بهترین مواد غذایی برای سلامت ریه‌ها چیست؟

غذاهای سرشار از فیبر، غلات کامل، توت‌ها، سبزیجات دارای برگ سبز، فرآورده‌های لبنی و گوجه فرنگی در ارتقای سلامت ریه‌ها کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یک رژیم غذایی سالم و متعادل به بهبود عملکرد اعضای بدن از جمله ریه‌ها کمک زیادی می‌کند. در ادامه به بررسی بهترین مواد غذایی برای ارتقای سلامت ریه‌ها می‌پردازیم:

غذاهای سرشار از فیبر

از آنجایی که غذاهایی مانند تمشک، نخود، عدس و لوبیای سیاه سرشار از فیبر است، به افزایش سلامت ریه‌ها کمک می‌کنند. نتایج مطالعات در این زمینه نشان می‌دهد ریه افرادی که فیبر بیشتری مصرف می‌کنند، بهتر از ریه دیگران عمل می‌کند. دیگر غذاهای غنی از فیبر شامل ماکارونی سبوس‌دار، لوبیای پخته شده، دانه چیا، کینوا (خاویار گیاهی‌)، گلابی و کلم بروکلی می‌شود.

قهوه

نوشیدن یک فنجان قهوه صبحگاهی به حفظ سلامت ریه‌ها کمک می‌کند. محققان به ارتباط مستقیم بین نوشیدن منظم قهوه و داشتن ریه‌های سالم اشاره کرده‌اند. قهوه به دلیل ترکیبات پلی فنول، آنتی اکسیدان و ضدالتهابی، اثرات مفیدی بر سلامت ریه‌ها دارد.

غلات کامل

از آنجایی که غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، نان سبوس‌دار، پاستای گندم کامل، جو دو سر، کینوا و جو سرشار از فیبر است و خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد، به بهبود عملکرد ریه‌ها کمک می‌کند. همچنین این مواد غذایی حاوی مقدار زیادی ویتامین E، سلنیوم و اسیدهای چرب ضروری بوده که برای سلامت ریه‌ها مفید است. غلات تصفیه شده مانند آرد سفید و برنج سفید، بسیاری از مواد مغذی خود را طی فرآیند آسیاب از دست می‌دهند.

توت‌ها

میوه‌های قرمز و آبی مانند بلوبری و توت فرنگی سرشار از نوعی فلاونوئید به نام آنتوسیانین است که نوعی آنتی اکسیدان قوی محسوب می‌شود. نتایج مطالعات محققان نشان می‌دهد رنگدانه‌های این نوع میوه‌ها می‌تواند در کند شدن روند نزولی عملکرد ریه‌ها نقش داشته باشد. طی انجام یک مطالعه مردان مسن که حداقل دو وعده در هفته بلوبری مصرف کردند، کمتر از دیگران با مشکلات ریه رو به رو شدند.

سبزیجات دارای برگ سبز

مصرف مقدار زیادی اسفناج، چغندر و دیگر سبزیجات با برگ سبز، خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می‌دهد. نتایج یک مطالعه در این زمینه نشان می‌دهد خوردن سبزیجات دارای برگ سبز به بهبود عملکرد ریه کمک شایانی می‌کند، زیرا حاوی مقدار زیادی کارتنوئید است که نوعی آنتی اکسیدان محسوب می‌شود.

فرآورده‌های لبنی

نتایج مطالعات محققان نشان می‌دهد مصرف شیر، پنیر، ماست و دیگر فرآورده‌های لبنی، می‌تواند خطر مرگ و میر ناشی از سرطان ریه را کاهش دهد. محصولات لبنی دارای خواص ضدالتهابی است. البته افرادی که به این محصولات آلرژی دارند، نباید آن‌ها را مصرف کنند. از طرف دیگر در صورتی که به آسم یا مشکلات دیگر ریه مبتلا باشید، مصرف فرآورده‌های لبنی، تولید مخاط را کاهش می‌دهد.

گوجه فرنگی

گوجه سرشار از لیکوپن است که به سلامت ریه کمک می‌کند. مصرف گوجه و محصولات مربوط به آن مانند آب گوجه فرنگی می‌تواند به بهبود التهاب مجاری تنفسی افراد مبتلا به آسم کمک کند. همچنین این ماده غذایی خطر مرگ و میر ناشی از بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) را کاهش می‌دهد. لیکوپن به بهبود عملکرد ریه بسیار کمک می‌کند. مزایای ذکر شده برای افرادی که قبلاً سیگار می‌کشیدند، بسیار بارزتر است.

کد خبر 459173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.