بررسی چالش های حضور معلولان در شهر مشهد

رییس اداره شهرهمگان شهرداری مشهد با بیان اینکه حقوق افراد دارای معلولیت گاهی به دلیل آشنا نبودن شهروندان و یا حتی خود افراد دارای معلولیت نادیده گرفته می شود، گفت: براین اساس آگاهی بخشی مهمترین راه برای افزایش حضور افراد دارای معلولیت در جامعه و احقاق حقوق این افراد است.

به گزارش ایمنا، فاطمه باقری با اشاره به روز جهانی افراد دارای معلولیت، اظهار کرد: شهر همگان بر اساس مصوبه شورای شهر و با هدف آگاهی بخشی، احقاق حقوق و مناسب سازی فضاهای شهری برای حضور هرچه بیشتر افراد دارای معلولیت در جامعه تأسیس شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مأموریت‌های اصلی اداره شهر همگان آگاه سازی و آگاهی بخشی به جامعه است، تصریح کرد: به این معنی که شهروندان آگاه باشند که افراد دارای معلولیت از حقوقی برخوردارند که نباید از سوی شهروندان و یا در پروژه‌های عمرانی و شهری پایمال شوند.

باقری تصریح کرد: به طور مثال مدیریت شهری در برخی از نقاط شهر برای استفاده افراد دارای معلولیت پارک سوار در نظر گرفته است، اما می‌بینیم که برخی اوقات افراد سالم از این فضاها استفاده می‌کنند.

رئیس اداره شهر همگان شهرداری مشهد اضافه کرد: مدیریت شهری در معابر پرتردد اقدام به مناسب سازی پیاده روها برای تردد افراد دارای معلولیت می‌کند، اما شهروندان خودروهای خود را در پیاده رو و روی خط بساوایی پارک می‌کنند که باعث ایجاد مانع برای افراد دارای معلولیت می‌کند.

وی ادامه داد: دلیل اصلی پایمال شدن حقوق افراد دارای معلولیت، آگاه نبودن مردم و حتی خود این افراد نسبت به حقوقشان است، بر همین اساس در اداره شهر همگان سعی شده تا از طریق همکاری با سازمان اجتماعی فرهنگی، اداره کل روابط عمومی شهرداری مشهد و وزارت کشور نسبت به آگاه سازی جامعه در راستای حقوق افراد دارای معلولیت اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مأموریت‌های شهر همگان، پیگیری و نظارت بر مناسب سازی زیرساخت‌های شهری و پروژه‌های عمرانی برای حضور افراد دارای معلولیت در جامعه است، خاطرنشان کرد: در این مسیر ارتباط خوبی با سمن‌ها و تشکل‌های فعال در حوزه افراد دارای معلولیت داریم.

باقری ادامه داد: یکی از خواسته‌های این سمن‌ها حذف سامانه‌های ویلچری و در معابر بود که با پیگیری‌های انجام شده دستور حذف این سامانه‌ها به شهرداری‌های مناطق ابلاغ شده است.

رئیس اداره شهر همگان شهرداری مشهد تصریح کرد: همچنین با هماهنگی‌های انجام شده با معاونت‌های مختلف شهرداری بخشی از سرویس‌های بهداشتی واقع در بوستان‌ها و معابر مناسب سازی شده و ۸۰ زیرگذر نیز برای تردد افراد دارای معلولیت مناسب سازی خواهد شد.

وی افزود: در مجموع هدف اداره شهر همگان پیگیری و ایجاد زمینه برای افزایش حضور افراد دارای معلولیت در جامعه و احقاق حقوق این افراد با آگاهی بخشی و مناسب سازی فضاهای شهری است.

کد خبر 459211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.