صندوق توسعه هدایت می‌شود. ما معتقدیم منابع بودجه باید محقق الوصول باشد و بین منابع و مصارف هم خوانی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه مجلس تلاش می‌کند لایحه بودجه را به شکلی مورد بررسی قرار دهد که در سال آینده شاهد کسری بودجه نباشیم. یادآور شد: دولت قرار بود مولفه‌های اصلاح ساختار بودجه را در این لایحه پیش بینی کند. ما هم بررسی‌های خودمان را خواهیم داشت و هر کدام از مولفه ها که دیده نشده باشد را در لایحه می‌گنجانیم تا بتوانیم اولین قدم را در اصلاح ساختار بودجه برداریم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان گفت که بودجه‌های مصوب مجلس نسبت به لوایح بودجه معمولاً سه تا چهار درصد تغییر می‌کند.

کد خبر 459661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.