نقش انرژی تجدید پذیر برای احیای شهرها در پساکرونا

کشورها در سراسر جهان باید از هم‌اینک سرمایه‌هایی را برای پایداری شهرها اختصاص دهند تا از وقوع فجایعی نظیر کرونا در آینده خودداری به عمل آورند. انرژی تجدید پذیر می‌تواند از طریق ایجاد مشاغل سبز، تضمین امنیت انرژی و تقویت پایداری، اقتصاد شهری را رونقی دوباره ببخشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیوع بیماری کووید -۱۹ لطمه‌هایی غیر قابل جبران بر حیات، معیشت و اقتصاد انسان‌ها در سراسر جهان وارد کرده است. با این حال، روزنه‌های امیدی نیز از خود به جای گذاشته چراکه شهروندان و طراحان شهری را در مسیر زندگی در دنیایی با هوای پاک‌تر، آسمانی آبی‌تر و انتشار کمتر گازهای آلاینده در هوا هدایت کرده است. جهان هم‌اینک در یک لحظه حساس به سر می‌برد زیرا دولت‌های محلی هزینه‌های زیادی را صرف تهیه بسته‌های حمایتی برای رونق اقتصاد و بهبود وضعیت زندگی مردم کرده‌اند. بسیاری از منتقدان بر این باورند که دنیا هیچ گاه به دوران ماقبل کرونا باز نخواهد گشت که در این صورت، انتشار کربن بار دیگر افزایش می‌یابد و جهان به ناپایداری خود ادامه می‌دهد. در عوض، اگر مقامات ارشد کشورهای مختلف، اقدامات سنجیده‌ای در پیش گیرند، آنگاه به جهانی سبز، پایدار و برابر دست خواهند یافت.

اگر کشورها بخواهند از نو شروع کنند، باید انتخاب خود را تغییر دهند و سرمایه‌هایشان را برای انرژی‌های تجدید پذیر و بهبودی سبز صرف کنند تا در مقابل فجایع احتمالی آینده ایمن‌تر شوند. پاندمی کرونا گرایش دولت‌ها به استفاده از انرژی پاک را بیشتر کرده و امید است که این تمایل به روندی دائمی در میان آن‌ها تبدیل شود. در واقع، جهان برای بهتر بودن باید پایداری را بیش از هر چیز دیگر مورد توجه قرار دهد که در این راستا، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و تکنولوژی‌های پاک می‌تواند به طور چشمگیری مؤثر واقع شود.

کاهش انتشار کربن، علاوه بر کمک به رشد اقتصاد، خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی را نیز به حداقل می‌رساند و انرژی تجدید پذیر نیز از طریق ایجاد مشاغل جدید می‌تواند اقتصاد پساکرونا را رونقی دوباره ببخشد.

در واقع، چنین برآورد شده است که هر میلیون دلار سرمایه‌گذاری در انرژی تجدید پذیر می‌تواند به ایجاد ۲۵ شغل منجر شود در حالی که سرمایه‌گذاری یک میلیون دلاری در کارآمدی انرژی باعث ایجاد ۱۰ شغل خواهد شد. آژانس بین‌المللی انرژی تجدید پذیر نیز برآورد کرده است که تا سال ۲۰۵۰، تبدیل سیستم‌های انرژی کنونی به تجدید پذیر می‌تواند باعث ایجاد ۶۳ میلیون شغل جدید در سراسر دنیا شود و تولید ناخالص داخلی را تا ۹۸ تریلیون دلار افزایش دهد. در کشور هندوستان، که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از مردم شغل خود را بر اثر مقررات اعمال شده برای مهار ویروس کرونا از دست داده‌اند، چنانچه تا سال ۲۰۲۲، تولید انرژی تجدید پذیر به ۱۶۰ گیگاوات برسد، آنگاه یک میلیون و ۳۰۰ هزار شغل تمام وقت به وجود خواهد آمد.

پاندمی کرونا نیاز به هوای پاک و مراقبت‌های سلامت را بیش از پیش مورد توجه مردم و مقامات رسمی قرار داده است. سالانه بیش از چهار میلیون نفر از مردم جهان جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند که اخیراً تغییرات آب و هوایی نیز به مؤلفه دیگری برای مرگ‌های زودهنگام بشر تبدیل شده است. این دو عامل، یعنی آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی مشکلات دیگری را نیز برای کره خاکی به وجود آورده‌اند و ممکن است در صورت ادامه روند افزایشی خود، در آینده‌ای نه چندان دور پاندمی‌هایی به مراتب خطرناک‌تر از کرونا برای بشر رقم بزنند.

بدیهی است که استفاده از انرژی تجدید پذیر در کنار همه مزایایی که تا کنون ذکر شد، می‌تواند آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی را به حداقل برساند. به عنوان مثال، اگر وسایل حمل و نقل موتوری جای خود را به خودروهای الکتریکی بدهد، آنگاه سهم بزرگی از انتشار گازهای آلاینده کاهش می‌یابد و این امر به سهم خود در پاکسازی هوا و کاهش اثرات جزایر گرمایی نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

کد خبر 459044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.