طرح رایگان شدن گازبهای ۳۰ درصد از مشترکان خانگی در دولت

وزیر نفت از بررسی طرح محاسبه رایگان گازبهای ۳۰ درصد از مشترکان کم مصرف خانگی در هیئت دولت به عنوان مشوقی برای مدیریت مصرف انرژی در کشور خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه، صبح امروز، شنبه (۱۵ آذر ۹۹) در آئین امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارت نفت و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی گفت: به‌منظور ایجاد مشوق‌هایی برای مدیریت مصرف گاز، بر اساس طرحی که قرار است در دولت بررسی شود گازبهای ۳۰ درصد از مشترکان خانگی که مصرف کمتری دارند، رایگان محاسبه می‌شود و این طرح تأثیر بسزایی بر مدیریت مصرف سوخت خواهد داشت که در صورت تصویب در هیئت دولت، اجرایی می‌شود.

وی افزود: بر اساس این مصوبه، مشترکانی که مصرف خود را در زمستان ۱۰ درصد کاهش دهند، از کاهش ۱۵ درصدی در گازبها برخوردار می‌شوند که این موضوع دو تأثیر دارد، نخست اینکه قیمت تصاعدی محاسبه نمی‌شود و افزون بر این، دولت هم در پی کاهش مصرف ۱۵ درصد تخفیف می‌دهد، برای این کار منابعی هم دیده شده است، هر چند این طرح برای ما کاهش درآمد به همراه خواهد داشت، اما ایجاد تعادل در تراز تولید و مصرف که در نتیجه این طرح حاصل می‌شود برای ما اهمیت بیشتری دارد.

وزیر نفت افزود: اصلاح سیستم موتورخانه‌ها و جایگزینی بخاری‌های فرسوده از دیگر اقدام‌های مهم دولت در زمینه کاهش مصرف انرژی است که هفته پیش در شورای اقتصاد هم تصویب و مقرر شد دولت یارانه‌ای را به‌منظور تعویض بخاری‌های با بازده پایین با بخاری‌های با کارایی بالا و نیز تعمیر موتورخانه‌ها اختصاص دهد که امیدوارم هفته جاری در دولت تصویب شود.

زنگنه با تأکید بر لزوم اجرای منویات مقام معظم رهبری در زمینه مدیریت مصرف انرژی، هدف اصلی از اجرای این طرح‌ها را حمایت از مشترکان و اعطای مشوق‌هایی برای کاهش مصرف انرژی در کشور دانست.

وی با اشاره به اینکه بهینه‌سازی مصرف انرژی همیشه مطلب تعیین‌کننده‌ای در وزارت نفت بوده است، گفت: در پی افزایش شدید مصرف این مسئله به‌تازگی اهمیت بیشتری یافته است، زیرا ما منابعی تجدید ناپذیر داریم و به نقطه بالای تولید رسیده‌ایم و این طور نیست که هر مقدار مصرف کنیم، بتوانیم تولید کنیم، بنابراین بهینه‌سازی برای ما یک اصل و باید است. ‌

کد خبر 459615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.