آنجا سپیده دم، روایتی بی پرده از بخش بیماران کرونا
عکس تزئینی است

مستند «آنجا سپیده دم» به کارگردانی محسن جهانی و هاشم مسعودی، تازه ترین اثر مرکز مستند سوره با موضوع کرونا است که در دو بخش مسابقه ملی و ویژه کرونا چهاردهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت پذیرفته شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی مرکز مستند سوره، هاشم مسعودی، کارگردان دوم این مستند درباره تولید اثر گفت: «اینجا سپیده دم» روایتی مستند از روزهایی است که محسن جهانی در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد مقدس سپری می‌کند. به راستی او که خود مستندساز و پرستار بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد است، در زمان اوج گیری کرونا، وقتی نیاز به حضور کادر درمان بیشتر شده بود، درخواست انتقال به بخش بیماران کرونایی بیمارستان را می‌دهد، یعنی خط مقدم جبهه سلامت و ماجرا دقیقاً از همین جا آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: هر هنرمند و فیلمسازی باید فرزند زمانه خودش باشد و نسبت به اتفاقات زمانه‌اش واکنش نشان دهد. اگر در زمان جنگ تحمیلی، مستندسازان و عکاسان از اتفاقاتی که آن دوره رخ می‌داد، مستندسازی نمی‌کردند نسل امروز با دفاع مقدس بیگانه بود. کرونا و هر اتفاقاتی که در زمانه ما می‌افتد باید روایت‌گرانی برای ثبت و ضبط اتفاقات روز داشته باشد.

مسعودی در رابطه با مدت زمان تولید اثر اظهار داشت: این پروژه ده ماه پیش کلید خورد، درست در روزهای آغازین اوج فراگیری ویروس کرونا؛ ما برای تولید این مستند، بیش از ۷۰ جلسه ضبط داشتیم چون قرار بود که مستندی با کیفیت و تاثیرگذار بسازیم که امیدوارم با تلاش‌هایی که تیم ما داشته است این اتفاق رخ داده باشد.

این کارگردان جوان در رابطه با چگونگی فیلمبرداری در بخش کرونا بیمارستان گفت: فیلمبرداری در بخش کرونایی بیمارستان هم با چالش‌هایی همراه بود و به دلیل استریل بودن فضا، نمی‌توانستیم هربار تجهیزات کامل فیلمبرداری به داخل بخش ببریم بنابراین فرم روایت «سلفی گرافی» شد و مستند را با دوربین موبایل ضبط کردیم.

مسعودی افزود: فرم «سلفی گرایی» اگرچه مستندساز را در ایجاد جذابیت‌های سمعی و بصری محدود می‌کند ولی به ذات مستند، نزدیک تر است چون روایت بدون واسطه‌ای دارد، هرچند وقتی تولید پروژه آغاز شد، روند سختی را طی کردیم مثلاً برای گرفتن یک پلان که محسن قرار بود خوابش ببرد، پنج ساعت با گوشی موبایل فیلم ضبط کردیم و بازبینی راشها، ساعت‌های بیشتری زمان برد.

این مستندساز با اشاره به اینکه «آنجا سپیده دم» توسط مرکز مستند سوره حوزه هنری تولید شده است گفت: طرح اولیه پروژه را به مرکز مستند سوره حوزه هنری ارائه کردیم و بعد از تایید، قرار شد که این پروژه در سطح الف ساخته شود، به همین دلیل افرادی حرفه ای به گروه اضافه شدند. اعضای اتاق فکر اولیه پروژه متشکل از بنده، محسن جهانی، محمدصادق رمضانی مقدم، مجتبی احسانی و علی محمد خانیکی بودند و بعد از تصویب پروژه در حوزه هنری، اسماعیل علیزاده که سال گذشته جایزه بهترین تدوین جشنواره فیلم فجر را برای فیلم «شنای پروانه» کسب کرده بود به عنوان تدوینگر به گروه اضافه شد. همزمان با ضبط، کار تدوین هم شروع شد یعنی آقای علیزاده حجم زیادی از راشها را می‌دید و برای گرفتن تصاویر مورد نظر به ما کمک می‌کرد.

مسعودی افزود: با توجه به اینکه پلان‌های مستند با موبایل ضبط شده بود لازم بود که اصلاح رنگ در سطحی استاندارد باشد، یحیی محمدعلی اصلاح رنگ پروژه را برعهده گرفت و محمدحسین ابراهیمی، صداگذاری و افشین عزیزی، آهنگسازی پروژه را انجام دادند.

وی با بیان اینکه «آنجا سپیده دم» در بخش‌های مسابقه ملی و ویژه کرونا جشنواره سینما حقیقت پذیرفته شده است، گفت: از این اتفاق بسیار خرسندیم، اما آنچه اهمیت دارد یادآوری اجر و ارزش خانواده‌های کادر درمان است همان قدر که مدافعان سلامت در خط مقدم جبهه مبارزه با این ویروس منحوس تا پای جان تلاش کردند، خانواد آن‌ها نیز صبوری کردند. بسیاری از خانواده‌ها تا ماه‌ها از همسران، والدین یا فرزندانشان دور بودند و نمی‌دانستند که عزیزشان را چه زمانی می‌بینند یا خطر ابتلای به ویروس تا چه حدی آن‌ها را تهدید می‌کند، صبوری و فداکاری این عزیزان قابل ستایش و احترام است.

کد خبر 459106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.