اعدام برجام در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می‌پردازیم.

جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور و … در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: یکی از موارد مورد توجه ما در لایحه بودجه توجه به اقشار ضعیف خواهد بود. تلاش می‌کنیم تا برخی از خسارت‌هایی که به واسطه کرونا و شرایط خاص اقتصادی به وجود آمده را جبران کنیم. مجلس، بسته حمایت معیشتی را در بودجه سال آینده دنبال خواهد کرد و تعلل در حمایت از اقشار ضعیف را گناهی نابخشودنی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی می‌دانیم.

در ادامه این جلسه حسینعلی امیری، معاونت پارلمانی رئیس جمهور لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد.

انتقاد یک نماینده از عدم حضور رئیس جمهور برای ارائه لایحه بودجه

احد آزادی خواه در تذکری در جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مستند به ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی مجلس گفت: ما انصافاً شرایط را درک می‌کنیم وضعیت کرونا مصوبات ستاد کرونا و همین که سمت راست و چپ من صندلی‌ها خالی است یعنی تدبیری شده؛ عده‌ای از نمایندگان در سالن مشروطه و عده‌ای در تلقین هستند که مراقبت شود که کار را تعطیل نکنیم و آینده کشور را کان لم یکن نپنداریم.

وی اضافه کرد: اینجا جای تدبیر است امروز مهمترین مسئله ۱۴۰۰ یعنی بودجه را در دستور کار داشتیم حقوق معلمین، کارگران، کشاورزان، کارکنان دولت، جاده، ریل و سرمایه گذاری همه در بودجه عمومی آمده است و نباید مجلس و دولت به آن کم توجهی کنند.

آزادی خواه یادآور شد: ضمن خداقوت به آقای نوبخت و همکارانشان و آقای امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور نظر ما این بود که سزاوار این است آقای روحانی به خاطر مردم و کشور مراقبت‌های بهداشتی را تشدید می‌کرد و به مجلس می‌آمد تا بودجه را تقدیم مجلس کند. قضاوت بر عهده مردم است.

نیکزاد که اداره جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: طبق ماده ۸۲ آیین نامه، دولت موظف به ارائه لایحه بودجه است.

مرادی خواستار واکنش دولت به ماجرای زن بندرعباسی شد

احمد مرادی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن عرض تسلیت وتبریک شهادت دکتر فخری زاده اظهار کرد: چیزی که اخیراً دل همه انسان های باوجدان را به درد آورد تخریب آلونک متعلق به یک زن سرپرست خانوار در بندرعباس توسط شهرداری بود. خدای متعال صدای ضجه های کودکان بی نوا را شنید و به کل دنیا مخابره کرد. سوال اینجاست که چطور دولت صدای این خانواده را نشنید و چرا وزیر کشور عکس العملی از خود نشان نداد.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس در مورد تخریب خانه زن بندرعباسی گفت: عده ای به خود اجازه دادند که دست به کار شوند و زندگی شخصی این خانم را کنکاش کنند تا به ناحق این زن را فرصت طلب جلوه دهند. همه می دانیم که فرصت طلب کسانی هستند که آپارتمانهای بلند می سازند و حق و حقوق شهرداری را پرداخت نمی کنند و سهم خواهی بیشتر می کنند.

وی با بیان اینکه اگر این اتفاق در کشور دیگری می افتاد بالاترین مقام مسئول استعفا می داد گفت: مسئولان بندرعباس آنقدر شیفته خدمت به مردم هستند که حاضر نیستند با صندلی شهرداری خداحافظی کنند.

مرادی ضمن انتقاد از وضعیت ارز، طلا و قیمت خودرو این پرسش را مطرح کرد که «دولت کدام بخش از مشکلات مردم را اصلاح کرده است؟» و ادعا کرد: این دولت با کارهای خود کار دولت بعدی را با چالش مواجه کرده است.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس در مورد مشکلات حوزه انتخابیه گفت: استان من بزرگترین و مهمترین پالایشگاهها و صنایع را دارد و سهم مردم ازاین منابع فقط آلودگی هوا و افزایش نرخ بیکاری است.

حاجی‌پور: فصل سیاه بستن‌ها و رفتن‌های بی‌محابا و بردن‌ها و زدن‌ها تمام شده است

رضا حاجی‌پور در جلسه علنی چهارشنبه در نطق میان دستور خود با اشاره به ترور دانشمند شهید محسن فخری‌زاده گفت: تروریست‌های کوردل وابسته به استکبار جهانی و رژیم پلید صهیونیستی بار دیگر در اقدامی وحشیانه با شهادت دکتر و دانشمند هسته‌ای، محسن فخری‌زاده کینه خود را نسبت به ملت ایران آشکار کردند. این دست اقدامات ضدانسانی محکوم به شکست است و نمی‌تواند خللی در عزم جدی ملت ایران اسلامی در دستیابی به پیشرفت و توسعه وارد کند.

وی افزود: دشمنان اسلام بدانند سکوهای افتخار در علم و فناوری هسته‌ای کشورمان فراوانند و از آموزه‌های شهیدانی همچون فخری‌زاده دانشمندانی تربیت شده‌اند که ادامه دهنده راه آنهایند و دشمن زبون به زودی خواهد دید که ثمرات خون این شهید سرافراز بارور شده و فناوری‌های علمی ما را به رتبه اول جهان خواهد رساند.

نماینده مردم آمل در مجلس با اشاره به تصویب طرح دو فوریتی لغو تحریم‌ها اظهار کرد: حماسه دیروز مجلس انقلابی پاسخ قاطعی به دشمنانی است که تنها هنرشان ترور تفکر و شکستن قلم متفکران است. حماسه نمایندگان انقلابی هشداری تاریخی به کسانی است که توان و جسارت رویارویی ندارند و در تمام تاریخ نامردان پشت سر بوده‌اند. نمایندگان مردم در راستای بیعت با مقام معظم رهبری و مردم به دشمن هشدار داده‌اند که فصل سیاه بستن‌ها و رفتن‌ها و دیدن‌های بی‌محابا و بردن‌ها و زدن‌ها تمام شده است. بدانند که دشمن هسته‌ای در این سرزمین به گفتمان تبدیل شده است. صدای اذان نمازی که به زودی در اولین قبله‌گاه مسلمین خوانده می‌شود، در جهان طنین انداز خواهد شد.

موسوی لارگانی: اصلاح ساختار بودجه در اولویت مجلس است

حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی در تذکری شفاهی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس، بیان کرد: ضمن تسلیت شهادت دانشمند فرهیخته و افتخار استان اصفهان شهید محسن فخری زاده این اقدام را به شدت محکوم کرده و به عنوان نماینده ملت خواستار پاسخی محکم، دقیق و قاطعانه به این اقدام بزدلانه صهیونیست ها هستم.

وی با انتقاد از رییس جمهور به دلیل حضور نیافتن در مجلس ابراز عقیده کرد: این‌که شما پاسخ به ترور شهید فخری زاده را به زمان مناسب موکول کرده و مصوبه دیروز مجلس را مضر می خوانید، شأن و جایگاه حقوقی شما را زیر سوال می برد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس معتقد است: گلابی های برجام فقط ترور و تحریم بود. چگونه طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها برای حفظ و صیانت از منافع نظام و ملت مضر است؟ امیدوارم این صحبت ها موجب خشم مجدد رئیس جمهور و شکایت مجدد ایشان نشود.

موسوی لارگانی در بخش دیگری از سخنانش عملکرد مثلث وزارتخانه‌های صمت، کشاورزی و بانک مرکزی را بر «پرکشیدن مرغ از سفره مردم» موثر دانست و با بیان این اتهام که «دولت هیچ عزمی برای اصلاح سفره مردم ندارد» گفت: اصلاح ساختار بودجه در اولویت مجلس است و از سوی دیگر مجلس بودجه شرکت های دولتی را نیز با دقت بررسی خواهد کرد. این پنبه را باید از گوش بیرون کرد که هر لایحه ای که دولت برای بودجه ارائه کند مجلس آن را تصویب خواهد کرد.

انتقاد نماینده تهران از تغییر در زمان آغاز اعطای مهلت دو ماهه جهت توقف اجرای پروتکل الحاقی

مالک شریعتی نیاسر در اخطاری در جلسه علنی چهارشنبه مجلس و پس از رای گیری به منظور رفع ایراد شورای نگهبان در خصوص طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، بیان کرد: ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس در خصوص این طرح به تعیین مدت یک ماه برای کشورهای ۱+۴ به منظور انجام کامل تعهدات برجامی و رفع تحریم های نفتی و بانکی باز می گشت که به منظور تامین نظر شورای نگهبان به دو ماه تبدیل شد.

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس مصوبه مجلس از زمان تصویب این قانون این مهلت آغاز می شد اما تغییر آغاز این مهلت به از زمان لازم الاجرا شدن این قانون خلاف آئین نامه می باشد چرا که ایراد شورای نگهبان به مدت مهلت بود که با تغییر یک ماه به دو ماه نظر شورای نگهبان تامین شد.

علی نیکزاد که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت در پاسخ به تذکر وی بیان کرد: بنده اخطار شما رو وارد نمی دانم و از اعضای شورای نگهبان و نمایندگان مجلس برای اهتمام جدی که به منظور تصویب این طرح به خرج دادند، سپاسگزارم.

مجلس برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی دو ماه فرصت داد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد طرف توافق هسته‌ای، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون متوقف کند. رفع ایرادات شورای نگهبان در طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» در دستورکار جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس قرار گرفت و نمایندگان با ١٧٩ رای ماده ۶ این طرح را برای تامین نظر شورای نگهبان به این شرح اصلاح کردند:

«دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد طرف از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) توافق هسته ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، نظارتهای فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل الحاقی) را متوقف کند.»

کد خبر 459382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.