مصوبه مجلس برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر است/ افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان

رئیس جمهور دلیل حاضر نشدن در جلسه امروز مجلس را مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان کرد و گفت: دولت با مصوبه دیروز مجلس موافق نیست و آن را برای فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: بسیار علاقمند بودم طبق روال سال‌های گذشته سخنان امروز من خطاب به مردم عزیز و نمایندگان محترم در خانه ملت و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ایراد می‌شد.

وی با بیان اینکه گمانه‌زنی‌هایی که ممکن است در رسانه‌ها مطرح شود که عدم حضور امروز من در مجلس شورای اسلامی به خاطر مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی است، افزود: البته دولت با آن مصوبه موافق نیست و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند اما نرفتن به مجلس صرفاً به دلیل پروتکل‌های بهداشتی و نه مساله دیگر بوده است.

رئیس جمهور در ادامه به اهمیت خاص و ویژه بودجه امسال اشاره کرد و گفت: اساساً سال ۱۴۰۰ از جهاتی سال ممتاز و حائز اهمیت است. اولاً سال آینده سال پایانی قرن چهاردهم و در آستانه ورود به قرن جدید خواهیم بود و از طرف دیگر این بودجه در زمانی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود که احساس می‌کنیم شرایط سال آینده با دهه‌ای که گذشت از آغاز سال ۹۰ تا امروز، کمی متفاوت خواهد بود.

روحانی ادامه داد: دشمنان همه توان خود را برای تسلیم مردم ایران در این دهه به کار گرفتند و به ویژه در سه سال اخیر تحریم را به یک جنگ تمام عیار اقتصادی تبدیل کردند. اما در عین حال فکر می‌کنیم با شکست این جنگ و فشار حداکثری، شرایط در سال آینده شرایط متفاوتی خواهد بود.

وی افزود: البته این شرایط متفاوت نه تنها به خاطر اینکه ترامپ با سیاست‌های غلط خود نسبت به ایران و جهان شکست خورد، بلکه هر دولتی در آمریکا روی کار می‌آمد به خاطر شکست جنگ اقتصادی و فشار حداکثری، ناچار بود در برابر ملت ایران سر تسلیم فرود بیاورد.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه این دولت در شرایطی سال ۹۲ فعالیت خود را آغاز کرد که برای اولین بار بعد از جنگ تحمیلی شرایط رکود تورمی عمیقی را در کشور شاهد بودیم، گفت: در آغاز فعالیت دولت، با تورم بیش از ۳۴ درصدی و رشد اقتصادی منفی ۷/۷ مواجه بودیم.

روحانی تاکید کرد: این دولت توانست طی ۶ ماهه اول فعالیت خود در هر دو مسئله تورم و رکود، تغییرات اساسی در کشور ایجاد کند به طوری که با تلاش‌ها و اقدامات انجام شده همان سال تورم به ۱۵.۶ درصد رسید و در زمینه رشد اقتصادی هم به عدد مثبت ۳.۲ رسیدیم.

وی ادامه داد: به رغم اینکه در بخش دوم سال ۹۳ قیمت نفت با سقوط بی سابقه از ۱۲۰ دلار به ۳۰ دلار تنزل کرد، توانستیم کشور را بدون تکانه‌های اقتصادی اداره کنیم و در عین حال مذاکرات هسته‌ای را هم در سال ۹۳ و ۹۴ ادامه دهیم و با دستیابی به توافق هسته‌ای گشایش‌های زیادی در کشور ایجاد شد و اقتصاد رونق گرفت.

رئیس جمهور بهره برداری تعداد زیادی از فازهای پارس جنوبی، افتتاح کارخانجات متعدد پتروشیمی و همچنین تکمیل و به بهره برداری رسیدن پالایشگاه خلیج فارس را از اتفاقات مهم کشور بعد از امضای برجام و گشایش‌های اقتصادی عنوان کرد و افزود: شرایط کشور به طور کلی عوض شد تا جایی که در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهان برای ایران به ثبت رسید.

روحانی تک رقمی شدن نرخ تورم در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ و حتی ماه‌های اولیه سال ۹۷ را مورد اشاره قرار داد و افزود: شرایط اقتصادی که در طول فعالیت این دولت ایجاد شده در متوسط ۵۰ ساله کشور بی نظیر بوده است.

وی در ادامه به فعالیت‌های انجام شده از سوی این دولت در بخش اشتغال اشاره کرد و با بیان اینکه از سال ۸۵ تا ۹۱ رشد اشتغال خالص کشور تقریباً صفر بوده است، گفت: در این دولت اقدامات و تلاش‌های زیادی در بخش ایجاد اشتغال انجام شده است و به طور متوسط از ۹۳ تا ۹۷ حدود ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده که آمار بی سابقه‌ای است.

رئیس جمهور در عین حال افزود: البته در کنار این افزایش شغل ما هر فصل نسبت به فصل مشابه قبل بیش از ۹۰۰ هزار نفر جمعیت فعال کشور نیز افزایش یافته است.

روحانی تصریح کرد: طی این ۷ سال به رغم فراز و نشیب‌ها و کاهش قیمت نفت و طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای تا سال ۹۴، توانستیم پایه‌های مقاومت کشور در برابر فشارهای بیرونی را تقویت کنیم و به برکت همین مقاومت و ایستادگی بود که از سال ۹۷، آمریکا در هر قطعنامه‌ای که علیه ایران به شورای امنیت سازمان ملل برد، ناموفق بود و شکست خورد.

وی با بیان اینکه تا قبل از سال ۹۷ حتی روسیه و چین نیز به قطعنامه‌های آمریکا علیه ایران رأی مثبت می‌دانند، گفت: از سال ۹۷ به بعد با اقدامات و تلاش‌های انجام شده و دیپلماسی فعال، تنها یک یا دو کشور با آمریکا همراهی کرده اند و علاوه بر زمینه‌های سیاسی، در زمینه حقوقی نیز در هر دادگاه بین‌المللی که علیه آمریکا حضور یافتیم، تاکنون موفق بوده‌ایم.

رئیس جمهور با اشاره به تقویت قدرت دفاعی کشور در این دولت، افزود: امروز قدرت دفاعی کشور ما با ۸ سال قبل بویژه در زمینه سلاح‌های راهبردی زمینی، هوایی، دریایی، پدافند و موشکی قابل مقایسه نیست و قدرت ما چند برابر شده و توانسته‌ایم بنیه دفاعی کشور را از هر زمان دیگر بیشتر تقویت کنیم.

روحانی با بیان اینکه بسیار مهم است که آمار و ارقام در همه زمینه‌ها با گذشته مقایسه شود، افزود: امروز در زمینه هسته‌ای، شرایط ما به مراتب بهتر از ۸ سال گذشته است، از IR1 و IR2 به IR8 و IR9 رسیده‌ایم و در زمینه غنی سازی از هر سال دیگری قدرتمند تر هستیم و امکان تحقیق و توسعه از هر زمان دیگری در کشور بهتر است.

وی با تاکید بر اینکه نباید بخاطر رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی، اخلاق و حقایق را زیر پا بگذاریم و باید واقعیت‌ها را با آمار و ارقام به مردم بگوییم، گفت: موفقیت‌های این دولت در شرایطی به دست آمده که در بهترین شرایط صادرات نفتی در سال ۹۶، درآمد این دولت به اندازه بدترین سال درآمد نفتی دولت قبل بوده است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه دولت، گفت: همه می‌دانیم قبل از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، عده‌ای با برجام مخالف بودند و سه گروه متشکل از صهیونیست‌ها، ارتجاع منطقه و تندروها در آمریکا با همه توان می‌خواستند و تلاش می‌کردند که برجام به نتیجه نرسد اما موفق نشدند چون دولت قبلی در آمریکا تا حدی به سیاست و مدیریت بین‌المللی آشنا بود.

روحانی ادامه داد: اما کسی در آمریکا روی کار آمد که نه سیاست بلد بود و نه مدیریت و نه تدبیر داشت، پول عربستان و فشار تندروها او را به هر طرفی که خواستند، چرخاندند تا اینکه یک توافق سازنده برای همه جهان را زیر پا گذاشت و با خروج از برجام فشار مضاعف اقتصادی و تحریم را علیه ملت ایران اعمال کرد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۷ که فشار شدید و جنگ اقتصادی علیه ایران آغاز شد، نگذاشتیم کشور دچار تکانه شدید شود، گفت: در تحریم سال‌های ۹۱ و ۹۲ دیدیم که مردم چگونه برای کالای اساسی صف می‌بستند، اما در سال ۹۷ به رغم تحریم‌های شدیدتر، کالای اساسی به وفور در اختیار مردم بود.

رئیس جمهور افزود: در سال ۹۸ به رغم همه فشارها و مشکلات اقتصادی، کنترل تورم و افزایش رشد اقتصادی را در دستور کار داشتیم و تلاش‌ها منجر شد که در ابتدای سال ۹۹ رشد اقتصادی ما مثبت شود اما در این سال همه دنیا با یک مشکل بی سابقه به نام ویروس کرونا مواج شد و همه کشورهای جهان از جمله ایران با مشکل اقتصادی مواجه شدند.

روحانی با بیان اینکه با شیوع بیماری عالم‌گیر کووید ۱۹ به طور طبیعی صادرات و واردات در کشور با افت مواجه شد، گفت: در شرایطی قرار گرفتیم که در ۸ ماهه اول امسال صادرات کشور از نظر وزنی ۱۴ درصد و از نظر ارزشی ۱۹ درصد کاهش یافت و همچنین بخاطر مشکلاتی که برای خریداران نفت ما در عرصه بین‌المللی از سوی آمریکا ایجاد شد، درآمد نفتی کشور نیز در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ کاهش داشت.

وی تاکید کرد: به رغم همه این مشکلات خوشحالیم که امروز شرایط به سمت بهبود تدریجی حرکت می‌کند و امید مردم برای رونق اقتصاد بیشتر شده است، محاسبات هم بر این مبناست که جنگ اقتصادی دشمن به پایان نزدیک است و محاسبات جهانی این است که تحریم و فشار آمریکا علیه ایران شکست خورده است.

رئیس جمهور با اشاره به سختی‌هایی که مردم عزیز کشور در طول این سال از ناحیه تحریم و جنگ اقتصادی دشمنان متحمل شده اند، گفت: دولت، مردم و همه قوای کشور با مقاومت در برابر این فشارهای ناعادلانه و همچنین مشکلات ناشی از کرونا مبارزه کردند و امیدواریم موفقیت نهایی را در هر دو زمینه به دست آوریم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تولید و تلاش در کشور برای افزایش و رونق تولید اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در تولید داخلی مهرماه امسال نسبت به سال گذشته، تولید و فروش فعالیت‌های اقتصادی مثبت بوده و رشد داشته‌ایم به عنوان نمونه در بخش صنعت در ۷ ماه اول سال رشد تولید ۶.۴ درصد و رشد فروش ۸.۹ درصد بوده است و به رغم اینکه در زمینه تأمین دلار با مشکل مواجه بودیم، حرکت‌های بسیار خوبی در سال جهش تولید انجام شده است.

وی در ادامه به ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور به مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: درآمد عمومی در لایحه بودجه سال آینده ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و معتقدیم با کمک همدیگر این رقم در بخش‌های مالیات، گمرکات و عوارض، درآمد نفتی، فروش اوراق مشارکت و سهام که درآمدهای اصلی دولت هستند، قابل تأمین است.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه امکانات خود را بسیج کرده‌ایم و شرایط را مناسب می‌دانیم که سال آینده فروش نفت را افزایش دهیم، گفت: پیش بینی ما فروش بیش از ۲ میلیون بشکه نفت و میعانات است اما این به معنای افزایش اتکا به نفت در لایحه بودجه نیست.

روحانی با تاکید بر اینکه اتکا به نفت در لایحه بودجه سال آینده همچون سال گذشته بوده و اتکا به نفت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیشتر نشده است، افزود: افزایش درآمد نفتی در سال آینده به طور عمده در دو سرفصل "توسعه زیربنایی کشور" و " توانمندسازی اقشار محروم" مصرف خواهد شد و افزایش درآمد نفتی صرف بودجه جاری نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نباید در این زمینه خلط مبحث شده و این تلقی ایجاد شود که اتکا به نفت در لایحه بودجه سال آینده افزایش یافته است، گفت: بسیار مهم است که این اشتباه رخ ندهد، زیرا معتقدیم که فاصله گرفتن بودجه جاری کشور با نفت باید بیشتر شود.

رئیس جمهور با تاکید بر ادامه واگذاری سهام دولت به مردم افزود: همچنان علاقه مندیم که دولت سهام بیشتری به مردم واگذار کند و این واگذاری به طور عمده از طریق بورس انجام شود تا مردم وارد اقتصاد شوند و مدیریت و مالکیت به مردم واگذار شود.

روحانی با تاکید بر اینکه همه تلاش دولت بر این است که منابع درآمدی در بودجه برای توسعه کشور صرف شود، یکی از اولویت‌های دولت را توسعه دولت الکترونیکی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و افزود: در این بخش‌ها کارهای بسیاری انجام شده و تصمیم داریم تا خرداد سال ۱۴۰۰ تکمیل و نهایی شود.

وی با اشاره به افتتاح مرحله اول و مهم سامانه جامع تجارت در روزهای گذشته، گفت: بخش اول و مهم سامانه تجارت با هدف شفافیت و مبارزه با فساد فعالیت خود را آغاز کرد و بخش دوم بهمن ماه و بخش آخر آن نیز تا خرداد سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی امور ممکن است به ظاهر بودجه جاری داشته باشند اما در اصل زیربنایی و ساختاری هستند، گفت: دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، بخش سلامت و پارک‌های علم و فناوری ممکن است ظاهر بودجه جاری داشته باشند اما ساختاری و زیربنایی هستند.

روحانی با اشاره به تلاش دولت برای تداوم کمک به اقشار ضعیف در ماه‌های آتی و سال آینده، اظهار کرد: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان ۲۵ درصد دیده شده، معافیت مالیاتی ۴ میلیون تومان در نظر گرفته شده و حداقل دریافتی از ۲.۸ میلیون تومان به ۳.۵ تومان افزایش یافته و ۱۶ هزار میلیارد تومان نیز برای کاهش فقر مطلق تعیین شده است.

وی تاکید کرد: کمک‌های معیشتی همچون سابق پرداخت خواهد شد، بیمه رایگان برای ۳۰ میلیون نفر در نظر گرفته شده و اعتبار بخش سلامت ۲ برابر شده، استخدام ۵۰ هزار نیروی جدید در بخش بهداشت و درمان مد نظر قرار گرفته است.

رئیس جمهور ادامه داد: بودجه عمرانی کشور در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را ۱۰۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در بودجه سال آینده توجه خاصی به تولید و اشتغال شده تا بتوانیم در استان‌های مختلف طرح‌ها و پروژه‌های ملی را سریع‌تر تکمیل و راه اندازی کنیم.

روحانی توجه و رسیدگی به اقشار محروم و کسانی که درآمد ثابت دارند و همچنین عدالت اجتماعی و حمایت از صندوق‌های تأمین اجتماعی را از دیگر ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده عنوان کرد و افزود: تلاش خواهیم کرد از طریق بودجه مولد سازی ظرفیت‌های منطقه‌ای را با توسعه ارتباطات و حمل و نقل افزایش دهیم.

وی افزود: آب و محیط زیست، زیر ساخت‌های نفت و گاز و پتروشیمی، آموزش عالی و آموزش و پرورش، مبارزه با فساد و همچنین ارتقا امنیت غذایی با توسعه زیر ساخت‌های کشاورزی از دیگر مواردی است که در لایحه بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس جمهور ادامه داد: امیدوارم با بودجه ۱۴۰۰ برای ادامه رونق تولید و حمایت از اقشار ضعیف جامعه و تحول در اقتصاد نوین بر مبنای اقتصاد دانش بنیان به توفیق برسیم.

روحانی در پایان از مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت خواست با بررسی و تصویب لایحه بودجه در زمان مناسب بهمن ماه، این امکان را برای دولت فراهم کنند تا در فرصت باقیمانده تا پایان سال آئین نامه‌های لازم را برای اجرای بودجه تصویب کند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد در آینده فرصتی فراهم شود تا بتواند در جمع نمایندگان مجلس در خانه ملت حضور یابد.

کد خبر 459001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.