ربیعی: تا پایان دولت دو هزار خانه هلال راه‌اندازی می‌شود

سخنگوی دولت گفت: دولت تشکیل پنج هزار خانه هلال را در دستور کار دارد که تاکنون سه هزار خانه راه اندازی شده و تا پایان دولت دو هزار خانه هلال دیگر راه اندازی می‌شود.

به گزارش ایمنا، علی ربیعی روز شنبه در حاشیه بازدید از خانه هلال احمر با تبریک روز جهانی داوطلب اظهار کرد: علاوه بر کارکردهایی که ساختارهای اداری دارند، نظام‌های مددکاری و داوطلبی و خیریه‌ای می‌توانند به بهبود شرایط زندگی مردم بسیار کمک کنند.

وی افزود: در این راستا یکی از برنامه‌های دولت یازدهم و دوازدهم گسترش سمن‌ها و خیریه‌ها و برداشتن موانع برای حضور و ثبت و فعالیت آنها بوده است که باعث رشد چند برابری این بخش در مقایسه با گذشته شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به کمک‌هایی که وزارت کشور برای تسهیل‌گری فعالیت‌های سمن‌ها در اختیار این آنها قرار داده است، گفت: این تسهیل گری‌ها موجب می‌شود در شرایط و مواقع مختلف از درون خود جامعه، نظام همیاری به شکل داوطلبی مؤثر عمل کند که کرونا هم تجربه موفقی در این زمینه بوده است.

ربیعی ادامه داد: با توجه به مباحثی که در زمینه حاشیه‌نشینی وجود داشت و تأکیدات رهبر معظم انقلاب، بخشی از فعالیت‌های اجتماعی دولت و هلال احمر معطوف به این مناطق شد و دولت تصمیم گرفت پنج هراز خانه هلال توسط سازمان هلال احمر تشکیل شود که ۳ هزار خانه هلال تا به امروز تشکیل شده و دو هزار خانه هلال هم تا پایان دولت تشکیل خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای الگوی محله محور در دولت گفت: خوشبختانه این الگو در شهرهای مختلف استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، اصفهان، تهران و حاشیه‌های پرجمعیت شهرها کارکرد خود را داشته است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: مبارزه با نرفتن به مدرسه، بازماندگی از تحصیل و همینطور نظام بهزیستی در حوزه غربالگری از این مناطق آغاز شد. علاوه بر این با توجه به اینکه ما در این مناطق به‌جای "جاماندگی از تحصیل" با "ترک تحصیل" مواجه هستیم، سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور برنامه دارد که در این مناطق بر روی آموزش فنی‌وحرفه‌ای متمرکز شود.

ربیعی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به مأموریتی که رئیس‌جمهوری به صندوق کارآفرینی امید داده، صندوق در تمام این مناطق مستقر شد تا از مشاغل خرد و کوچکی که در اینجا فعالیت می‌کنند حمایت کند. از طرف دیگر فعالیت‌های کلان هم در قالب تغییر بافت این مناطق آغاز شده است.

وی تصریح کرد: در این راستا در برخی مناطق مقرر شد نوع شهرسازی‌ها به ترتیبی باشد که بافت منطقه را که به دلیل درهم تنیدگی آسیب‌های بیشتری داشت، تغییر دهد و این تغییر از سوی وزارت کشور برنامه‌ریزی و مدیریت شده است.

سخنگوی دولت افزود: در مساله کرونا هم یکی از موضوعات شناسایی افراد مبتلا در این مناطق بود. برای مثال در یک خانه مثلاً ۶ یا ۷ و حتی ۱۰ نفر زندگی می‌کنند. علاوه بر این در مناطق کارگران فصلی ممکن است تعداد زیادی در یک خانه حضور داشته باشند. بنابراین ما تمهیداتی اندیشیدیم که مسافرخانه‌ها یا اماکنی برای نگهداری این افراد در نظر گرفته شود.

ربیعی با اشاره به اقدامات انجام شده برای افرادی که حقوق بگیر روزانه بوده و شغل خود را از دست داده‌اند، ادامه داد: با برنامه‌ریزی کلانی که کردیم امیدواریم طرح معیشتی که دولت در دست پیگیری دارد و در نظر دارد که این طرح را با طرح مجلس تلفیق کند، هرچه زودتر به اتفاق نظر برسیم چرا که از همین ماه اجرای آن باید آغاز شود. بخشی از این طرح حمایت از کسانی است که از کرونا آسیب دیدند و این طرح در حال طی مراحل نهایی است.

وی با اشاره به تأکیدات رئیس جمهوری برای اجرای طرح معیشتی گفت: امیدوار هستیم کشور و شهرهای بزرگ هرچه زودتر از وضعیت قرمز خارج شوند تا کارگران روزمزد بتوانند زودتر بتوانند به مشاغل خود بازگردند و از این بیکاری مزمن جلوگیری شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: تاکنون بیش از ۸۰ درصد از منابع پیش‌بینی شده جذب شده که در این زمینه هم شغل و هم شاغل را در نظر گرفتیم و الان وام‌ها و اعتبار به سوی صاحبان صنف می‌رود تا آنها سرپا بمانند.

منبع: ایرنا

کد خبر 459542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.