تبدیل اقتصاد آفریقا به مدل‌های مدور و پایدار

مجمع اقتصاد جهانی نقش مهمی در گرایش آفریقا به سمت اقتصاد مدور و پایدار ایفا می‌کند که این کار به سهم خود رشد اقتصادی و پیامدهای مثبتی را برای مشاغل و محیط زیست به ارمغان خواهد آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مجمع اقتصاد جهانی و رئیس جمهور کشور آفریقایی رواندا در سال ۲۰۱۷ پیمان اقتصاد مدور آفریقا را به عنوان یک مواضع‌نامه کشوری با هدف انجام پروژه‌های دوستدار مردم، توسعه سیاست‌های تحقیقاتی و حمایت از پروژه‌هایی با بیشترین تأثیر در اقتصاد مدور آغاز کردند. وزرای محیط زیست رواندا، نیجریه و آفریقای جنوبی نیز به همراه ۱۰ عضو دیگر از سراسر کشورهای آفریقا توافقنامه فوق را امضا کرده و در همان ابتدای کار مبلغ چهار میلیون یورو برای آن سرمایه‌گذاری کردند. برنامه پشتیبانی اقتصاد مدور آفریقا نیز متعهد شده است کارآفرینان اقتصاد مدور و فعالیت‌های کشورهای عضو پیمان اقتصاد مدور آفریقا را از نظر مالی مورد حمایت قرار دهد.

پیمان اقتصاد مدور آفریقا چه فرصت‌هایی را ایجاد خواهد کرد؟

در یک اقتصاد مدور، تمام منابع ارزشمند محسوب می‌شود، به طور مرتب استفاده می‌شود و هیچ منبعی نادیده گرفته نمی‌شود؛ اینکه چگونه از منابع برای ایجاد فرصت‌های اقتصادی بهره گرفته می‌شود، بسیار جای بحث دارد؛ به عنوان مثال در تلفن‌های هوشمند منابعی بسیار ارزشمندتر از طلا وجود دارد که متأسفانه پس از خرابی گوشی‌های هوشمند، اجزای آن‌ها به درستی مورد استفاده مجدد قرار نمی‌گیرد و منابع ارزشمند آن‌ها بیهوده تلف می‌شود؛ این در حالی است که اقتصاددانان ارزش چنین منابعی را در سراسر جهان بیش از ۵. ۴ تریلیون دلار تخمین زده‌اند.

به نظر می‌رسد که آفریقا از این فرصت اقتصادی به خوبی بهره گرفته است؛ بر اساس گزارشات صندوق جمعیت سازمان ملل متحد جمعیت افراد بین ۱۵ تا ۲۴ سال قاره آفریقا حدود ۲۰۰ میلیون نفر است که این تعداد تا سال ۲۰۴۵ دو برابر خواهد شد؛ در نتیجه، چنانچه مقامات ارشد کشورهای آفریقایی فرصت‌های شغلی کافی برای این رده سنی ایجاد کنند، آنگاه اقتصاد قاره با سرعت قابل توجهی پیشرفت خواهد کرد.

سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا پیش‌بینی کرده است که به ازای استفاده درست از ۱۰ هزار تن مواد بازیافتی می‌توان ۳۶ شغل جدید ایجاد کرد و در صورت تعمیر و استفاده دوباره از آن‌ها، ایجاد تعداد مشاغل جدید به ۲۹۶ مورد خواهد رسید.

پیمان اقتصاد مدور آفریقا ابتدا در سال ۲۰۱۶، توسط وزیر محیط زیست رواندا با مجمع اقتصاد جهانی به امضا رسید و در پی آن، رواندا پیشرو ایجاد اقتصاد مدور در آفریقا شد و یکی از اولین کشورهای جهان بود که تولید و استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کرد. پس از آن در سال ۲۰۱۷ کشورهای نیجریه و آفریقای جنوبی نیز به پیمان فوق پیوستند و اقدامات خود را مطابق با مفاد آن آغاز کردند.

مجمع اقتصاد جهانی از مواضع نامه چند ذینفعی خود برای ایجاد پیوند احزاب مختلف بهره گرفته و از همان ابتدا تا امروز، فعالیت‌های آنان را از نظر مالی مورد حمایت قرار داده است؛ با وجود این پیمان اقتصاد مدور آفریقا یک برنامه کشوری محور است که به طور کامل توسط دولت‌های عضو مدیریت می‌شود. این پیمان تحت حمایت شرکای استراتژیکی نظیر مجمع اقتصاد جهانی، گروه بانک توسعه آفریقا، مرکز محیط زیست جهانی، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، دولت فنلاند و پلتفرم تسریع در اقتصاد مدور قرار دارد و دولت‌های دانمارک و فنلاند و شورای شمالی نیز از کمک‌های مالی خود به آن دریغ نمی‌کنند.

دبیرخانه پیمان اقتصاد مدور آفریقا از مدت‌ها قبل، تحقیق در مورد اینکه چگونه رویکردهای اقتصاد مدور می‌تواند به رشد پایدار اقتصاد در سراسر قاره آفریقا کمک کند را آغاز کرده است که نتایج تحقیقات آن قرار است تا سال ۲۰۲۱ طی یک کنفرانس، در اختیار تمام وزرای محیط زیست قاره آفریقا قرار گیرد.

کد خبر 459476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.