تسهیلات کرونایی بانک‌های خصوصی، کمک حال مشاغل است

دبیر هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: تسهیلاتی که بانک‌های خصوصی به اصناف آسیب دیده در دوران همه‌گیری کرونا تخصیص دادند؛ مورد استقبال صاحبان مشاغل به ویژه در شهرهای کوچک قرار گرفت و توانست کمک حال این صنوف باشد.

به گزارش ایمنا به نقل از اتاق اصناف ایران، حسین طاهر محمدی دبیر هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران با اشاره به تسهیلات نظام بانکی و امهال وام‌ها از سوی بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی تاکید کرد: این اقدامات برای صنوف خرد و آسیب پذیر کمک کننده بوده است.

وی خاطرنشان کرد: یک سری از تمهیدات را دولت برای تعطیلی دو هفته‌ای پیش بینی کرد. از جمله تأخیر در پرداخت مالیات و اقساط تسهیلات بانکی و پرداخت تسهیلات جدید به صاحبان مشاغل از سوی بانک‌های خصوصی که به ویژه در شهرهای کوچک مورد استقبال قرار گرفت.

دبیر هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: از ابتدای شروع همه‌گیری کرونا، اصناف برای مقابله با شیوع بیشتر این بیماری از منافع خود چشم‌پوشی کرده و در دوره‌های مختلف با تعطیل کردن کسب و کارشان با دولت همراهی کردند، در این زمینه تا زمان کنترل بیماری نیز از هیچ همکاری مضایقه نخواهند کرد.

طاهر محمدی توضیح داد: در شرایط حال حاضر، اقتصاد ایران درگیر مشکلات متعددی است که تحریم‌ها بر دوش کشور وارد کرده است و می‌دانیم که دولت هم در فشار و تنگنای مالی شدید است. بنابراین اصناف هیچ گاه انتظار زیادی از دولت نداشتند و به حداقل‌ها قناعت کردند. در این راستا ما نیز از دولت خواسته‌ایم که حداقل‌هایی را برای صنوف در نظر بگیرد تا بتوانند این دوره بحران را پشت سر بگذارند.

بخشش مالیات مشاغل خرد و آسیب دیده

وی با ذکر دو پیشنهاد بخشش مالیاتی و اعطای تسهیلات بیمه‌ای عنوان کرد: بخشش مالیات سال ۹۹ اصناف خرد و آسیب دیده یکی از کمترین کارهایی است که دولت می‌تواند انجام دهد، اصنافی که درآمد آنها اندک است و مالیات آنها نیز رقم قابل توجهی نمی‌شود؛ می‌تواند مورد بخشش دولت قرار گیرد. این صنوف خسارت قابل توجهی از شیوه بیماری کووید ۱۹ دیده‌اند و بخشش مالیات، برای آنها می‌تواند کمک بزرگی قلمداد شود.

دبیر هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران با ذکر اینکه اقدام دیگری که از دولت انتظار داریم برای صنوف و کسب و کارها انجام دهد؛ ارائه تسهیلات بیمه‌ای است متذکر شد: امهال دیون صاحبان مشاغل از سوی بانک‌های دولتی و خصوصی یکی از کارهایی بود که دولت در ماه‌های گذشته انجام داده و بانک‌ها دریافت اقساط بانکی را چند ماه به تأخیر انداخته‌اند. با وجود اینکه خود سیستم بانکی نیز در این شرایط متحمل زیان‌هایی شده است. لذا به رغم همه مشکلات، بانک‌ها ارائه تسهیلات جدید را در دستور کار قرار دادند تا کسب و کارها زیان کمتری از تعطیلی‌ها ببینند.

پرداخت تسهیلات به تأمین اجتماعی و برقراری معافیت بیمه‌ای

طاهر محمدی افزود: به عقیده صاحبان صنوف در صورتی که این تسهیلات برای خدمات بیمه‌ای آنها تعلق گیرد؛ کارایی بهتری برای آنها خواهد داشت لذا خواست ما این است که تسهیلات در نظر گرفته شده به جای پرداخت به صنوف به سازمان تأمین اجتماعی تعلق گیرد و به جای آن کارفرمایان تا مدت معینی از پرداخت حق بیمه برای کارگران خود معاف باشند. این اتفاق هم موجب ثبات بازار کار شده و هم باعث آسایش صاحبان واحدهای صنفی می‌شود.

وی ادامه داد: اصناف بدون اینکه برای دولت هزینه‌ای داشته باشد سرمایه‌گذاری کرده و شغل آفرینی می‌کنند؛ اگر دولت بخواهد برای این تعداد نیروی آماده به کار اشتغالزایی داشته باشد؛ نیازمند داشتن سرمایه هنگفتی است اما صاحبان صنوف این اشتغالزایی را بدون دریافت هیچ کمک و حمایتی و تنها با سرمایه شخصی خود انجام داده‌اند. در واقع صنوف نه تنها برای دولت هزینه‌ای نداشته‌اند بلکه از محل مالیات‌های پرداختی، بخشی از درآمدهای دولت را نیز تأمین کرده‌اند.

دبیر هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران اضافه کرد: ما پیشنهاد می‌کنیم در جلساتی که در ستاد ملی کرونا درباره وضعیت صنوف صحبت کرده و تصمیم‌گیری می‌کنند؛ نماینده اصناف هم حضور داشته باشد تا پیشنهادات این بخش را نیز مطرح کند.

طاهر محمدی با اشاره به اینکه در شهرهای قرمز دو هفته صنوف تعطیل شدند به استثنای صنوف خدمات رسان بیان کرد: حال دولت باید متناسب با نیازهای صنوف تعطیل شده، حمایت‌هایی را در نظر بگیرد که گره‌ای از مشکلات صنوف باز کند.

وی ادامه داد: دولت با در نظر گرفتن تسهیلاتی تا سقف ۱۲ میلیون تومان بسته به تعداد افراد شاغل در هر صنف، تسهیلاتی در نظر گرفته است که از طریق سیستم بانکی با لحاظ دوره تنفس و سود اندک پرداخت می‌شود. این تسهیلات بخصوص در شهرهای کوچک‌تر بسیار مورد استقبال قرار گرفت و توانست کمک کننده باشد.

دبیر هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: در شهر تهران و کلان‌شهرها به عقیده ما بهتر است این تسهیلات صرف پرداخت حق بیمه کارفرما شده و کارفرما تا مدتی از پرداخت بیمه معاف شوند.

کد خبر 459062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.