ایجاد بانک اطلاعاتی از مناطق نیازمند مناسب‌سازی در تبریز

دبیر شورای شهر تبریز گفت: در معاونت عمران شهرداری تبریز بانک اطلاعاتی به صورت فیزیکی در جهت اینکه کدام یک از مناطق شهر برای معلولان نیاز به مناسب‌سازی دارد، در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید نیکو خصلت در یک گفت‌وگوی برخط با بیان اینکه تبریز از سال ۹۱ اقدامات لازم جهت مناسب‌سازی و بهینه‌سازی فضاهای شهری برای معلولان را آغاز کرده است، اظهار کرد: در دوره پنجم شورای شهر تبریز کمیته مناسب‌سازی را راه‌اندازی کردیم تا این کمیته عملکرد واحدها و تمامی مناطق شهر را بررسی کند، البته این کمیته تا جای ممکن و بر اساس جزئیات موجود برای مناسب‌سازی تمامی معلولان اقدامات خوبی را در شهر انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: کف‌پوش‌های مناسب برای نابینایان، ایجاد مسیر برای معلولان جسمی‌حرکتی و سایر جزئیاتی که یک معلول بتواند در شهر به راحتی حضور پیدا کند از جمله اقدامات کمیته مناسب‌سازی است و طی جلسات متعدد انجام اقدامات پیگیری می‌شود.

این عضو شورای شهر تبریز با توضیح اینکه حدود ۵۰۰ خط‌کشی در شهر تبریز وجود دارد که حدود ۳۰۰ خط‌کشی به بهینه سازی نیاز داشته است، اضافه کرد: از این تعداد حدود ۱۷۰ خط‌کشی در شهر تبریز برای بهینه‌سازی و مناسب‌سازی شده است، همچنین برای سرمایه‌گذاری در زمینه طراحی و ساخت نرم‌افزارهای مرتبط با معلولان در شورای شهر تبریز اعلام آمادگی کرده‌ایم تا معلولان بتوانند خدمات بهتری را از طریق فضای مجازی و بدون خارج شدن از منزل دریافت کنند.

وی افزود: انجام اقدامات لازم برای معلولان در شهر به زمان بیشتری نیاز دارد زیرا تنها حدود دو سال است که کمیته بهسازی در مدیریت شهری تبریز راه اندازی شده و هنوز راه زیادی را در مناسب‌سازی و بهسازی فضاهای شهری با انجام برنامه‌ریزی‌ها و اجرای طرح‌های جدید برای معلولان پیشرو داریم.

نیکوخصلت با بیان اینکه بهتر است قواعد مربوط به مناسب‌سازی شهر و ساختمان‌های عمومی و خصوصی به صورت یک قانون دربیاید، تصریح کرد: اگر این ایده تصویب شود حدود ۴۰ سال طول می‌کشد تا به تمام شهر که هر روز در حال توسعه است، تسری پیدا کند، همچنین لازم است بررسی شود که چرا مناسب‌سازی برای معلولان تا کنون به طور جدی انجام نشده، البته اکنون در ساخت ساختمان‌های عمومی مناسب‌سازی برای معلولان اجباری شده است.

وی ادامه داد: یک نهاد نظارت با یک پایگاه حقوقی و قضائی باید بر مناسب‌سازی و بهسازی برای معلولان نظارت کند چون علاوه بر شهرداری در سایر ادارات، دانشگاه‌ها و مکان‌های عمومی نیز مشکلاتی در زمینه مناسب‌سازی معلولان وجود دارد که باید بررسی و حل شود.

این عضو شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: در معاونت عمران شهرداری تبریز بانک اطلاعاتی به صورت فیزیکی در جهت اینکه کدام یک از مناطق شهر برای معلولان نیاز به مناسب‌سازی دارد، در حال انجام است و بهتر است که این اقدام از طریق یک نرم‌افزار و جمع‌آوری اطلاعات از طریق شهروندان و خود معلولان انجام شود.

وی با تاکید اینکه باید از تجارب کشورهای توسعه یافته در زمینه مناسب‌سازی شهر برای معلولان استفاده کنیم، گفت: اتوبوس‌هایی را جهت استفاده معلولان مناسب‌سازی کرده‌ایم و حتی در مترو نیز اقداماتی را در جهت استفاده بهتر و ورود و خروج معلولان انجام داده‌ایم، بنابراین استفاده از طرح‌هایی که در کشورهای توسعه یافته انجام شده و نتیجه خوبی داشته است، قطعاً باعث پیشرفت سریع‌تر ما خواهد شد.

نیکوخصلت با بیان اینکه نگرش جامعه درباره معلولان باید تغییر کند، توضیح داد: باید بدانیم معلولان ناتوان نیستند و توانایی‌های ویژه‌ای در زمینه ورزش و سایر حوزه‌ها دارند، حقوق معلولان باید در قوانین و اجرای آن‌ها دیده شود، بهره‌گیری از معلولان به نفع شهر است و قطعاً رضایت معلولان و سایر شهروندان را به همراه دارد.

وی افزود: جامعه معلولان نیز باید مطالبه‌گر باشد و معلولان باید نیازهای خود را عنوان کنند و با پیگیری سبب رفع نیازهای موجود شوند، توجه به معلولان باید همیشگی باشد، چرا که آن‌ها نیز جزئی از جامعه هستند و باید به درخواست‌های آن‌ها رسیدگی شود.

کد خبر 459587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.