عوامل موثر بر کیفیت منظر شهری چیست؟

یک کارشناس شهرسازی گفت: منظر یک شهر، کالبد و عملکردهای آن را شامل می‌شود؛ در حالی که سیمای شهر تصویر ذهنی شهروندان از یک شهر است.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: آنچه از چشم‌انداز شهرهای با تراکم بالا در ذهن مخاطب ثبت می‌شود، وجود ساختمان‌های بلندمرتبه، آلودگی و ترافیک است، در حالی که شهرهایی با تراکم و جمعیت کمتر چشم‌انداز مطلوب‌تری را از وجود فضاهای باز در ذهن مخاطب ثبت می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به مباحث زیبایی در موضوع منظر شهری، افزود: نماها یک عامل عینی است که ابعاد مختلفی از شهر مانند ابعاد فرهنگی، هویتی و تاریخی را در ذهن مخاطب به صورت عینی تثبیت می‌کند و ساماندهی آنها اهمیت زیادی دارد.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه سیما و منظر شهری به یکدیگر وابسته است، خاطرنشان کرد: به منظور حفظ مناظر شهری به خصوص در شهرهای تاریخی باید از بلندمرتبه‌سازی جلوگیری شود؛ ساماندهی جداره‌ها و نماهای شهر نیز اهمیت زیادی دارد تا یک کلیت جذاب را به مخاطب ارائه دهد.

مؤمنی با تاکید بر اینکه وجود عناصر طبیعی موجب سرزندگی شهر و شهروندان می‌شود، خاطرنشان کرد: عناصر طبیعی شهرها مانند رودخانه‌ها و بوستان‌ها در میانه بافت شهری می‌تواند عاملی برای پاکسازی هوای آلوده شهر باشد و به منزله ریه آن شهر عمل کند و حفظ منظر این عناصر طبیعی بسیار مهم است.

وی عنوان کرد: ایجاد کریدورهای بصری، ساماندهی ورودی‌های شهر و نورپردازی مناسب در بافت‌های شهر از جمله بافت تاریخی از جمله اقداماتی است که می‌تواند کیفیت منظر شهری را بهبود ببخشد.

کد خبر 459032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.