خطر دوباره سیل بیخ گوش خرم آباد

شهروندانی که هنوز خاطره سیل سال گذشته را چونان کابوسی دهشتناک در خاطر دارند، این روزها و در میانه فصل بارش، شاهد پاس‌کاری شهرداری و شورا در یافتن مقصر آبگرفتگی معابر خرم آباد هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بلایای طبیعی به هر شکل و در هر اندازه‌ای ناراحت‌ کننده است. شهروندان آسیب‌ دیده از بلایای طبیعی گاه تا پایان عمر خاطره هولناک روزهای حادثه را به یاد دارند و گاه، هرگز نمی‌توانند زیر بار ضررهای مالی آن کمر راست کنند.

بارش‌های مختصر اخیر باران در لرستان باعث آبگرفتگی وسیع معابر شهری شد که اعتراض شهروندان را در پی داشت؛ این در حالی است که این شهروندان هنوز خاطره ناگوار سیل سال قبل را به یاد دارند. شهروندان شهرداری و شورای شهر را مقصر می‌دانند و آنان یکدیگر را؛ شهروندان خرم‌آبادی هراسان از اینکه مبادا آنچه این روزها بر سر شهروندان شهرهای جنوبی آمده زندگی آنان را نیز تهدید کند.

یحیی چگینی از شهروندان خرم‌آبادی می‌گوید: تا کی باید با کمترین میزان بارش خیابان‌های شهر غرق در آب شود؟ مگر مسئولان ندیدند سال گذشته چه بر سر مال و زندگی مردم آمد؟ آیا نمی‌خواهند کاری بکنند؟

مریم صادقی دیگر شهروند خرم‌آبادی با گلایه از آبگرفتگی‌های اخیر معابر این شهر، می‌گوید: خرم‌آباد در منطقه کوهستانی واقع شده است و مسئولان این شهر باید بیشتر در فکر مقابله با حوادث طبیعی مانند سیل و آبگرفتگی معابر باشند. نباید با هر بارش تمام زندگی مردم زیر آب و گل برود.

با وجود اختصاص جلساتی از شورای شهر به این موضوع، مشکل همچنان لاینحل باقی مانده است. شهرداری در پاسخ به اعضای شورای شهر در این خصوص از کمبود بودجه سخن می‌گوید و در مقابل شورای شهر، شهرداری را در این زمینه محکوم به کلی گویی می‌کند و مدیران شهری را مقصر می‌داند.

بودجه شهرداری کفاف نمی‌دهد

سجاد بابائی، رئیس کمیسیون توسعه، عمران و طرح ریزی شهری شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در این خصوص می‌گوید: مشکل آبگرفتگی معابر خرم‌آباد جدی است و تصور اینکه این معضل با بودجه کم شهرداری و در مدت کوتاه رفع شود، اشتباه است، اجرای طرح‌های اصلاحی در این زمینه به چند صد میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تأمین آن از عهده شهرداری خارج است.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار طرح جامع آب‌های سطحی خرم‌آباد تدوین شد، عنوان می‌کند: اعضای ادوار بعد شورای شهر هم اگر بخواهند در زمینه هدایت آب‌های سطحی اقدامی بکنند باید بر اساس این طرح جامع عمل کنند.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شورای شهر خرم‌آباد با بیان اینکه هفت میلیارد تومان از اعتبارات مقابله با سیل به دفع آب‌های سطحی سه راه گلدشت و میدان کریم‌خان اختصاص یافته است، خاطرنشان می‌کند: شهرداری این طرح را ناتمام گذاشته است و به پیمانکار اجازه داده شده تا ۱۵۰ متر از ادامه طرح را اجرا نکند که این امر باعث شده تا کل طرح قابلیت اجرایی خود را از دست بدهد.

بابایی با بیان اینکه دفع آب‌های سطحی منطقه گلدشت مشکلات اساسی دارد، تصریح می‌کند: انتهای مسیر جریان آب‌های سطحی این منطقه غرقاب است و لوله هدایت آب‌ها نیز بدون فاصله از زمین نصب شده است و به همین دلیل رسوبات لوله را پر می‌کند، از طرف دیگر ۱۵۰ متر ابتدای لوله‌گذاری هدایت آب‌های سطحی این منطقه نیز اجرا نشده است و به محض بازندگی، دریاچه‌ای از آب‌های روان ایجاد می‌شود.

شهرداری کلی‌گویی می‌کند

وی می‌گوید: هدف ما این است که طرح‌ها ناتمام نماند و به بهترین شکل انجام شود، چون معتقدیم اگر طرحی را در یک نقطه آغاز می‌کنیم باید به سرانجام برسانیم تا بتوانیم به دیگر مشکلات سایر محله‌ها نیز رسیدگی کنیم، اما شهرداری خرم‌آباد آن‌قدر در این زمینه کلی‌گویی می‌کند که ما به هیچ نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خرم‌آباد ادامه می‌دهد: اعتبار طرح دفع آب‌های سطحی با تلاش‌های فراوان تأمین و تصویب شده است، اما مشکل اینجاست که شهرداری طرح را به بهانه کمبود اعتبار معطل گذاشته است.

آبگرفتگی از چالش‌های اصلی شهر خرم‌آباد

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد هم با اشاره به مشکلات موجود در زمینه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی این شهر خاطرنشان می‌کند: تغییرات اقلیمی و آب و هوایی که بواسطه دست‌کاری‌های بشر در محیط زیست و طبیعت ایجاد شده است و نتیجه آن بارش‌های سیل‌آسا است همچنین وضعیت توپوگرافی و شیب زیاد شهر خرم‌آباد باعث جاری شدن سیل و آبگرفتگی و ورود آب به منازل و مغازه‌های شهروندان می‌شود.

او تصریح می‌کند: دفع آب‌های سطحی یکی از مهم‌ترین معضلات شهر خرم‌آباد است که به دلیل نیاز به اعتبارات زیاد و درآمد اندک شهرداری متوقف مانده است.

کاهش ۴۰ درصدی درآمدهای شهرداری

نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد ادامه می‌دهد: دفع آب‌های سطحی خرم‌آباد نیاز به بودجه زیادی دارد و باید در بودجه ملی و استانی حتماً برای آن ردیفی در نظر گرفته شود، اعتبارات ناکافی شهرداری که ۴۰ درصد آن نیز به واسطه کرونا و مسائل تحریم کاهش پیدا کرده پاسخگوی اجرای پروژه هدایت آب‌های سطحی نیست.

نظری یادآور می‌شود: مهار آب‌های سطحی شهر خرم‌آباد اولویت‌دار است و با توجه به اینکه بیشترین میزان بارش‌ها را در ماه‌های بهمن و دی پیش‌رو داریم باید جلساتی در این زمینه با قید فوریت با استاندار و معاونان و مدیر کل ستاد بحران برگزار کنیم.

او با اشاره به مشکلات آبگرفتگی سه راه گلدشت تاکید می‌کند: همه ما از وقوع این مشکل ناراحت هستیم، اما واقعیت این است که پروژه دفع آب‌های سطحی به مساحت بیش از یک‌هزار متر در سه‌راه گلدشت اجرا شد، اما ۱۵۰ متر از این طرح به دلیل نبود اعتبارات انجام نشده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد می‌گوید: ۲۰ نقطه حادثه‌خیز و اورژانسی در شهر خرم‌آباد وجود دارد که با بارش‌های سیل‌آسا حتی خطرناک‌تر از گلدشت می‌شود، مانند بلوار شورا که چند سال قبل موجب غرق شدن یک دختر دانشجوی ایلامی شد.

نظری ادامه می‌دهد: آب بلوار شورا به دلیل نداشتن حوضچه‌های آرامش با سرعت زیاد و تغییر مسیر در سطح خیابان انقلاب جاری می‌شود و از آنجا وارد خیابان مطهری و سرچشمه می‌شود و باعث ایراد آسیب و خسارت‌های زیادی به شهروندان خصوصاً کسبه منطقه مطهری می‌شود.

او عنوان می‌کند: مناطق هزار دستگاه در شصت متری نزدیک پل نه دی، بلوار حج، پل صفوی و نگارستان ها نیز از جمله نقاطی است که وضعیت اسفباری دارد.

بودجه بدهند، کار می‌کنیم!

گلایه اعضای شورای اسلامی شهر خرم‌آباد از مدیریت شهرداری در هدایت آب‌های سطحی در حالی مطرح می‌شود که محمد شریفی‌مقدم، شهردار خرم‌آباد هم دفع آب‌های سطحی را از مهم‌ترین معضلات این شهر می‌داند و می‌گوید: مطالعات اولیه برای رفع این مشکل انجام شده است، اما برای اجرای آن نیازمند اعتبار هستیم.

او با اشاره به وقوع آبگرفتگی معابر شهر خرم‌آباد، گفت: مطالعات دفع آب‌های سطحی این شهر چند سال پیش تمام شد، اما نیازمند یک بازنگری کامل است چون در سه منطقه مشکل داریم.

شهردار خرم‌آباد با بیان اینکه اعتبارات شهرداری خرم‌آباد نمی‌تواند معضل آبگرفتگی معابر شهری را رفع کند، تاکید کرد: با توجه به تورم و رکود اقتصادی و افزایش قیمت مصالح ساختمانی برآورد اولیه برای این طرح نداریم، اما نیازمند اعتبارات اساسی کلان هستیم که باید از طرف مدیریت بحران استانداری و استاندار لرستان تأمین شود.

با دست خالی نمی‌شود کاری کرد

محمد صادقی، معاون فنی و عمرانی شهردار خرم‌آباد تصریح می‌کند: وضعیت توپوگرافی و شیب شهر خرم‌آباد باعث می‌شود مشکلات آن بیشتر می‌شود.

او می‌گوید: در گذشته وسعت این شهر ۳۵۰ هکتار بود و زمین‌های کشاورزی و اراضی که آب را جذب می‌کرد وسعت بیشتری داشت، اما هم‌اکنون مساحت شهر به بیش از چهار هزار و ۴۰۰ هکتار افزایش یافته است که با هر بارندگی شدید آب‌های به مرکز شهر روان می‌شود.

معاون فنی و عمران شهردار خرم‌آباد می‌افزاید: بیش از ۱۳ نقطه با مشکلات زیاد در این شهر وجود دارد، البته شهرداری هم دست روی دست نگذاشته است، اما واقعیت این است که با دست خالی نمی‌شود این پروژه‌ها اجرا کرد.

صادقی با بیان اینکه مشاور از قبل طرح‌هایی را در این زمینه تهیه کرده و کانال‌هایی را به صورت عرضی در دامنه‌ها، بالادست و مسیرهای عرضی که آب‌ها را به کانال‌ها هدایت می‌کند پیش‌بینی کرده است، تصریح می‌کند: اجرای اینگونه پروژه‌ها صدها میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تأمین آن در توان شهرداری نیست.

وی ادامه می‌دهد: هزینه ایجاد کانال‌ها در بالادست و نقاط مختلف بسیار سخت است، اما در یکسال گذشته بیش از ۲۰ مورد جدول‌گذاری برای هدایت آب‌های سطحی انجام شده است.

معاون عمرانی شهردار خرم‌آباد یادآور می‌شود: سال گذشته مجموع اعتبار شهرداری خرم‌آباد به استثنای ردیف اختصاصی پل ماسور ۸۲ میلیارد تومان بود که از این مقدار هفت میلیارد تومان به سه پروژه هدایت و دفع آب‌های سطحی اختصاص یافت که در این پروژه‌ها نیز برآورد پیمانکار ۱۸ میلیارد تومان بوده است و به دلیل کمبود اعتبارات ادامه طرح ناتمام مانده است و به همین دلیل کم لطفی است که بگویند شهرداری در این زمینه کاری انجام نداده است.


.

کد خبر 459467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.