بودجه ۵۴ میلیارد ریالی سال ۹۹ اصفهان در حوزه معلولان

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بودجه ۵۴ میلیارد ریالی برای اجرایی شدن قوانین مربوط به معلولان، سال ۹۹ تصویب شد. ستاد مناسب‌سازی فضاهای شهری تشکیل شده و پارک‌ها، معابر و ساختمان‌های شهرداری و ۱۷۷ محور برای معلولان مناسب‌سازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن در یک گفت‌وگوی زنده رادیویی با تاکید بر لزوم رعایت قوانین مربوط به معلولان در ارگان‌های مختلف، اظهار کرد: مدیریت شهری در دو حوزه شهرسازی و فرهنگی به موضوعات مربوط به معلولان می‌پردازد.

وی افزود: برای مناسب‌سازی معابر، فضاها و اماکن شهر، در شهرداری‌ها قوانینی وضع شده و استفاده از حمل و نقل شهری، بهره‌گیری از فضاهای تفریحی، گردشگری و آموزشی نیز باید برای آن‌ها تسهیل شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تصویب بودجه ۵۴ میلیارد ریالی در سال ۹۹ برای اجرایی شدن قوانین مربوط به معلولان توسط شورای این شهر، توضیح داد: پارک‌ها، معابر و ساختمان‌های شهرداری باید برای معلولان مناسب‌سازی شود و بر همین اساس ستاد مناسب‌سازی فضاهای شهری تشکیل شد و مناسب‌سازی ۱۷۷ محور از جمله مناسب‌سازی ۵۰ بوستان، ۴۳ ساختمان مربوط به شهرداری‌ها، ۱۸ ایستگاه اتوبوس، چهار سرویس بهداشتی و دو مورد از اماکن ورزشی برای معلولان تا پایان سال ۹۹ در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: حدود ۱۷ پروژه مطالعاتی برای شناسایی نیازهای معلولان در بودجه گنجانده شده و راه‌اندازی کمپین " هوای معلولان شهرم را دارم" و اصلاح حقوق شهروندی معلولان از جمله اقداماتی است که در معاونت شهرسازی انجام شده است.

روشن خاطرنشان کرد: از جمله اقداماتی که در معاونت فرهنگی برای معلولان شده می‌توان به چاپ کتاب "گردشگری در دسترس" اشاره کرد که حقوق کودکان، معلولان و سالمندان در آن مشخص شده است؛ همچنین صدور کارت منزلت ویژه معلولان جهت تخفیف ۵۰ درصدی استفاده از اماکن گردشگری، استفاده رایگان از حمل و نقل عمومی، دادن تسهیلات خرید و یا ساخت منزل برای خانواده‌های دو یا چند معلولی، کمک به سازمان‌های مردم نهادی که به معلولان خدمات می‌دهند، تدوین جلد ۱۴ فرهنگ نامه شهروندی معلولان و تألیف کتاب نقره‌ای در جهت چگونگی رفتار شهروندان با معلولان نیز دیگر اقدامات فرهنگی در این حوزه است.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف شورای شهر نظارت بر اجرای قوانین است، اضافه کرد: در کشورهای توسعه یافته حتی فضای بازی کودکان نیز برای معلولان مناسب‌سازی شده و در شهر اصفهان که شهر دوستدار کودک است باید به موارد اینچنینی پرداخته شود تا معضلات موجود حل شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بیشتر پیاده‌روهای شهر برای نابینایان مناسب‌سازی شده است، گفت: ستاد مناسب‌سازی فضاهای شهری بر مناسب‌سازی برای کودکان، سالمندان و معلولان نظارت دارد و موظف است که بر ساخت تمام اماکن عمومی و خصوصی در این رابطه نظارت کند.

وی در خصوص اجرای برنامه‌های فرهنگی در پاندمی کرونا، افزود: اجرای برنامه‌های فرهنگی در بحران کرونا کمرنگ شده است، اما با تشکیل اتاق‌های فکر و اقدامات به موقع معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی بلافاصله فرهنگسرای مجازی تشکیل شد و در کشور اولین شهری بودیم که فرهنگسرای تخصصی مجازی را تشکیل دادیم و بیش از صدها عنوان فیلم ویدئویی، کنسرت، تئاتر، کلاس‌های آموزشی خانواده و روانشناسی در این فرهنگسرا در اختیار شهروندان قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در بخش عمرانی، گذر فرهنگی چهار باغ تقریباً تمام شده و فقط فاز دو مبلمان و روشنایی آن باقی مانده است، عملیات سنگفرش منتهی به خیابان‌های چهارباغ مانند سید علیخان، عباس آباد و شیخ بهایی نیز در حال انجام و ساماندهی تابلوها نیز در حال اجرا است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این که در بحث ایجاد گذر ادبی آرامگاه کمال در منطقه سه، یک میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است، اظهار کرد: این طرح در حال انتخاب مشاور بوده و در سه ماهه آینده تکمیل خواهد شد، همچنین در منطقه ۱۲ نیز مجموعه ورزشی امین آباد به عنوان یک پروژه محلی، فرهنگسرای استاد مظاهری و پروژه توانمندسازی بانوان، پروژه‌های مجموعه ورزشی چند منظوره ارزنان و مجموعه ورزشی غیرتوپی و رزمی عمان سامانی در منطقه ۱۴، خانه کودک پارک میخک و مجموعه بزرگ فرهنگی ورزشی شاهنامه در منطقه هفت و مجموعه ورزشی نصرآباد در منطقه ۹ از جمله پروژه‌های محلی عمرانی شهر اصفهان است.

وی با اشاره به تاکید شورا بر لزوم وجود پیوست فرهنگی پروژه‌های شهرداری، خاطرنشان کرد: پروژه بازسازی و ساماندهی تالار هنر به پایان رسیده و تا آخر سال تجهیز می‌شود، مجموعه ورزشی امین در منطقه شش بازسازی شده و استخر کردآباد منطقه چهار و مجموعه ورزشی مادر و کودک در منطقه پنج نیز آماده افتتاح است.

روشن ادامه داد: سالن‌های کوچک تئاتر، بلاک باکس، در پردیس هنر منطقه شش که تا ابتدای تابستان سال آینده افتتاح می‌شود، زمین ورزشی روباز طوبی در منطقه شش تا آخر سال افتتاح خواهد شد. همچنین اجرای پروژه تئاتر شهر با اخذ تاییدیه از کمیسیون ماده پنج، در مرحله انعقاد قرارداد است که پس از آن اجرا خواهد شد.

کد خبر 458963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.