زنان سرپرست خانوار در اولویت دریافت وام ودیعه و منازل ارزان

اعلام نقاط ناامن برای زنان با شماره‌گیری عدد ۱۳۷، حقوقی که زنان از آن بی‌خبرند، کاهش بی‌سابقه مصرف لوازم آرایش بین زنان ایرانی، در اولویت بودن زنان سرپرست خانوار برای دریافت وام ودیعه مسکن، تعیین تکلیف اموال زنان متأهل شاغل را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا بهروز آذر مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در خصوص ابلاغیه اخیر شهردار تهران مبنی بر ارتقای احساس امنیت حضور زنان و خانواده در شهر تهران، گفت: این اقدام بر پایه نظر و مشارکت مردم به خصوص زنان در اجراست. در این طرح از آن‌ها سوال می‌شود که برای دریافت خدمات اولیه در محلات، در چه مکان‌هایی احساس ناامنی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ناامن بودن فضای زندگی برای زنان پیامدهای اجتماعی به دنبال دارد، ادامه داد: در صورت احساس ناامنی، زنان نمی‌توانند در سطح شهر حضور پیدا کنند و برای رفع نیازهای اولیه خود به مشکل برمی‌خوردند. از طرفی احساس ناامنی مادر امکان استفاده فرزندان از محیط بازی و خدمات رفاهی را نیز با چالش روبرو می‌کند، چراکه تا زمانی که امنیت مادر تأمین نباشد، تأمین امنیت فرزند نیز امکان‌پذیر نخواهد بود و آسیب‌های مضاعفی برای حضور در شهر و استفاده از خدمات به همراه خواهد داشت و بر اساس این ضرورت این دستورالعمل ابلاغ شده است.

بهروزآذر با اشاره به اجرای پایلوت این طرح در منطقه ۱۰ تهران، گفت: در این طرح ما به نقاط ناامنی رسیدیم و با کمک شهرداری منطقه نسبت به رفع ناامنی در آن نقاط اقدام کردیم. در ادامه با بهره‌گیری از تجربه اجرای این پایلوت، دستورالعمل ارتقای احساس امنیت حضور زنان و کودکان تهیه و به ۲۲ منطقه پایتخت ابلاغ شد.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به فاکتورهای کالبدی که در این طرح مورد ارزیابی قرار گرفت، گفت: یکسری مشخصه‌های عمومی از جمله تاریکی، ازدحام و یا خلوتی بیش از حد و عدم دسترسی به وسیله نقلیه عمومی، فرم، فضا، آلودگی دیداری، کیفیت و امنیت پیاده‌روها، رویت‌پذیری مکان، ایجاد نظارت اجتماعی و تنوع کاربری و فعالیت‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که این دستورالعمل آیا به افزایش احساس امنیت منجر خواهد شد؟ گفت: در فاز دوم اجرا از مناطق درخواست کردیم که میزان احساس امنیت را در هر منطقه بسنجند و در مقاطع زمانی اثربخشی آن طرح را بررسی کنند. از طرفی نیاز به سنجش پیش آزمون و پس آزمون داریم تا بتوانیم بگوییم مؤثر است یا خیر. اما تجربه منطقه ۱۰ نشان داد که بسیار مؤثر است و احساس امنیت را بالا می‌برد.

بهروزآذر ادامه داد: برای اینکه مطمئن شویم احساس امنیت چقدر بالا رفته است با نیروی انتظامی در حال رایزنی هستیم تا میزان جرم و ناامنی در مناطق را بررسی و در اختیار ما بگذارند، چرا که آن‌ها متصدی این اندازه‌گیری هستند و می‌توانند این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهند. در این طرح شهرداران مناطق نیز موظف هستند، به منظور شناسایی فضاهای ناامن و بی‌دفاع اجتماعی، از ظرفیت نیروی انتظامی منطقه خود جهت دریافت اطلاعات و نقشه‌های مکان محور جرم‌خیز استفاده کنند.

وی تاکید کرد: متولی اینکه میزان ناامنی در مناطق کاهش پیدا کرده یا نه شهرداری تهران نیست و نهادهای دیگر باید به آن پاسخ دهند، چرا که اطلاعات میزان جرم در اختیار شهرداری نیست و آن‌ها باید گزارش را به ما ارائه دهند.

بهروزآذر در پاسخ به این سوال که آیا ملاحظات اجتماعی و فرهنگی خاص هر منطقه در اجرای این دستورالعمل منظور می‌شود یا خیر، گفت: فعلاً تنها بحث کالبد را دنبال می‌کنیم و ۱۱ شاخص کالبدی محوریت اقدامات ما است و به مساله فرهنگ ورود نکردیم. این شاخص‌ها در هر منطقه تهران، مسئله محوری بانوان است. منطقه ۱۰ نیز به این دلیل انتخاب شد که به لحاظ کالبدی ویژگی‌های مشترک همه مناطق تهران از خیابان‌های پهن گرفته تا کوچه‌های باریک و بزرگراه و اتوبان را در خود دارد.

وی ادامه داد: در این مرحله تنها اطلاعات کالبدی وارد می‌شود و بر روی بحث فرهنگ باید با مشارکت نهادهای دیگر از جمله صدا و سیما و متولیان مقوله فرهنگ‌سازی و با توجه به مقتضیات فرهنگی هر منطقه پیش برویم.

بهروزآذر با تاکید بر اینکه طرح ارتقای امنیت بانوان با مشارکت مردم قابل انجام است، اضافه کرد: کمتر از یک ماه دیگر سامانه ۱۳۷ در این زمینه فعال می‌شود و شهروندان می‌توانند نقاطی که در آن احساس ناامنی می‌کنند را به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند و شهرداری آن‌ها را مورد پیگیری قرار می‌دهد و برطرف می‌کند، در نتیجه هر چقدر مشارکت مردم در این زمینه بیشتر باشد مؤثرتر می‌توانیم عمل کنیم.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که برای کاهش ناامنی که از سوی موتورسیکلت‌ها القا می‌شود، چه برنامه‌ای دارید، گفت: کمپین موتورسوار خوب از سوی اداره کل امور آموزش‌های شهروندی در دست اجرا است. در این کمپین رفتارهای شهروندان موتورسوار مورد هدف قرار گرفته است و در ابعاد مختلف به آن می‌پردازد و ما تلاش می‌کنیم بخشی از مسائلی که از سوی موتورسواران برای بانوان ایجاد می‌شود را در این کمپین طرح و دنبال کنیم.

حقوقی که زنان از آن بی‌خبرند

یکی از مهم‌ترین موضوعات حقوقی که برای زنان در قانون در نظر گرفته شده بحث اجرت‌المثل است. اجرت‌المثل یعنی اگر زن در طول زندگی مشترک و در خانه شوهر خود کاری که شرعا و قانونا وظیفه او نبوده را انجام دهد، مستحق دریافت پول است. جالب است بدانید که زن برای انجام کارهای خانه مانند تمیز کردن و پختن غذا هیچ وظیفه‌ای ندارد و برای انجام این کارها می‌تواند از همسر خود اجرت‌المثل مطالبه کند که این اجرت‌المثل بر اساس نظریه کارشناسی مشخص می‌شود.

پختن غذا و تمیز کردن خانه همان طور که گفته شد وظیفه زن نیست و شوهر باید برای انجام این کارها فردی را استخدام کند البته هرچند زنان بدون دریافت اجرت‌المثل خودشان به صورت عرفی این کارها را انجام می‌دهند اما اگر مطالبه اجرت‌المثل داشته باشند کار آن‌ها قانونی است. گفتنی است بر اساس نظریه کارشناسی میزان اجرت‌المثل زن با توجه به شأن و منزلت خانوادگی او در نظر گرفته می‌شود.

کاهش بی‌سابقه مصرف لوازم آرایش بین زنان ایرانی

بر اساس نتایج یک نظرسنجی از بین ۷۲ درصد از زنان در جامعه مورد بررسی که پیش‌تر اهل آرایش کردن بوده‌اند، در این روزها دیگر سراغ لوازم آرایشی خود نمی‌روند. این افراد همچنین گفته‌اند که خرید رژ لب از سبد آرایشی آنها حذف شده است. از سوی دیگر کم نیست تعداد آنهایی که با وجود استفاده از ماسک همچنان به سیاق سابق به قول خودشان «میکاپ» می‌کنند چرا که بر این باورند که آنچه تاکنون انجام می‌دادند برای دل خودشان بوده نه رضایت دیگران.

۲۸ درصد از جامعه مورد بررسی همشهری گفته‌اند که همچنان از لوازم آرایشی خود استفاده می‌کنند. دو عامل باعث کاهش فروش ۴۰ درصدی شده است. از یک سو، قیمت محصولات آرایشی تولید داخل نیز از زمان شیوع کرونا در ایران، بین ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و قیمت لوازم خارجی هم بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد گران‌تر شده‌اند.

از سوی دیگر شرکت در دورهمی‌ها، مهمانی‌ها و… کاهش پیدا کرده و در این شرایط کمتر کسی برای خرید مراجعه می‌کند. همچنین زنان این روزها به واسطه استفاده از ماسک، کمتر از سابق آرایش می‌کنند.

زنان سرپرست خانوار در اولویت دریافت وام ودیعه و منازل ارزان

«معصومه ابتکار» معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، در پاسخ به پرسشی درباره حمایت از زنان سرپرست خانوار، با توجه به حوادثی که اخیراً برای بانوی بندرعباسی رخ داد، گفت: معاون اول رئیس جمهور دستورالعملی دادند مبنی بر اینکه در چنین شرایطی تا قبل از اینکه وضعیت مسکن افراد مشخص نشده باشد، سرپناه و مسکنی که در آن حضور دارند، تحت هیچ شرایطی از آن‌ها گرفته نشود.

ابتکار ضمن ابرازی امیدواری نسبت به اجرای این دستور گفت: امیدوارم این دستورالعمل اجرا شود و دیگر شاهد چنین مواردی برای زنان سرپرست خانوار نباشیم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به دیگر دستورالعمل‌هایی که در راستای حمایت از زنان سرپرست خانوار وجود دارد، گفت: در دستورالعمل‌های قبلی مربوط به مسکن نیز زنان سرپرست خانوار در اولویت وام ودیعه مسکن قرار دارند. همچنین در اولویت دریافت مسکن ارزان قیمت نیز زنان سرپرست خانوار منظور شده‌اند.

ابتکار گفت: خوشبختانه این اقدام با وزارت مسکن و شهرسازی هماهنگ شده است و در سیاست‌های ابلاغی و آئین‌نامه‌های این وزارتخانه، این قشر از جامعه در اولویت قرار دارند.

وی درباره ضمانت اجرایی این دستورات گفت: این دستورات به طور حتم ضمانت اجرایی دارد، چرا که توسط وزارتخانه‌های مربوطه در حال اجرا است.

تکلیف اموال زنان متأهل شاغل چیست؟

در قانون و شرع زنان هیچ وظیفه‌ای برای خرج کردن درآمد خود در منزل ندارند و نه تنها مالک تمام اموال و درآمدهایشان هستند، بلکه وظیفه‌ای برای تأمین هزینه‌های فرزندان و خانواده‌شان هم ندارند.

زن می‌تواند با گرفتن نفقه از شوهرش، تمامی درآمدهایش را هرطور که خودش می‌خواهد مصرف کند البته مطابق با آنچه در قانون آمده پرداخت نفقه شامل خوراک، پوشاک، مسکن، تحصیل و کلیه مایحتاج زن و فرزند بر عهده مرد است یعنی حتی اگر زن شاغل باشد و درآمد بالایی هم داشته باشد شوهر موظف است که به او نفقه پرداخت کند.

کد خبر 458846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.