نگرانی مردم محلی و میراث دوستانِ درباره سنگ‌نگاره خونگ اژدر

مشاهدات و گزارش‌های مردمی حاکی از وضعیت حفاظتی نابه‌سامان سنگ‌نگاره چند هزار ساله منطقه خونگ اژدر در خوزستان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند سالی است که میراث دوستان و مردم محلی منطقه خونگ اژدر ایذه دغدغه حفاظت و نگهداری از میراث چند هزار ساله مهم خود، یعنی یک سنگ‌نگاره را دارند. این سنگ‌نگاره در ۱۵ کیلومتری ایذه و در شرق روستای خونگ اژدر واقع شده است و قدمتی بیش از دو هزار و پانصد سال دارد.

سنگ‌نگاره دارای دو نقش برجسته است که یکی به دوره عیلامیان و دیگری به زمان اشکانیان تعلق دارد. حکاکی سنگ‌نگاره عیلامی تا حدودی محو شده است اما سنگ‌نگاره اشکانی همچنان به روشنی باقی مانده است در این سنگ‌نگاره یک مرد سوار بر اسب و چند مرد ایستاده و همچنین دو کبوتر دیده می‌شود. برخی پژوهشگران مرد اسب‌سوار را مهرداد دوم اشکانی دانسته‌اند.

با این حال در چند سال گذشته این سنگ‌نگاره وضعیت خوبی نداشته و در معرض بلایای طبیعی از جمله برف و باران قرار دارد که به مرور زمان ممکن است نگاره‌های سنگ‌نگاره اشکانی را مانند عیلامی محو کند. با این حال میراث دوستان خوزستانی معتقدند که اداره‌کل میراث فرهنگی استان خوزستان در نگهبانی و پاسداری از این میراث بی‌توجهی می‌کند.

همچنین گزارش‌هایی از خاکبرداری در این منطقه باستانی که علاوه بر سنگ‌نگاره معروف، احتمالاً آثار ارزشمند باستانی دیگر نیز داشته باشد، باعث نگرانی بسیاری از دغدغه‌مندان میراث فرهنگی شده است. با توجه به حجم بارندگی‌های آن منطقه و همچنین فضای گلی و خاکی اطراف سنگ‌نگاره، مخاطراتی این اثر تاریخی را تهدید می‌کند.

از طرفی نبود نظارت درست و دقیق و پایش‌های منظم باعث شده تا یادگاری‌های مردمی در کنار نگاره‌های اشکانی و عیلامی جا خوش کند و روز به روز سایه تهدید بر سر این میراث مهم ملی سنگین‌تر شود.

این اعتراضات حتی از صدای برخی مسئولان دولتی نظیر دهیار خونگ اژدر نیز شنیده می‌شود. «نوروزی» در گفت‌وگویی گفته است: "پیش‌تر اهالی روستا در ساخت‌وسازهای خود از کف این دره کوپال برداری می‌کردند. ما تلاش کردیم تا جلوی این کار را بگیریم. علی‌رغم قدمت روستا و گردشگرپذیر بودن منطقه، تاکنون اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان حتی یک هزار تومانی برای نگهداری از آثار این روستا هزینه نکرده است. نقش عیلامی خونگ اژدر که کاملاً محو شده و چیزی از آن دیده نمی‌شود. نقش الیمایی نیز با توجه به نبود مراقبت و ترمیم و نصب حفاظ در وضعیت بسیار بدی به سر می‌برد. به‌عنوان دهیار با مدیرکل فعلی میراث چند بار صحبت کردم، ولی هیچ پاسخی جز وعده دادن دریافت نکردم. اداره کل میراث فرهنگی به ما می‌گوید خودتان بروید و برای راهنمای مسیر نقش برجسته‌ها تابلو بزنید. اگر قرار بر هزینه کرد ماست این وسط نقش اداره کل میراث در حفظ و نگهداری و مراقبت از آثار چه می‌شود؟ "

حالا به تمام این مشکلات فرونشست زمین را نیز باید اضافه کرد که زمین دره‌ای که سنگ‌نگاره در آن است را روز به روز سست‌تر می‌کند. نیاز است که پیش از وقوع یک فاجعه، که تاکنون در تاریخ میراثی کشور کم نداشتیم برای حفاظت از این سنگ‌نگاره کاری بشود.

کد خبر 459461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوراوند IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    سلام سنگ نگاره مربوط به مهرداد دوم نیست بلکه مربوط به مهرداد اول اشکانی ست و مقایسه چهره مهرداد در سنگ نگاره و چهره مهرداد اول بر روی سکه هاییش آشکارا قابل تشخیص میباشد