دسترسی معلولان به چهارباغ درحال اصلاح است/ تلاش اصفهان برای دستیابی به شهری همه شمول

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای شهر اصفهان گفت: با نگاهی منصفانه می‌توان دید که فرآیندها به سمت رفع نواقص محور چهارباغ در زمینه مناسب‌سازی برای معلولان حرکت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیرین طغیانی در نشست «شهر بدون مانع» که به مناسبت روز جهانی معلولان و به میزبانی خبرگزاری ایمنا برگزار شد، اظهار کرد: از زمانی که شهرها برای ساکنان و مردم آغوش باز کردند حضور شهروندان می‌توانست باعث ارتقای کیفیت آن‌ها باشد. در بسیاری از شهرهای جهان، در ابتدای شکل‌گیری فضاهای شهری جنس و خواص مردانه داشت اما با ارتقای کیفیت فضاهای شهری و باز شدن فضای شهری باعث شد همه شهروندان با تنوع جنسیتی، معلولان کودکان و زنان در شهر حضور داشته باشند.

وی افزود: مدیریت شهری آن چنان که باید نتوانسته پاسخگوی رفع نیازهای معلولان باشد اما مطمئن هستیم با رویکردی که در شهرها به‌وجود آمده است در آینده بسیاری از پروژه‌ها با توجه به امکان رفع نیاز افراد دارای انواع معلولیت اجرا می‌شود.

طغیانی اضافه کرد: در مناسب سازی برای سالمندان، کودکان و دیگر اقشار جامعه با مجموعه‌ای از طیف‌ها رو به رو هستیم و نمی‌توان انتظار داشت که مشکلی که در طول سال‌ها شکل گرفته به‌راحتی رفع شود بلکه مجموعه‌ای از اقدامات در زیرساخت‌های شهری برای آن لازم است.

وی با اشاره به ورود اتوبوس‌های جدید به چرخه حمل و نقل عمومی شهر اصفهان ادامه داد: اتوبوس‌های جدید برای حضور معلولان مناسب است اما شاید سایر ویژگی‌ها از جمله ایستگاه‌ها و پیاده‌روهای مناسب برای سوار شدن معلولان هنوز به‌طور کامل ایجاد نشده است. البته نباید تلاش مدیریت شهری در این سال‌ها را نادیده بگیریم.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای شهر اصفهان اظهار کرد: در اصفهان که شهر تاریخی است درصد فضاهای موجود نسبت به فضاهای جدیدی که ایجاد می‌شود بیشتر است بنابراین رویکرد مدیریت شهری توجه کامل به ایجاد زیرساخت‌ها در فضاهای جدید و فراهم کردن این امکانات در زیر ساخت‌های موجود است.

طغیانی افزود: ستاد مناسب سازی در شهر اصفهان از سال ۹۱ تشکیل شده بود اما به طور جدی از سال ۹۳ شروع به کار کرد و تا کنون حداقل ۵۱ جلسه داشته است و در تصمیمات آن‌ها از نظرات معلولان استفاده شده است.

وی تدوین طرح جامع پیاده‌روهای شهر اصفهان مناسب برای معلولان، ایمن سازی، همسطح‌سازی و مناسب‌سازی اجزای ترافیکی، گویاسازی ۲۰۰ اتوبوس و احداث کف فرش نابینایان در ایستگاه‌های بی. آر. تی بسیاری از معابر را از جمله دستاوردهای این ستاد نام برد.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای شهر اصفهان گفت: سال گذشته ۱۵ خیابان به عنوان نمونه در اصفهان انتخاب شد و قرار شد که با در نظر گرفتن شرایط معلولان ایمن‌سازی شوند.

وی با بیان اینکه در معابر تاریخی گاهی ممکن است به دلیل عرض کم پیاده‌رو، امکان مناسب‌سازی در آن وجود نداشته باشد، افزود: نمی‌توان ادعا کرد تمام معابر اصفهان مناسب‌سازی شده است اما در تمام جلسات برای طرح‌هایی که در شهر تدوین می‌شود توجه به نیاز معلولان و مناسب سازی شهر برای آنان در دستور کار بوده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای شهر اصفهان اشاره کرد: زمانی که شورای پنجم آغاز به کار کرد وارث طرح پیاده‌راه‌سازی چهارباغ بود. ایراداتی وجود داشت و برای رفع آن تلاش شد، درپی بازدیدهای بسیار از این پروژه ضعف‌های موجود به ویژه در رابطه با دسترسی معلولان و تسهیل کمک‌رسانی خودروهای امداد وجود داشت که با تذکرهای متعدد، این اشکالات و اختلاف ارتفاعات که مانع دسترسی می‌شد تا حد امکان برطرف شد. پله‌های این گذر مناسب‌سازی شد و جزئیات مسیر میانی پیاده‌راه نیز در هیئت مدیره سازمان بهسازی و نوسازی مطرح و تصویب شد.

طغیانی افزود: تلاش شده موانعی که دسترسی به محور چهارباغ را محدود می‌کند برطرف شود و معلولان مجبور نباشند در مسیر حرکت از این گذر مدام مسیر خود را تغییر دهند اما احتمالاً هنوز نقاطی از چهارباغ اصفهان وجود دارد که نیازمند اصلاح است، در طرح اولیه توجه کاملی به مسئله نیازهای معلولان، به ویژه افرادی که ویلچر دارند، نشده بود اما از همان ابتدای طرح ایجاد مسیر تردد نابینایان پیش‌بینی شده بود.

وی اظهار کرد: چندی پیش در این خصوص پیگیری و تذکر متعدد داده شد اما اینکه اکنون این تذکرها تکرار نمی‌شود، به این معنا نیست که از گفتن آن خسته شده باشم بلکه با نگاهی منصفانه می‌توان دید که فرآیندها به سمت رفع نواقص حرکت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تمام ضوابط شورای عالی شهرسازی و معماری به بازنگری طرح تفصیلی اصفهان اضافه شده و کسانی که برای مجوز ساخت و ساز اقدام می‌کنند ملزم به رعایت اصول مربوط به مناسب‌سازی معابر هستند.

طغیانی با بیان اینکه رمپ‌های ویژه معلولان باید شیب استاندارد را داشته باشند، افزود: در شهر اصفهان، چالش‌های ما به فضاهای موجود بر می‌گردد، استانداردهای موردنیاز به مدیران و پیمانکاران شهرداری ابلاغ شده، اما ممکن است در برخی موارد در مرحله اجرا، به دلیل محدودیت‌های زمانی جزئیات این استانداردها رعایت نشود بنابراین باید نظارت‌ها بیشتر باشد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه فرهنگ‌سازی باید اقدامات جدی بشود، تصریح کرد: این فرهنگ‌سازی باید در خصوص پیمانکاران نیز مورد توجه باشد؛ آن‌ها وظیفه دارند کار را به بهترین شکل انجام داده و به رعایت قانون به دید امری دست و پاگیر نگاه نکنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای شهر اصفهان گفت: شرایط سخت کلانشهری مانند اصفهان در مواجهه با مشکلات بزرگی که دارد مانند آلودگی هوا و خشکی زاینده رود ایجاب می‌کند مدیریت شهری بررسی همه موضوعات را به طور همزمان پیش برده و به آن‌ها توجه کند بنابراین مناسب‌سازی شهر تنها بخشی از وظایف شهرداری است.

طغیانی با اشاره به تدوین برنامه جامع شهر منطقه اصفهان به صورت پایلوت در کشور، افزود: رویکرد تهیه این برنامه مشارکتی بود و اصفهان تجربه خوبی در تهیه برنامه‌های توسعه شهری به دست آورد. این تجربه به ارتقای مشارکت مردم اصفهان در آینده کمک کرده و ارتباط هرچه بیشتر با معلولان که جامعه هدف مناسب‌سازی هستند یقیناً هدایت‌کننده اقدامات مدیریت شهری خواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از تجارب شهرهای جهان در زمینه گردشگری دسترس‌پذیر، ادامه داد: تدوین سند راهبردی مناسب سازی فضاهای شهری، راه‌اندازی پویش «هوای معلولان شهرم را دارم»، احداث ایستگاه‌های ورزشی مناسب معلولان در خیابان مطهری، شروع به ساخت ورزشگاه اختصاصی معلولان در منطقه ۱۳ اصفهان، احداث پارک اختصاصی معلولان و جانبازان در منطقه چهار، بخشی از اقدامات اصفهان برای تسهیل دسترسی معلولان به منابع و امکانات شهری است.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای شهر اصفهان گفت: شهر اصفهان در شکل‌گیری مواردی از این دست همواره پیشتاز بوده و این موضوع در دوره پنجم نیز دنبال شده و تلاش شده با پاسخ به نیاز سالمندان، معلولان و کودکان به سمت شهر همه شمول حرکت کنیم.

طغیانی افزود: در دوره اخیر توجه به ایجاد مسیرهای پیاده در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است و اگر شرایط بودجه‌ای محدودیتی ایجاد نکند این اتفاقات برای گردشگرانی که پس از کرونا به اصفهان سفر می‌کنند نیز شهر را در دسترس‌تر می‌کند.

کد خبر 459129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.