معلولیت امروز سهم ما، شاید فردا برای شما

سوم دسامبر مصادف با ۱۳ آذر، از سال ۱۹۹۲ روز جهانی معلولان نام گرفته است که با هدف ارتقای مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیابی به توسعه فراگیر، عادلانه و پایدار است، فرصتی برای تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولان و زمینه سازی حمایت جمعی و اجتماعی از این افراد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز جهانی معلولان با هدف تلاش برای بالا بردن سطح فرهنگ عمومی در شناسایی انواع معلولیت‌ها نام‌گذاری شده است، در یک جامعه همه افراد شبیه به هم نیستند و شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنند. در این میان ممکن است برخی در ابعاد مختلف دچار معلولیت شوند اما به این معنی نیست که توانایی انجام هیچ کاری را نداشته باشند. در سال‌های اخیر جامعه معلولان به نوعی شرایط دشوارتری را نسبت به گذشته تحمل می‌کنند، تورم، گرانی وسایل توانبخشی و اعمال جراحی، مناسب نبودن معابر برای تردد، پایین بودن مستمری‌ها و بیکاری از جمله مشکلاتی است که زندگی را برای آنها سخت کرده است و باید حمایت اساسی از سوی دستگاه‌های ذیربط انجام شود، این در حالی است که هر ساله در روز جهانی معلولان وعده‌هایی از سوی مسئولان به این قشر داده می‌شود اما بیشتر آنها به مرحله اجرا نمی‌رسد.

معلولان را شهروند واقعی محسوب کنید

جواد ابوالفضلی یک معلول جسمی_حرکتی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد در کشور ما افراد دارای معلولیت جزء شهروندان اصلی جامعه حساب نمی‌شوند و به زعم هزینه‌بر بودن، حساب این افراد را از بقیه شهروندان جدا کرده‌اند! و به عنوان بار اضافه به معلولان نگاه می‌کنند، مستمری ۷۰ هزار تومانی کدام مشکل یک معلول را حل می‌کند؟ ما در کشورمان همیشه مناسبتی عمل می‌کنیم و در روز جهانی معلولان تبریک‌ها زیاد می‌شود و همه وعده‌ها از روزهای بعد به دست فراموشی سپرده می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: اگر سری به معابر شهری بزنید، رمپ‌های غیراستانداردی ساخته شده که عبور و مرور افراد معلول عملاً غیرممکن است، گویا مسئولان دغدغه‌های بیشتری از مسائل معلولان دارند به طوری که مشکلات ما معلولان در آنها گم است، باید معلولان را شهروند واقعی به حساب بیاورند تا بتوانند مشکلات آنها را حل کنند، باید قبول کنیم معلولان جزئی از جامعه هستند و باری برای جامعه نیستند.

وی با بیان اینکه با شیوع کرونا مشکلات معلولان بیشتر شده است، می‌افزاید: در این ایام هزینه‌های پنهانی برای معلولان پیش آمده و برای تأمین مایحتاج خود و ترددها با مشکلات جدی روبرو هستند، با ایجاد شرایط سخت اقتصادی در جامعه مشکلات بیش از آنچه تصور می‌شود کار را برایمان سخت کرده است، باید نسبت به معلولان احساس مسئولیت شود و آنها را شهروندان درجه یک به حساب بیاورند، وقتی نگاه انسانی در جامعه برقرار شد درصدد رفع مشکلات خواهیم بود.

روز جهانی معلولان نشانگر مهم بودن نیازهای معلولان است

ولی‌الله نصر اصفهانی، سرپرست بهزیستی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: بهزیستی با توجه به داشتن رسالت‌هایی در حوزه معلولان تلاش می‌کند در راستای خدمت رسانی به مردم و به ویژه جامعه معلولان قدم بردارد، روز جهانی معلولان یک نماد است تا مسئولان و شهروندان، نیازهای معلولان را مهم بشمارند و این افراد در جامعه و کشورمان فراموش نشوند، معلولان همچون افراد عادی حق رفاه اجتماعی و برخورداری از امکانات شهری را دارند، روز جهانی معلولان برای این پاس داشته می‌شود که نیازهای عزیزان معلول فراموش نشود.

وی ادامه می‌دهد: هر یک از معلولان اعم از نابینایان، ناشنوایان، معلولان جسمی حرکتی، بیماران روانی مزمن، سالمندان نیازهایی دارند که باید بررسی شده و با تلاش حداکثری برطرف شوند، در واقع این روز تأکیدی است تا بهزیستی به این رسالت خود بیش از گذشته توجه کند.

سرپرست بهزیستی استان اصفهان در خصوص مطالباتی که سازمان بهزیستی از دیگر دستگاه‌ها برای معلولان دارد، می‌افزاید: علاوه بر تلاش بهزیستی نیاز است تا برای خدمت دهی به جامعه معلولان، دیگر دستگاه‌ها یاری‌گر باشند، شورای شهر، شهرداری، فرمانداری و اماکن شهری باید همچون گذشته در صحنه باشند تا به کمک سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها بتوانیم به وظایف محوله عمل کنیم.

انسجام کانون‌های معلولان سیاست اصلی بهزیستی است

وی با اشاره به برنامه‌های آتی بهزیستی برای جامعه معلولان، تصریح می‌کند: مشکلی که در حوزه معلولان وجود دارد این است که در هر حوزه تشکل‌های زیادی شکل گرفته است، به طور مثال در حوزه ناشنوایان در استان اصفهان سه انجمن یا کانون فعالیت می‌کنند یا در حوزه نابینایان شش گروه فعالیت می‌کنند و بعضاً ناهماهنگی‌هایی بین این انجمن‌ها به وجود می‌آید که اگر قصد تخصیص امکانات از سوی خیران و دستگاه‌های دولتی وجود داشته باشد نگرانی‌هایی بابت اعتراض دیگر گروه‌ها پیش می‌آید بنابراین یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های بهزیستی استان اصفهان این است که گروه‌هایی که در حوزه معلولان فعالیت می‌کنند منسجم‌تر شوند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ادامه می‌دهد: در خصوص تعداد انجمن‌ها یا کانون‌ها مشکلی نیست و می‌توانند به فعالیت بپردازند اما در راستای رفع نیازهای معلولان باید هماهنگی وجود داشته باشد و مطالبه‌گری‌ها واحد و مشخص باشد. انجمن‌ها و کانون‌های معلولان در هر حوزه فعالیت‌های مؤثری انجام داده‌اند اما آسیب شناسی‌ها در مدت حضور بنده انجام شده و سعی داریم با جلسات متعدد این کانون‌ها با یکدیگر هم‌صدا شده تا بتوانند نیازهای گروه هدف خود را آسان‌تر برطرف نمایند و اثر گذاری بیشتری داشته باشند.

با بازگشایی ادارات، جلسه ستاد مناسب‌سازی برگزار می‌شود

وی می‌افزاید: طبق قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، دبیر ستاد مناسب سازی، بهزیستی هر استان است، دستگاه‌های عضو در جلسات خواسته‌های خود را از هر سازمان درخواست می‌کنند و هر دو ماه یک بار این جلسات برگزار می‌شود که نمایندگان معلولان نیز در جلسات شرکت می‌کنند، امیدوارم بعد از بازگشایی دستگاه‌های اجرایی، اولین جلسه ستاد مناسب سازی با حضور بنده در استانداری برگزار شده و معضلات بررسی شود.

نصر اصفهانی در پایان در خصوص مستمری‌هایی که به معلولان استان تعلق می‌گیرد، تصریح می‌کند: مبلغی که باید به معلولان تحت عنوان مستمری پرداخت شود همیشه کمتر از میزان تعیین شده است و این به دلیل پایین بودن بودجه‌های مربوط به مستمری است، حتی با توجه به شرایط کرونایی کمک هزینه‌هایی به معلولان شده اما بازهم ناچیز است، امیدوارم با رفع مشکلات اقتصادی میزان مستمری به جایگاه واقعی خود برسد و اعتبارت به حدی برسد تا حداقل نیازهای معلولان را جوابگو باشد.

معضلات بیشمار در خدمات رفاهی و درمانی معلولان

مرضیه سادات معتمدی، رئیس هیئت مدیره جامعه معلولین استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: حدود ۱۰ درصد جامعه ما دارای معلولیت هستند اما آمار دقیقی در این خصوص نداریم به این دلیل که برخی خانواده‌ها از اعلام معلولیت فرزند معلول خود خودداری می‌کنند، شاید این را ضد ارزش دانسته و از بیان آن خجالت می‌کشند، پرونده‌هایی در سازمان بهزیستی وجود دارد که در خصوص آمار معلولان برخی روستاها بی‌اطلاع هستند، بیشتر آمار معلولان افراد جسمی حرکتی هستند، شهر اصفهان در داشتن افراد معلول جسمی حرکتی آمار بالایی دارد.

وی می‌گوید: معمولاً حقوق اجتماعی معلولان رعایت نمی‌شود و در هر حوزه‌ای اشکالاتی وجود دارد، به طور مثال پیشنهاد تأسیس باشگاه‌های ورزشی و فرهنگسراهایی برای معلولان شد اما آن نیز نوعی جداسازی این افراد از اجتماع است که از لحاظ روحی معلولان را دچار مشکل می‌کرد، در هر حال جامعه معلولان به همین پروژه‌ها راضی و دلخوش بودند اما هنوز خبری از وعده‌های پیشین نیست.

معتمدی می‌افزاید: در خصوص ستاد مناسب سازی جلسات متعددی برگزار شده است اما هنوز با وجود تلاش بسیار دستگاه‌های مختلف، معلولان برای استفاده از پارک‌های شهری با چالش‌های جدی روبرو هستند، موانعی که برای ممانعت ورود موتورسیکلت‌ها وجود دارد باعث سختی تردد برای معلولان و به ویژه ویلچرنشنین‌ها شده است، البته پارک ناژوان برای معلولان مناسب سازی شده است اما مگر می‌شود معلولی برای تفریح از مناطق دورتر تنها به پارک ناژوان بیاید؟

وی تصریح می‌کند: علاوه بر خدمات رفاهی معضلات بیشماری در ارائه خدمات درمانی به معلولان وجود دارد، همه جامعه در وضعیت نابسامان اقتصادی قرار دارند و این موضوع برای معلولان دوچندان است، مطمئناً اگر حمایت خیران نبود زندگی برای اکثر معلولان و خانواده‌هایشان غیرقابل تحمل بود.

رئیس هیئت مدیره جامعه معلولین استان اصفهان می‌گوید: در بحث پیشگیری هیچ دستگاهی تا به حال اقدام خاصی نکرده است تا بروز معلولیت ادامه پیدا نکند، به طور مثال در حادثه‌های رانندگی مصدوم بدون آموزش از سوی افراد جابجا می‌شود که باعث ایجاد ضایعه نخاعی می‌شود، نیاز است تا در این مورد تولید محتوا شود و در شبکه‌های اجتماعی آموزش‌های لازم در حوزه پیشگیری انجام شود.

هزینه اعمال جراحی معلولان بسیار بالاست

وی با اشاره به هزینه بالای اعمال جراحی برای معلولان، می‌افزاید: به همه معلولان مستمری تعلق نمی‌گیرد و تنها معلولان با شرایط متوسط یا حاد مستمری می‌گیرند، به طور مثال در موضوع زخم بستر هزینه عمل حدود ۷ میلیون تومان است و به روز قیمت‌ها بالا می‌رود که بعد از عمل حدود ۲۶ میلیون تومان برآورد می‌شود و هیچ توانایی برای پرداخت از سوی افراد معلول وجود ندارد، یا افراد اوتیسم مستمری ۴۰۰ هزارتومانی دریافت می‌کنند که هرگز کفاف مخارج زندگی آنها را نمی‌دهد.

معتمدی با اشاره به قانون دفاع از حقوق معلولان، تصریح می‌کند: این قانون در سال ۸۸ تصویب شد، اما امروز در سال ۹۹ هستیم و عملاً هیچ نشانه‌ای از اجرای این قانون نمی‌بینیم، که نبود بودجه کافی را علت آن می‌دانند در حالی که بودجه‌ها در حوزه‌های دیگر به راحتی خرج می‌شود اما در حوزه معلولان با انفعال دستگاه‌ها روبرو هستیم.

وی با اشاره به روز جهانی معلولان و  برگزار نشدن مراسم‌های مرتبط با توجه به شیوع کرونا، می‌گوید: امسال هیچ مراسمی برگزار نمی‌شود چرا که مسئولان با حضورشان تنها وعده می‌دهند، معلولان در این مراسم‌ها آسیب‌های روحی زیادی متحمل می‌شوند چرا که تنها دلخوش به آینده و قول و قرارها می‌شوند اما از فردای مراسم همه چیز فراموش می‌شود، تحقیر، ترحم و نادیده گرفتن شدن از سوی جامعه مثلثی است که معلولان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

وسایل توانبخشی متناسب با استانداردهای روز نیست

رئیس هیئت مدیره جامعه معلولان استان اصفهان، در مورد کیفیت پایین وسایل توانبخشی که از سوی هلال‌احمر ساخته می‌شود، تصریح می‌کند: تحولی از لحاظ تجهیزات هلال‌احمر شاهد نیستیم، وسایل توانبخشی متناسب با استانداردهای روز نیست و دیده شده که استفاده از این وسایل باعث ناهنجاری‌هایی برای معلولان شده است.

معتمدی در پایان با بیان اینکه فرهنگ برخورد با معلولان نیازمند تغییرات جدی است، می‌افزاید: هر کدام از ما هیچ فاصله‌ای با معلولیت نداریم، بنابراین باید خود را جای معلولان بگذاریم، واقعاً دید جامعه در خصوص معلولان درست نیست، حتی با یک لبخند می‌توان به معلولان امید داد اما این را از آن‌ها دریغ می‌کنیم امیدواریم ریشه‌های فرهنگی دچار تغییرات جدی شود و ارزش‌های انسانی اهمیت داشته باشد، حتی پیشنهاد می‌شود پویشی در خصوص حمایت از معلولان داشته باشیم تا نگاه‌ها تغییر کند.

بیکاری معلولان و تنگناهای اقتصادی بیشمار

سیدمحمد منصوری، مشاور استاندار اصفهان در امور معلولان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: تلاش می‌کنیم نگرانی‌ها و دغدغه‌های معلولان را به افراد تصمیم گیرنده و مسئولان منتقل کنیم، نکته مهم در خصوص دولت‌ها مسئله آگاه سازی است، ماده ۸ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت دولت‌ها را متعهد کرده است تدابیر فوری، مؤثر و مناسب را در زمینه افزایش آگاهی در تمام جامعه در مورد افراد دارای معلولیت و ترویج احترام به آن‌ها اتخاذ نمایند، همچنین مبارزه با اقدامات کلیشه‌ای، جانبدارانه و مضر در رابطه با افراد دارای معلولیت از جمله موارد مهم است.

وی تصریح می‌کند: ارتقای ظرفیت‌ها و مشارکت افراد دارای معلولیت تدابیری می‌طلبد که شامل حفظ جریان آگاه سازی عمومی مؤثر، تقویت پذیرش حقوق افراد دارای معلولیت، ارتقای ادراک مثبت و آگاهی‌های اجتماعی بیشتر نسبت به افراد معلول است چرا که بروز معلولیت از هیچ کسی ابایی ندارد و هر لحظه امکان دارد این اتفاق برای همه بیفتد.

این معلول جسمی حرکتی تصریح می‌کند: باید بدانیم معلولیت امروز برای ماست و ممکن است فردا برای شما باشد، نگاه‌های اجتماع باید به گونه‌ای باشد که حقوق معلولان اجرا شود، قانون حمایت از معلولان قانون کامل و جامعی نیست اما در حال حاضر مبنا همین است، انتظار می‌رود دولت و حاکمیت قانون حمایت از معلولان را اجرا و حقوق معلولان ایفا شود.

وی می‌افزاید: مسئله اشتغال معلولان بسیار حائز اهمیت است، اگر معلولان شغل متناسب با شرایط خود را داشته باشند می‌توانند هزینه‌های خود را پوشش دهند، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها تنگنای اقتصادی افراد دارای معلولیت است، افراد سالم می‌توانند دست به مشاغلی بزند که به هر صورتی پول دربیاورند اما فرد معلول قادر به انجام هر کاری نیست، حتی دیده شده که با شیوع کرونا برخی مشاغل معلولان تعطیل یا معلق شده است، بنابراین باید برای جبران خسارت‌های مشاغل معلولان، بخشی از اعتباراتی که برای دیگر مشاغل در نظر گرفته شده به معلولان هم پرداخت شود.

مناسب‌سازی معابر با روندی کند پیش می‌رود

منصوری در خصوص وسایل توانبخشی، می‌گوید: وسایل توانبخشی به روز نبوده و همان وسایل قدیمی دوباره ساخته می‌شوند حتی آلیاژهای استفاده شده در این وسایل از استحکام کافی برخوردار نیستند، اگر عنوان می‌شود تحریم باعث جلوگیری از ورود وسایل جدید می‌شود چرا شرکت‌های داخلی از شرایط تحریم استفاده نمی‌کنند و دست به ابتکار نمی‌زنند تا خودکفایی بیشتر شود.

منصوری با بیان اینکه دستگاه‌ها در خصوص مناسب سازی شهر با سرعت پایینی عمل می‌کنند، می‌افزاید: به جرأت می‌توان گفت مشکلی نبوده که به طور قطع ادعا کنیم حل شده تا به سراغ حل مشکلات بعدی برویم، انبوهی از مشکلات در جلسات مطرح می‌شود اما هنوز در رفع ساده‌ترین مشکلات مانده‌ایم، به طور مثال مشکلات عبور از پل عابر پیاده هزاران بار مطرح شده است اما هنوز به قوت خود باقی است، محدودیت استفاده از وسایل نقلیه عمومی و هزینه سهمیه بنزین معلولان نیز معضل بزرگی برای جامعه معلولان است، همچنین رایگان بودن استفاده از وسایل نقلیه عمومی مطرح شد اما هنوز سازوکار و جزئیات این طرح مشخص نیست.

گزارش از: امیر شمس خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 459183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.