۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
افزایش قیمت کتاب جوسازی است

یک ناشر گفت: قیمت کتاب کمتر از سایر اجناس گران شده است و در مورد این موضوع جوسازی شده است. مردم ما اهل مطالعه نیستند و به همین ملاحظه دلایل واهی می‌آورند. البته هزینه‌های زندگی آنها نیز به انداره‌ای افزایش پیدا کرده که دیگر به خرید کتاب فکر نمی‌کنند.

مهدی صاحب فصول در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مساله کاغذ، اظهار کرد: برخی از ناشران کودک از کاغذ گلاسه برای چاپ صفحات کتاب استفاده می‌کنند تا وضوح، شفافیت و زیبایی بیشتری داشته باشد. اما زمانی که در سامانه کاغذ نام نویسی می‌کنیم، به جای آن کاغذ ۸۰ گرمی تحویل می‌دهند. این کاغذ ممکن است مورد پسند و سلیقه برخی از ناشران نباشد، به همین دلیل ناچار هستند که کاغذ گلاسه را در بازار آزاد خریداری کنند.

وی افزود: کاغذ ۸۰ گرمی خوب است، اما به دلیل متفاوت بودن الیاف آن، شفافیت، جاذبه و جلای کار روی گلاسه را ندارد. از طرفی به دلیل اینکه مخاطبان ما کودک هستند، اینکه کتاب توانایی جذب آنها را داشته باشد بسیار مهم است. به همین دلیل تلاش می‌کنیم کتاب‌ها را با کاغذ گلاسه چاپ کنیم.

این ناشر کودک، تاکید کرد: قیمت هر نوع کاغذی که در بازار آزاد خریداری شود تحت شرایط بازار خواهد بود. بنابراین به مناسبت تغییر قیمت دلار این نوع کاغذ نیز نوسان قیمت خواهد داشت. کاغذ گلاسه به اندازه کافی در بازار هست و برای پیدا کردن آن مشکلی وجود ندارد اما قیمت آن بالاست.

صاحب فصول با بیان اینکه "مشکل کاغذ بخش کوچکی از کار است" گفت: همه امور بازار کتاب تحت تأثیر شرایط روزانه بازار است. افزایش دستمزدها در بخش تولید و چاپ، مواد اولیه، صحافی، زینک و ترابری خود به خود در این خصوص تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: قیمت کتاب کمتر از سایر اجناس گران شده است و در مورد این موضوع جوسازی شده است. مردم ما اهل مطالعه نیستند و به همین ملاحظه دلایل واهی می‌آورند. البته هزینه‌های زندگی آنها نیز به حدی افزایش پیدا کرده است که دیگر به خرید کتاب فکر نمی‌کنند. سال ۸۵ چاپ اول کتاب کودک را ۵ هزار نسخه می‌زدم الان در هر چاپ فقط هزار نسخه می‌زنم. این امر ناشی از نوسانات قیمت دلار و جو اجتماعی است.

این ناشر کودک، ادامه داد: قیمت کتاب کودک نسبت به سایر کتاب‌ها کمتر است و خرید آنها آسان‌تر است با این حال هنوز هم با مشکل خرید نکردن کتاب رو به رو هستیم. علت آن این است که کتابخوان نبودن مردم تأثیرات خود را روی همه رده‌های سنی کتاب خواهد گذشت.

صاحب فصول با بیان اینکه" به دلیل شرایط کرونایی قرار بود به تعداد هر بیمه شده مبلغ ۱۶ میلیون تومان به ناشران وام بدهند" تصریح کرد: این وام پرداخت شد اما صرفاً به اندازه‌ای است که می‌تواند یک ماه از ضرر را جبران کند. از اسفند سال ۹۸ تا کنون ناشران تحت فشار مسائل ناشی از شیوع کرونا هستند.

وی خاطر نشان کرد: مبلغی که دولت در اختیار ناشران قرار داد چشمگیر نبود. ۱۵ روز گذشته فروشگاه‌های کتاب تعطیل بوده است. این امر فشار مالی فراوانی بر ناشران و کتاب فروشان وارد کرد. بازار کتاب دو هفته تعطیل بود، اما پرداخت قسط وام عقب افتاد؟

کد خبر 459579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.