بهترین ماده غذایی برای تنظیم قند خون آقایان/شایع‌ترین عادت‌های سبک زندگی غلط

بسته‌بندی مواد غذایی نانوایی و از بین رفتن کرونا، شایع‌ترین عادت‌های سبک زندگی غلط، خواص فوق‌العاده گوجه فرنگی، لزوم احتیاط در مصرف دمنوش‌های گیاهی برای بیماران قلبی و بهترین ماده غذایی برای تنظیم قند خون آقایان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بررسی‌های مؤسسه علوم زیست پزشکی دانشگاه سائو پائولو (ICB-USP) در برزیل نشان می‌دهد بسته‌بندی حاوی نانو مواد می‌تواند نقش به‌سزایی در حذف ویروس کرونا از محصولات غذایی داشته باشد. نتایج یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که نوعی فیلم پلاستیکی قابل انعطاف و شفاف (از جنس پی وی سی) می‌تواند در بسته‌بندی گوشت، میوه و سایر مواد غذایی استفاده شده و از آن‌ها محافظت کند.

این فناوری همچنین می‌تواند محصولات غذایی را از گزند ویروس کرونا که مسؤول شیوع کرونا در سراسر جهان است، حفظ کند. این محصول نانویی که توسط تولیدکننده پلاستیک برزیل، یعنی شرکت الپز (Alpes) تولید و به بازار عرضه شده، حاوی نانوذرات نقره و سیلیس است و لیسانس این فناوری از شرکت Nanox، که توسعه دهنده این فناوری است، خریداری شده است.

در آزمایش‌های انجام شده در مؤسسه علوم زیست پزشکی دانشگاه سائو پائولو (ICB-USP)، این فیلم پی وی سی قادر به حذف ۷۹٫۹ درصد از ویروس کرونا در سه دقیقه و ۹۹٫۹۹ درصد آن‌ها در مدت زمان ۱۵ دقیقه است. لوسیو فرینتاس جونیور نویسنده تحقیقی در این مورد از مؤسسه علوم زیست پزشکی دانشگاه سائوپائولو، اظهار کرد: از بین بردن ویروس کرونا توسط این مواد بسیار مؤثر و سریع بوده است.

فرینتاس افزود: از زمان شروع بیماری کرونا در سراسر جهان تاکنون، این محصول کاربردی کاملاً متفاوت از بیش از ۴۰ محصولی که برای مقابله با ویروس کرونا تولید و مورد آزمایش قرار گرفته دارد.

این فیلم بر اساس استاندارد ISO ۲۱۷۰۲: ۲۰۱۹ مورد آزمایش قرار گرفته است؛ ISO ۲۱۷۰۲: ۲۰۱۹ استاندارد فنی حاکم بر اندازه‌گیری فعالیت ضدویروسی روی پلاستیک و سایر سطوح غیر متخلخل است، در این آزمایش‌ها نمونه‌هایی از محصول با / بدون نانوذرات سیلیس نقره در مدت زمان متفاوتی در تماس مستقیم با ویروس کرونا قرار داده داشته است.

پس از دوره‌های زمانی تعیین شده، ذرات ویروسی موجود در مواد غذایی برداشته و در تماس با سلول‌ها قرار گرفتند تا میزان عفونت و تکثیر اندازه‌گیری شود. سلول‌های مورد آزمایش در این پروژه از تمامی میمون آفریقایی مشتق شده است، نتایج نشان می‌دهد که این فیلم نقش مؤثری در کاهش ویروس کرونا داشته است.

به اعتقاد محققان، استفاده از این فیلم‌ها در بسته‌بندی‌ها با توجه به اینکه بعد از ۱۵ دقیقه می‌تواند نزدیک به ۱۰۰ درصد از ویروس کرونا را از بین ببرد، بسیار رضایت‌بخش است و می‌تواند کمک زیادی به ایمنی مواد غذایی کند. نانو تکنولوژی فهم و به‌کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم‌هایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی عمدتاً متأثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک از خود نشان می‌دهند.

بهترین ماده غذایی برای تنظیم قند خون آقایان

با افزایش سن در آقایان، حفظ سلامت جسمی آن‌ها نیازمند توجه بیشتری است. دو مشکل اصلی رایج در میان آقایان که با افزایش سن خود را نشان می‌دهد مشکلات جنسی و افزایش قند خون است. با این حال، می‌توان با تغییر سبک زندگی این دو مشکل را به راحتی حل کرد. دانشمندان برای حل این مشکلات یک مکمل غذایی مشترک را تجویز می‌کنند.

بر این اساس، محققان می‌گویند عنصر روی می‌تواند مشکل جنسی و افزایش قند خون در آقایان را برطرف کند. روی یکی از مواد معدنی حیاتی و مورد نیاز برای بدن است که می‌تواند به طرق بی شماری مشکل افراد را حل کند. افراد می‌توانند با مصرف مواد غذایی یا از طریق مکمل‌های غذایی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد نیاز بدن خود را به روی تأمین کنند.

افراد مبتلا به دیابت به دلیل ناتوانی در تولید انسولین یا کاهش تأثیرگذاری آن، شاهد افزایش قند خون خود هستند. تحقیقات متعدد نشان داده است روی می‌تواند باعث تنظیم قند خون شود و حساسیت بدن به انسولین را بالا ببرد. همچنین شواهد حاکی از آن است که مصرف مکمل‌های غذایی حاوی روی می‌تواند در کوتاه مدت و بلند مدت باعث کنترل دیابت شود.

از سوی دیگر، دانشمندان آمریکایی در تحقیقات خود مشاهده کردند ارتباط مستقیمی میان هورمون تستوسترون در آقایان و میزان روی بدن وجود دارد. تستوسترون نقش اصلی را در تمایلات جنسی آقایان ایفا می‌کند. در این پژوهش به افراد جوان یک رژیم غذایی فاقد روی داده شد. سطح هورمون تستوسترون ۷۵ درصد این افراد پس از گذشت ۲۰ هفته به میزان قابل توجهی کاهش یافت و در نتیجه از میل جنسی آن‌ها کاسته شد. تحقیقات آزمایشگاهی بر روی حیوانات نیز ارتباط میان تستوسترون و روی را تأیید کرد. موش‌هایی که به میزان ۵ میلی گرم مکمل روی را به صورت روزانه دریافت کرده بودند روابط جنسی پایدار و بهتری نسبت به موش‌های دیگر داشتند.

بیماران قلبی در مصرف دمنوش‌های گیاهی احتیاط کنند

یک متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه مصرف زیاد دمنوش‌های گیاهی می‌تواند در اثرات داروی وارفارین تداخل ایجاد کند و باعث اختلالاتی در دریچه مصنوعی قلب شود، اظهار کرد: بنابراین بیمارانی که وارفارین استفاده می‌کنند باید حواسشان به مصرف گیاهان دارویی باشد.

ناهید ازدکی با تاکید بر رعایت رژیم غذایی مناسب حاوی میوه و سبزیجات فراوان، ویتامین‌های کامل گروه B و شیر و لبنیات و محدود کردن چربی و شیرینی‌جات برای بیماران قلبی در روزهای کرونایی، گفت: این بیماران حتماً از مواد غذایی حاوی ویتامین D استفاده کنند.

وی با بیان اینکه افراد ماهیانه قرص‌های ویتامین D۳ به صورت ۵۰ هزار واحدی را مصرف کنند، ادامه داد: افرادی که در آزمایشات کمبود ویتامین D۳ در بدنشان دیده شده باید تا چهار الی شش هفته، هفته‌ای یک عدد و بعد از آن ماهانه یک عدد قرص ویتامین مصرف کنند.

ازدکی درباره رابطه کمبود ویتامین D بدن و افزایش ابتلاء به کرونا تأیید شده است، بیان کرد: این افراد در صوت ابتلاء به کرونا عوارض شدیدتری برایشان اتفاق می‌افتد. مسئله دیگر این است که افراد مبتلا به کرونا به علت ترس از بستری شدن گاهی آن قدر دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که خطر مرگ افزایش می‌یابد.

ازدکی در خصوص تداخلات دارویی بیماران قلبی مبتلا به کرونا، تصریح کرد: یکی از نکات بسیار مهم تداخل دارویی، استفاده خودسرانه از داروهاست که توصیه می‌کنیم افرادی که داروهای قلبی استفاده می‌کنند، برای درمان یا پیشگیری از کرونا خودسرانه دارو استفاده نکنند.

وی با تاکید بر مراقبت از افرادی که به علت تعویض دریچه‌های قلب، داروی وارفارین مصرف می‌کنند، گفت: در استفاده از دمنوش‌ها و سایر داروهای گیاهی و شیمیایی، به دلیل احتمال تداخل دارویی و به دنبال آن افزایش یا کاهش اثرات درمانی وارفارین بدون نظر پزشک پرهیز شود.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه مصرف زیاد دمنوش‌های گیاهی می‌تواند در اثرات داروی وارفارین تداخل ایجاد کند و باعث اختلالاتی در دریچه مصنوعی قلب شود، ادامه داد: بنابراین بیمارانی که وارفارین استفاده می‌کنند باید حواسشان به مصرف گیاهان دارویی باشد.

ازدکی خاطرنشان کرد: با توجه به خبرهای خوبی که در مورد تولید واکسن ضدکرونا در دنیا وجود دارد و قدم بزرگی برای مقابله با این بیماری خواهد بود، باز هم تاکید می‌شود که تا زمان واکسیناسیون، افراد جامعه بیشتر مواظب خود و اطرافیان خود برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا باشند و سعی کنند در راستای رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی، تقویت سیستم ایمنی، کنترل استرس و تقویت انرژی‌های مثبت اطراف خود قدم بردارند.

خواص فوق‌ العاده گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع خوراکی اصلی آنتی اکسیدان لیکوپن است. لیکوپن با کاهش خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها نظیر بیماری‌های قلبی و سرطان ارتباط مستقیم دارد. آن‌ها همچنین منبعی عالی از ویتامین C، پتاسیم، فولات و ویتامین K هستند. مطالعاتی که روی محصولات به دست آمده از گوجه فرنگی انجام شده‌اند، نشان می‌دهد که مبارزه با استرس اکسیداتیو و التهاب از دیگر خواص گوجه فرنگی هستند. این تحقیقات همچنین اثرات محافظتی روی لایه داخلی رگ‌های خونی را نشان دادند که ممکن است خطر لخته شدن خون را نیز کمتر کند.

مطالعات ارتباط میان گوجه فرنگی و فرآورده‌های حاصل از آن، و کاهش احتمال سرطان پروستات، ریه و معده را ذکر می‌کنند. همینطور در یک مطالعه روی زنان مشخص شد که غلظت بالای کروتنوئیدها که به مقدار زیاد در گوجه فرنگی یافت می‌شوند، ممکن است آن‌ها را از سرطان پستان محافظت کند. یکی دیگر از مهم‌ترین خواص گوجه فرنگی، کمک به بهبود سلامت پوست است. غذاهای حاوی گوجه فرنگی که سرشار از لیکوپن و سایر ترکیبات گیاهی هستند ممکن است از پوست ما در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنند. طبق یک مطالعه، افرادی که به صورت روزانه و به مدت ۱۰ هفته، ۴۰ گرم رب گوجه فرنگی (این مقدار ۱۶ میلی گرم لیکوپن فراهم می‌کند) با روغن زیتون مصرف کرده‌اند کمتر دچار آفتاب سوختگی می‌شدند.

کنترل مصرف سدیم به حفظ فشار خون طبیعی کمک می‌کند. با این حال، افزایش مصرف پتاسیم به دلیل اثرات منبسط کننده آن روی شریان‌ها نیز ممکن است به همان اندازه مهم باشد. براساس آمار، کمتر از دو درصد از بزرگسالان ایالات متحده میزان مصرف روزانه نرمال پتاسیم که ۴ هزار و ۷۰۰ میلی گرم است را رعایت می‌کنند. افزایش مصرف پتاسیم و کاهش مصرف سدیم با کاهش ۲۰ درصد مرگ و میر همراه است. همانطور که می‌دانید گوجه سرشار از پتاسیم است و به نظر می‌رسد باید در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد.

مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به دیابت نوع یک که رژیم‌های غذایی پر فیبر دارند، سطح قند خون پایین‌تری را تجربه می‌کنند. درحالی‌که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز ممکن است در سطح قند خون، انسولین و چربی بهبود داشته باشند. یک فنجان گوجه فرنگی حدود ۲ گرم فیبر برای بدن تأمین می‌کند. انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌کند که برای کنترل قند خون روزانه حدود ۲۵ گرم فیبر در زنان و حدود ۳۸ گرم فیبر در مردان باید مصرف شود.

خوردن خوراکی‌هایی مثل گوجه فرنگی که سرشار از آب و فیبر هستند، می‌تواند در آبرسانی و کمک به حرکات روده اثر مثبت داشته باشد. از این‌رو گوجه فرنگی اغلب به عنوان یک میوه ملین توصیف می‌شود. فیبر حجم مدفوع را بیشتر می‌کند و برای کاهش یبوست مفید است. با این حال، حذف فیبر به طور کامل از رژیم غذایی نیز با تأثیرات مثبتی بر یبوست همراه بوده است، بنابراین برای تائید خواص گوجه فرنگی در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است. مصرف روزانه گوجه فرنگی یا حتی نوشیدن آب آن، می‌تواند به افزایش چربی سوزی کمک کند و همچنین میل به غذا را کاهش دهد، چرا که گوجه فرنگی می‌تواند تخمیر در روده‌ها را متوقف کند و در نتیجه اشتها کاهش می‌یابد.

شایع‌ترین عادت‌های سبک زندگی غلط

یک غلط زندگی و عادت‌های اشتباه، شایع‌ترین دلایل همه‌گیری چاقی هستند که در سطح جهانی رو به افزایش است و قطعاً می‌تواند زمینه‌ساز شماری از بیماری‌ها به ویژه امراض قابل پیشگیری باشد. متخصصان سلامت همواره تاکید دارند که رژیم غذایی نامناسب و نداشتن تحرک در کنار هم می‌تواند موجب چاقی شده و سلامت فرد را به خطر اندازد.
مهمترین عامل چاقی، خوردن بیش از اندازه و فعالیت بسیار کم است. اینکه چه نوع و چه مقدار کالری در طول روز مصرف می‌کنید می‌تواند در بروز چاقی نقش داشته باشد. در عین حال برای پیشگیری از بروز این اختلال متابولیک که می‌تواند منشأ شماری از بیماری‌های دیگر باشد دریافت کالری از منابع غذایی سالم، طبیعی و خانگی ضروری است. سه اشتباه شایع و عادت غلط در سبک زندگی که می‌توانند منجر به بروز چاقی شوند، عبارتند از:
۱. تغذیه نامناسب

اگر مرتب و زیاد از تنقلات، مواد غذایی فرآوری و بسته بندی شده استفاده کنید در معرض چاقی قرار می‌گیرید. خوردن زیاد، کنترل نشده و به دفعات در طول روز و مصرف نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای آماده از عوامل مهم افزایش وزن هستند.

۲. بی‌تحرکی

اگر هرگز ورزش نمی‌کنید و به هیچ شکلی از فعالیت بدنی تن نمی‌دهید به شدت در معرض ابتلاء به چاقی هستید. نشستن زیاد در طول روز نیز این خطر را تشدید می‌کند. حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش سبک یا ۹۰ دقیقه ورزش سنگین در هفته برای جلوگیری از چاقی در هر فردی ضروری است

۳. استرس بیش از حد

استرس مزمن و طولانی مدت یکی از دلایل ناخواسته در بروز چاقی و اضافه وزن است. استرس می‌تواند برنامه‌های کاهش وزن شما را مختل کرده و انجام این کار را برایتان مشکل کند. با بکارگیری روش‌های مختلف و مؤثر مدیریت استرس می‌توانید از چاقی و اضافه وزن جلوگیری کنید.

کد خبر 459566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.