راهنمایان گردشگری تا ۳ ماه آینده بیمه می‌شوند

محسن حاجی‌سعید گفت: مشکل بیمه تامین اجتماعی راهنمایان گردشگری حل شده است و تا سه ماه آینده تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار خواهند گرفت.

به گزارش ایمنا، محسن حاجی‌سعید (رئیس کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور) گفت: تمرکز کانون در یک سال و نیم گذشته برای بیمه تامین اجتماعی راهنمایان گردشگری بوده و پیگیری‌های انجام شده به مرحله نهایی رسیده است. به نظر می‌رسد، مشکل بیمه راهنمایان گردشگری تا دو یا سه ماه آینده حل خواهد شد. بخشی از کار یعنی پیگیری‌ها برعهده انجمن است ولی اجرای آن از اختیار ما خارج است. قانون برنامه بودجه سال ۹۹ باید اجرا شود و ما نتیجه تلاش‌های خود را خواهیم دید. تعجیل در اجرای امور نیز به همت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان تامین اجتماعی نیاز دارد.

وی توضیح داد: اگرچه بیمه راهنمایان گردشگری گره‌های قانونی داشت ولی این گره‌ها برطرف شد. بیمه راهنمایان گردشگری، تجربه‌ای جدید است و به همین دلیل تعریف ساختار جدید زمانبر خواهد بود. اگر احساس کنیم دولت از زیر بار مسئولیت و اجرای برنامه بودجه سال ۹۹ شانه خالی می‌کند، بازهم اعتراض و کنشگری خواهیم کرد. امیدوارم بودجه بیمه راهنمایان گردشگری تثبیت شود. رایزنی‌هایی با مسئولان وقت انجام شده و با آقای نوبخت نیز صحبت کرده‌ایم؛ به نظر می‌رسد  بودجه بیمه راهنمایان گردشگری از سوی دولت به مجلس در سال ۱۴۰۰ ارائه شود.

حاجی‌سعید درباره بیکاری راهنمایان گردشگری گفت: تعداد راهنمایان گردشگری بیکار شده در استان‌های مختلف متفاوت است. کانون یک نظرسنجی انجام داد که یافته‌های نظرسنجی نشان می‌دهد، حدود ۴۸ درصد از فعالان این صنف بیکار شده و ۳۱ درصد نیز دو شغله هستند که از شغل اول خود کسب درآمد می‌کنند. همچنین حدود ۲۰ درصد مشغول به کارهای موقت هستند و حدود ۱ تا ۲ درصد  باقیمانده هم برای همیشه از صنعت خارج شده‌اند.

وی ادامه داد: این نظرسنجی فرد به فرد نیست، شاید کسانی از صنعت گردشگری خارج شده‌ باشند ولی در این نظرسنجی شرکت نکرده باشند. کانون تصمیم دارد نظرسنجی را با روشی جدید برگزار کند، احتمال می‌دهیم افراد دیگری نیز از صنعت خارج شده باشند ولی در نظرسنجی شرکت نکرده باشند. بسیاری از همکاران در بیکاری مطلق قرار دارند و در  انتظار عادی شدن شرایط هستند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور گفت: راهنمایان گردشگری با مشکلات معیشتی فراوانی روبرو هستند. برخی از آنها دارایی خود را فروخته‌اند یا از پس انداز خود استفاده می‌کنند. تنها امید این صنف این است که صنعت گردشگری در سال ۱۴۰۰ دوباره رونق بگیرد. رونق گردشگری در اوایل سال ۱۴۰۰ بعید است و شاید گردشگری در اواخر سال آینده جان بگیرد.

وی گفت: راهنمایان گردشگری جزو مشاغل خاص و ساماندهی نشده هستند و مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند. حدود ۲ تا ۳ میلیون نفر در کشور به کارهایی اشتغال دارند که از دید وزارت کار، مشاغل غیررسمی هستند ولی رهنمایان گردشگری  غیررسمی نیستند و از وزارت گردشگری مجوز گرفته‌اند. راهنمایان گردشگری کارفرمای ثابت ندارند و تعدد کارفرما برای ما زیاد است و به همین دلیل امکان پرداخت بیمه بیکاری وجود ندارد و بیمه آنها خویش فرما است. هدف از ما از برقراری بیمه متمرکز، دریافت مقرری بیمه بیکاری نیست بلکه هدف ما پرداخت سنوات تامین اجتماعی و دریافت مستمری بازنشستگی است.

منبع: ایلنا

کد خبر 459347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.