فقر سرانه فضای سبز قزوین جبران می‌شود/ احداث بوستان بانوان ۴ هکتاری در جنوب شهر

دبیر شورای اسلامی شهر قزوین گفت: قزوین همواره از فقر سرانه فضای سبز و فضاهای تفرجگاهی رنج می‌برده که امیدواریم با اجرای پروژه پارک‌های بزرگ و محلی، توقعی که برای افزایش این سرانه داشتیم محقق شود.

مهدیه‌سادات قافله‌باشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به رویکرد شورای پنجم قزوین بر افزایش فضای سبز و تفرجگاهی این شهر، اظهار کرد: هم‌اکنون بازپیرایی فضاهای سبز و احداث پارک‌های جیبی و محلی مانند پارک طلیعه و نیایش و پارک‌های بزرگ‌تر مانند پارک ولایت با مساحت بیش از ۱۲ هزار مترمربع، فاز سوم بوستان امام علی (ع) و پارک شقایق دو که از فضاهای ورزشی و بازی کودک مناسبی برخوردار هستند، در دست اقدام است.

وی افزود: همچنین یک بوستان بانوان چهار هکتاری در جنوب قزوین تا آخر سال افتتاح خواهد شد که مسیر دوچرخه‌سواری، پاتوق‌های دخترانه و اتاق مادر و کودک در آن پیش‌بینی شده است.

دبیر شورای اسلامی شهر قزوین تصریح کرد: قزوین همواره از فقر سرانه فضای سبز و فضاهای تفرجگاهی رنج می‌برده که امیدواریم با اجرای این طرح‌ها، توقعی که برای افزایش این سرانه داشتیم محقق شود.

وی ادامه داد: یکی از انتقادات جدی در طراحی و اجرای پارک‌های قزوین این است که آن‌ها خشک پارک بوده و بیش از آنکه مبتنی بر فضای سبز باشند، دارای ابنیه و مبلمان هستند، با وجود آنکه باید فضای سبز در پارک‌ها غالب باشد اما اکثراً مبلمان موجود بیشتر از سرانه یک پارک است.

قافله‌باشی اضافه کرد: در شورای شهر تاکید شد که اگر می‌گوئیم پارک، واقعاً پارک بسازیم نه اینکه پارک احداث شود و فضای سبز چندانی در آن نبینیم یا تنها به کاشت نهال نورس یکی دو ساله در آن اکتفا کنیم زیرا با این اقدام زمان زیادی باید صرف شود تا یک پارک به مرحله‌ای برسد که بتوان به آن پارک گفت.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان منکر احداث پروژه‌های فضای سبز در شهر شد اما باید گفت این پروژه‌ها استانداردهای لازم و کافی را نداشته و با اینکه مجموعه‌ای از فضاهای تفرجگاهی را شامل می‌شود فضای سبز را افزایش نمی‌دهد و اگر هم این امر تحقق یابد، نتیجه آن در بلندمدت مشخص خواهد شد.

احداث بزرگترین فرهنگسرای شهری قزوین

دبیر شورای اسلامی شهر قزوین درخصوص آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی در حوزه فرهنگی و ورزشی قزوین با اشاره به اینکه فرهنگسرای مینودر به عنوان بزرگترین فرهنگسرای شهری قزوین در منطقه سه درحال احداث است، ادامه داد: علاوه بر این پروژه، سوله ورزشی نواب، ساختمان اقامه نماز، سرای محله هادی آباد در بافت مرکزی شهر و خانه فرهنگ چوبیندر، خانه فرهنگ ناصرآباد و سوله ورزشی مشعل‌دار در مناطق منفصل شهری پیشرفت فیزیکی مناسبی را تجربه کرده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال بهره‌برداری شده و به سرانه فضاهای فرهنگی و ورزشی قزوین افزوده شود.

وی تصریح کرد: کلنگ‌زنی یک سالن ورزشی در مجاورت بلوار باهنر با مساحت بیش از یک هزار و ۶۰۰ مترمربع و سوله ورزشی شهرک اندیشه نیز به افزایش سرانه فضاهای ورزشی شهر کمک می‌کند.

قافله‌باشی اضافه کرد: احداث سالن پلاتو تخصصی تئاتر در پارک ملت با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان یکی از پروژه‌های شاخص فرهنگی شهر است که در آن نگارخانه، گالری، سالن ۳۰۰ نفری بلک‌باکس و سالن تئاتر عروسکی تعبیه شده است.

وی افزود: این سالن در مرحله تجهیز داخلی بوده و پس از بهره‌برداری، سومین سالن تخصصی تئاتر کشور محسوب می‌شود که یقیناً با استقبال هنرمندان شهر روبه‌رو خواهد شد. شرایط اقتصادی و شیوع کرونا راه‌اندازی این سالن را به تأخیر انداخت اما تلاش می‌کنیم تا پایان دوره پنجم شورای شهر به مرحله بهره‌برداری برسد.

دبیر شورای اسلامی شهر قزوین گفت: زیرساخت حوزه فرهنگ و ورزش قزوین به‌ویژه در مناطق منفصل شهری و بافت منطقه یک که تاریخی و پرتراکم بوده و زمینی برای احداث پروژه‌های فرهنگی، ورزشی و حتی بازارچه یافت نمی‌شود، پایین است.

وی با بیان اینکه در قزوین فضاهای متروکه زیادی وجود دارد که به هر دلیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اظهار کرد: بدین سبب از دستگاه‌هایی مانند آموزش و پرورش که فضای خالی دارند انتظار می‌رود با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی، زمین در اختیار شهرداری قرار دهند تا بتوانیم فضاهای بیشتری را به اماکن فرهنگی و ورزشی شهر اضافه کنیم.

ورشکستگی پیمانکاران فرهنگی درپی شیوع کرونا

قافله‌باشی اضافه کرد: تاکنون چند جلسه با پیمانکاران فرهنگی و ورزشی طرف قرارداد شهرداری برای بررسی شرایط آن‌ها از زمان شیوع کرونا برگزار شده و می‌توان گفت تمام پیمانکاران نه تنها در قزوین بلکه در تمام کشور در آستانه ورشکستگی هستند و شیوع کرونا باعث شده به‌طور جدی متضرر شوند.

وی افزود: با تصویب شورای شهر ابتدا دو ماه اجاره‌بهای آنها بخشیده شد و پس از آن مصوبه دیگری داشتیم که افزایش قیمت برای تمدید قراردادها منظور نشود؛ با وجود آنکه درآمد شهرداری در این حوزه کاهش پیدا کرده اما مدیریت شهری با پیمانکاران همراهی می‌کند اما بدیهی است که این تسهیلات همگی مانند مسکن موقت عمل می‌کند.

دبیر شورای اسلامی شهر قزوین ادامه داد: تعطیلی چندباره مراکز فرهنگی و ورزشی شهر و استقبال نکردن شهروندان از بیم ابتلا به کرونا باعث شده فعالیت پیمانکاران این حوزه مانند دیگر حوزه‌ها صرفه اقتصادی نداشته باشد و هزینه جاری و نگهداری این مجموعه‌ها ضرر سنگینی بر آن‌ها متحمل کرده است.

کد خبر 459483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.