نقش تغذیه در بهبود سندرم روده تحریک‌پذیر چیست؟

یک کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: در سندرم روده تحریک پذیر اختلال در عملکرد روده باعث می‌شود فرد دچار درد شکم، نفخ، دل پیچه، اسهال، یبوست و یا دوره‌های متناوب اسهال و یبوست شود که بر اساس علائم فرد نوع درمان و رژیم غذایی متفاوت خواهد بود.

شیرین قطب الدین محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در سندرم روده تحریک‌پذیر وعده‌های غذایی حجیم، مقادیر زیاد چربی، کافئین، قندها و الکل کمتر تحمل می‌شود. به همین منظور به فرد مبتلا رژیم غذایی خاصی توصیه می‌شود. یکی از اصول صحیح در برنامه غذایی این بیماران افزایش تعداد وعده‌های غذایی و کاهش حجم هر وعده است.

وی تاکید کرد: محدودیت در مصرف شیرین کننده‌ها (عسل، فروکتوز، قند، شکر، نبات، شربت ذرت، ایزومالت، سوربیتول، مانیتول، زایلیتول) حذف یا محدودیت مصرف حبوبات به دلیل نفاخ بودن، کاهش مصرف منابع کافئین (چای پررنگ، قهوه، نوشابه‌های انرژی‌زا و شکلات تلخ) و محدودیت مصرف غذاهای آماده و کنسروی از عواملی است که می‌تواند در بهبود سندرم روده تحریک‌پذیر نقش بسزایی داشته باشد.

قطب الدین محمدی اضافه کرد: محصولات لبنی به خصوص شیر به علت وجود قند لاکتوز می‌تواند منجر به تشدید علائم سندرم روده تحریک‌پذیر شود. برای این بیماران مصرف ماست کم چرب و پروبیوتیک توصیه می‌شود.

وی با اشاره به وضع افرادی که علائم سندرم روده تحریک‌پذیر در آن‌ها به صورت اسهال بروز پیدا می‌کند، خاطر نشان کرد: در این بیماران حذف موقت یا کاهش مصرف میوه‌هایی مثل هلو، آلو، زردآلو، شلیل، انجیر، هندوانه، گلابی، سیب، میوه‌های خشک، آبمیوه‌ها و سبزیجاتی مانند انواع کلم، سیر، پیاز، موسیر، مارچوبه و کنگر فرنگی توصیه می‌شود.

این کارشناس ارشد تغذیه اضافه کرد: در افراد مبتلا به یبوست، افزایش تدریجی دریافت فیبر توصیه می‌شود و همزمان با افزایش مصرف فیبر باید میزان مایعات مصرفی نیز بیشتر شود. همچنین مصرف گیاهانی نظیر نعناع، زنجبیل و آویشن و مصرف محصولات و مکمل‌های پروبیوتیک به کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کنند.

وی افزود: استرس، اضطراب و افسردگی، علائم بیماری را تشدید می‌کند بنابراین ورزش، مدیتیشن و مشاوره درمانی به بیماران کمک خواهد کرد. سندرم روده تحریک‌پذیر یک بیماری مزمن است که نیاز به درمان و مدیریت طولانی مدت دارد. رژیم غذایی صحیح، اصلاح شیوه زندگی و کنترل استرس در روند درمان بسیار مؤثر است.

کد خبر 459325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • زهرا IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    1 0
    عالی بود. ممنون