میزان مرگ و میر کرونایی در تهران به زیر ۱۰۰ نفر رسید

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا آرام آرام در تهران روند کاهشی داشته و در حال حاضر به زیر ۱۰۰ نفر در روز رسیده است.

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تأثیر محدودیت‌های کرونایی در پایتخت اظهار کرد: از هفته گذشته شاهد روند کاهشی آرام مرگ و میرهای ناشی از ویروس کرونا در تهران بوده‌ایم و از روزی ۲۰۰ مرگ کرونایی به زیر ۱۰۰ نفر رسیده است، روز جمعه ۸۵ مرگ ناشی از کرونا یا مشکوک به کرونا ثبت شده که این رقم در روز پنجشنبه ۸۷ مورد بوده است.

وی با بیان اینکه روند کاهشی ادامه خواهد داشت و تأثیرات دو هفته تعطیلات و محدودیت‌های هفته گذشته، اواخر آذرماه خود را نشان می‌دهد افزود: این کاهش آمار مرگ و میر نشانه قطع زنجیره انتقال بیماری نیست و هنوز تعداد زیادی تست کرونای مثبت داریم.

خداکرمی با اشاره به طرح «شهید سلیمانی» که به طور پایلوت در منطقه ۱۸ اجرا می‌شود گفت: براساس این طرح تعدادی از خانه‌های سلامت شهرداری، خدمات تشخیصی انجام می‌دهند که پس از آزمایش یک هزار و ۸۵۰ نفر از همراهان و نزدیکان افراد مبتلا به کرونا مشخص شد ۴۵۰ نفر از آن‌ها جواب تستشان مثبت بوده است بدون آنکه علامتی داشته باشند.»

این عضو شورای شهر تهران گفت: علاوه بر تعداد مبتلایانی که هر روز اعلام می‌شود و تعداد تشخیص‌های قطعی و بستری‌ها، افرادی نیز وجود دارند که بدون علامت مبتلا به کرونا هستند و تقریباً یک سوم اطرافیان و همراهان بیماران کرونایی جواب تست کرونایشان مثبت است و اغلب نیز بدون علامت هستند.

وی اضافه کرد: اگر روال رفت و آمدهای خانوادگی به قبل از زمان تعطیلات بازگردد دوباره احتمال اوج‌گیری شیوع کرونا در تهران وجود دارد، همانطور که در اردیبهشت ماه مرگ و میرها به زیر ۱۰ نفر رسید اما به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی شاهد اوج ابتلا در خرداد، مرداد، شهریور و مهر بودیم بنابراین برای آنکه روند آرام کاهشی ادامه پیدا کند رعایت موازین بهداشتی توسط مردم بسیار مهم است.

حمل‌ونقل عمومی منشأ نخست شیوع کرونا نیست

وی با رد اینکه مترو و اتوبوس محل اول شیوع ابتلا به کرونا بودند گفت: مهمانی‌ها، گردهمایی‌های خانوادگی و حضور در مراسم‌های کفن و دفن و جمعی و مراجعه به بیمارستان و مراجعه به مطب‌ها برای موارد سرپایی غیرضروری بیشترین منبع گسترش ویروس کرونا بوده‌اند.

وی از اصناف مختلف درخواست کرد هنگام آغاز دوباره فعالیت‌هایشان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و اگر برای رعایت دستورالعمل‌ها نیاز به دریافت خدمات در حوزه شهری هستند، مدیریت شهری آمادگی حمایت و کمک برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را اعلام می‌کند.

خداکرمی با اشاره به اینکه در صورت رعایت نکردن محدودیت‌ها نگران بازگشت پیک چهارم کرونا هستیم گفت: مرگ و میر روزانه ۸۰ تا ۹۰ نفر کم نیست اما ستاد ملی کرونا تصمیم به اجازه آغاز کار برخی فعالیت‌ها گرفته است بنابراین با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و مشارکت مردم می‌توانیم همچنان روند کاهشی مرگ و میرها را داشته باشیم. اما هنوز زنجیره ابتلا قطع نشده است.

کد خبر 459576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.