شناسایی سریع بیماران از در منازل در طرح حافظان سلامت محلات

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با حضور حافظان سلامت محلات بیماران کرونایی از در منازل شناسایی می‌شوند، مراجعه افراد به ویژه گروه‌های پرخطر در روزهای اول بیماری به مراکز درمانی اهمیت زیادی دارد، چرا اگر فرصت طلایی از دست برود درمان سخت و احتمال بستری و فوت بیشتر خواهد شد.

کمال حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اجرای طرح حافظان سلامت محلات با همکاری سپاه صاحب‌الزمان (عج)، اظهار کرد: در موج اول همه‌گیری کرونا نیروهای بسیج به کمک حوزه بهداشت آمدند تا با مشاوره و غربالگری به صورت تلفنی بتوان به افراد مشکوک و به ویژه افراد در معرض خطر کمک کرد تا کمتر در معرض ابتلا به بیماری قرار گرفته و بستری و مرگ‌ومیر کمتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: در موج دوم کرونا نیروهای بسیج به شکل دیگری به میدان آمدند و با توجه به گستردگی و فراوانی شیوع بیماری نیروهای بسیج در قالب طرح حافظان سلامت محلات، آموزش، غربالگری و شناسایی بیماران را خانه به خانه انجام می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تاکنون از زمان شیوع کرونا در مورد این ویروس و راهکارهای پیشگیری از آن زیاد صحبت شده است، تصریح کرد: با وجود آگاهی‌هایی که ایجاد شده، هنوز بسیاری از مردم علائم این بیماری را نمی‌دانند و یا اگر علائمی داشته باشند نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند و کجا باید مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه حافظان سلامت در قالب تیم‌های آموزش و غربالگری به در منازل شهروندان مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: تمام افرادی که در طرح حافظان سلامت محلات فعالیت می‌کنند، کاور مخصوص و کارت شناسایی دارند و پیش از شروع طرح نیز محتوای آموزشی از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اختیار آن‌ها قرار گرفته و آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

حیدری با بیان اینکه با حضور حافظان سلامت محلات بیماران کرونایی از در منازل شناسایی می‌شوند، گفت: مراجعه این افراد در روزهای اول بیماری به مراکز درمانی اهمیت زیادی دارد، در حالی که بسیاری از افراد صبر می‌کنند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد، این موضوع به ویژه در گروه‌های پرخطر مثل بیماران قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و افراد مسن بسیار خطرناک است، چرا که اگر فرصت طلایی از دست برود درمان سخت و احتمال بستری و فوت بیشتر می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توضیح داد: بعد از اطلاعاتی که حافظان سلامت از افراد در منازل افراد دریافت می‌کنند، اگر افراد نیاز به حمایت داشته باشند و بیمار باشند و نتوانند امور روزانه خود را انجام دهند و یا داروهای خود را تهیه کنند کمک‌های حمایتی برای آن‌ها پیش‌بینی می‌شود.

وی به فعالیت تیم نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اشاره و تصریح کرد: اگر صنوف بعد از این مدت اجرای پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگیرند، همچنان این موج‌ها را خواهیم داشت، طی دو هفته محدودیتی که برای اصناف ایجاد شد، ترددهای مردم کمتر شده و سرعت سرایت بیماری تا حدودی کاهش یافته است و در این مدت با کاهش ابتلای افراد، پذیرش و درصد اشغال تخت‌های بیمارستان کمتر شده است و کادر بهداشت و درمان فرصت بیشتری برای خدمت‌رسانی بهتر به بیماران دارند، اما اگر قرار باشد در بازگشایی‌ها دوباره همان رفتارها بشود و پروتکل‌ها رعایت نشود، این چرخه ادامه دارد و دوباره این وضعیت در چند هفته آینده تکرار خواهد شد و باید تعطیلی‌های بعدی را اعمال کنیم.

انجام تست‌های سریع در مناطق محروم اصفهان

حیدری با تاکید بر اینکه تیم‌های نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهر حضور ارشادی خواهند داشت، اضافه کرد: اگر بعد از یکی دو بار تذکر، تیم‌های نظارت همچنان شاهد پایبند نبودن به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بودند، متخلفان را برای برخورد قانونی معرفی می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با توضیح اینکه تیم‌های نظارت تا نوروز در حالت آماده‌باش کامل هستند، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تا یک ماه آینده این توفیق حاصل شود و حافظان سلامت محلات به همه منازل مراجعه کرده باشند و بعد از آن شهروندان اطلاع لازم را به دست می‌آوردند تا پس از این اگر مشکلی داشتند، به مراکز منتخب تعیین شده برای معاینه و درمان بیماری کرونا مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه قرار است با برنامه‌ریزی‌های شده در محلات، به ویژه مناطق محروم و حاشیه‌ای شهر تست‌های " رپید" (سریع) انجام شود، خاطرنشان کرد: تست‌های رپید یا سریع برای گروه‌های هدف در محلات و مساجد با کمک حافظان سلامت انجام خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه حافظان سلامت در کل مناطق و محلات حضور دارند و این طرح به طور همزمان در حال اجراست و روز به روز نیز تقویت خواهد شد، افزود: حافظان سلامت با تجهیزات حفاظتی کامل و شیلد، ماسک و مواد ضدعفونی کننده به در منازل شهروندان مراجعه می‌کنند و آموزش‌های لازم را دیده‌اند تا برای خودشان و مراجعه شونده خطری وجود نداشته باشد.

وی تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم، با حافظان سلامت همکاری داشته باشند، چرا که آن‌ها در این شرایط سخت و بحرانی به کمک حوزه سلامت آمده‌اند، همچنین این حرکت منسجم باعث شناسایی، غربالگری، آموزش و اطلاع‌رسانی به شهروندان می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه افراد باید اصول بهداشتی که بارها اعلام شده را رعایت کنند تا با خودمراقبتی بتوانیم این وضعیت را پشت سر بگذاریم، تصریح کرد: افراد باید از خود درمانی بپرهیزند و اگر مشکل و یا هرگونه علائم مشکوک بیماری کووید را دارند به ویژه در گروه‌های پرخطر به مراکز بهداشتی درمانی و مراکز منتخب مراجعه کنند تا هیچ عارضه و مشکلی پیدا نکنند.

کد خبر 459455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.