نکات مهم تغذیه‌ای دوران کرونا چیست؟

نکات مهم تغذیه‌ای دوران کرونا، ارتباط رژیم غذایی مدیترانه‌ای با کاهش خطر ابتلاء به دیابت در زنان، فواید و مضرات سس مایونز، علائم کمبود ویتامین c در بدن و ترکیب گیاهی میوه‌ها دارای خواص ضدویروسی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه توجه به مسائل تغذیه‌ای را در شرایط شیوه بیماری کرونا مهم است، اظهار کرد: همه افراد باید قبل، حین و پس از ابتلاء به بیماری کرونا در خصوص مسائل تغذیه‌ای توجه داشته باشند. درباره کرونا با چند مرحله در برنامه غذایی مواجه هستیم که یکی از آن‌ها پیشگیری است. مرحله پیشگیری با درمان کاملاً متفاوت است. فردی که هنوز مبتلا نشده است یک روند و کسی که مبتلا شده است روند متفاوتی را طی می‌کند.

مریم محمودی درباره مرحله پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا، اضافه کرد: نکته مهم و قابل توجه در پیشگیری چاقی و اضافه وزن است چرا که مطالعات نشان داده است که این امر بدن را در وضعیت التهابی مزمن قرار می‌دهد. چاقی سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و خطر عوارض ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: همیشه بیماری‌های مزمن غیر واگیر از جمله دیابت و بیماری‌های قلبی با سبک زندگی ما مرتبط بوده است. هیچ گاه یک بیماری واگیر به این اندازه در سبک زندگی‌مان اثرگذار نبوده و اولین بار است که این اتفاق افتاده است. کرونا باعث شده است سبک زندگی ما از جمله خوردن و خرید کردنمان عوض شود همچنین ارتباطات اجتماعی ما را قطع کرده و درگیر فناوری شده‌ایم علاوه بر این الگوهایی که در شبکه اجتماعی می‌بینیم نیز ما را افسرده‌تر می‌کند.

محمودی با تاکید بر اینکه مصرف کربوهیدرات‌ها سرو تونین در مغز را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: سروتونین‌ها به صورت موقت احساس سرخوشی را به ما منتقل می‌کنند، اما در دراز مدت این کربوهیدرات‌ها به بدن آسیب می‌زنند. برای اینکه از آسیب رساندن به بدنمان جلوگیری کنیم باید از این مواد غذایی هوشمندانه استفاده کنیم. کربوهیدرات نباید حذف شود، اما نحوه استفاده از ان بسیار مهم است.

وی بیان کرد: ورزش یکی از بهترین مسکن‌های اضطراب و افسردگی است. در خانه نیز با آپ‌ها و نرم افزارهای متعدد ورزشی می‌توان ورزش کرد. اولین قدم سخت‌ترین قدم است. باید سعی کنیم خود را به این امر عادت دهیم.

این متخصص تغذیه استفاده از برنج قهوه‌ای در حجم کم را مطلوب برشمرد و اضافه کرد: باید از نان‌های سبوس‌دار مثل سنگک و بربری استفاده کرد و مصرف نان تافتون و لواش توصیه نمی‌شود. استفاده از پروتئین‌ها نیز مهم است چرا که آنتی بادی‌ها از آن تأمین می‌شود و سیستم ایمنی ما به آن وابسته است. غلات همانند برنج، ماکارونی، ذرت و گندم همراه با حبوبات پروتئین را تکمیل می‌کنند.

محمودی با اشاره به اینکه در سیستم ایمنی بدن نسبت امگا ۶ به امگا ۳ بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: همه انواع روغن مفید نیست. امگا ۳ از امگا ۶ بهتر است به دلیل اینکه بدن را در حالتی قرار می‌هد که سبب کاهش التهاب می‌شود، اما امگا ۶ بدن را در وضعیت التهاب شدید قرار می‌هد. بسیاری از روغن‌های مایع امگا ۶ بیشتری را دارد. نسبت ایده‌ال این دو در بدن بین دو به یک و چهار به یک است. روغن کلزا یا کانولا دارای این نسبت است. روغن کنجد و روغن زیتون نیز مفید است.

وی با تاکید بر اینکه باید قبل از ورود ویروس سدهای دفاعی بدن را قوی کنیم، گفت: ویروس‌ها از طریق مخاطات و پوست وارد بدن می‌شوند. برخی از ریز مغذی‌ها از جمله ویتامین A در سلامت مخاطات مؤثر است. سبزیجات و میوه‌های زرد- نارنجی مثل هویج در این دسته قرار دارند و منبع ویتامین A هستند، اما باید حواسمان به مصرف میوه‌ها باشد به دلیل اینکه میزان کربوهیدرات ان‌ها بالاست.

این متخصص تغذیه، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها، ویتامین D است. تنها ویتامینی که مکمل آن برای ایرانی‌ها ضرورت دارد این ویتامین است به دلیل اینکه در نژاد ما رنگدانه‌های پوستی بیشتر است بنابراین کمتر ویتامین D می‌سازیم. مطالعات نشان داده است هرچه عرض جغرافیایی بالاتر می‌رود ریسک ابتلاء به کرونا افزایش می‌یابد.

ترکیب گیاهی میوه‌ها دارای خواص ضدویروسی

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد «رسوراترول» به دست آمده از گیاهان و میوه‌ها دارای خواص ضدویروسی در مقابله با کرونا ویروس است. مطالعه آزمایشگاهی محققان دانشگاه علوم و تکنولوژی " شنژن" چین نشان می‌دهد فیتوشیمیایی حاصل از گیاهان موسوم به رسوراترول قادر به پیشگیری مؤثر از کرونا ویروس است.

رسوراترول یک نوع فنول طبیعی است که توسط برخی گیاهان در واکنش به آسیب و جراحت یا زمانیکه گیاه تحت حمله پاتوژن هایی نظیر باکتری‌ها یا قارچ‌ها است، تولید می‌شود. منابع این فیتوشیمیایی گیاهی در مواد خوراکی شامل پوست انگور، بلوبری، آلو و بادام زمینی یافت می‌شود. معمولاً هم به صورت مکمل غذایی وجود دارد.

یافته‌های آزمایشگاهی نشان داده است که رسوراترول دارای تأثیر و کارآمدی بالایی در جلوگیری از تکثیر کرونا ویروس است. در مطالعات قبلی اثبات شده است که این ماده دارای خواص ضدویروسی علیه طیف وسیعی از پاتوژن ها است. همچنین مشخص شده بود که این ترکیب از تکثیر برخی ویروس‌ها نظیر ویروس دنگو، زیکا، آنفلوانزا و مِرس جلوگیری می‌کند؛ سندروم تنفسی خاورمیانه موسوم به مِرس ناشی از نوعی بتاکروناویروس است که شباهت زیادی به کروناویروس جدید دارد.

یافته‌های این مطالعه نشان داد که استفاده از رسوراترول قبل از ابتلاء به عفونت قادر به ممانعت از تکثیر ویروس فقط تا ۲۰ درصد است. درحالیکه استفاده از این ترکیب بعد از درمان تا ۹۸ درصد باعث کاهش تکثیر ویروسی می‌شود. محققان در تلاش برای انجام این آزمایش‌ها بر روی انسان هستند.

فواید و مضرات سس مایونز

خیلی از افراد علاقه خاصی به سس مایونز دارند و حتماً باید در وعده‌های غذایی آن را مصرف کنند اما دریغ از اینکه نمی‌دانند مصرف این سس در هر وعده غذایی می‌تواند به شدت مضر باشد. سس مایونز دارای مقدار زیادی کلسترول و انواع چربی‌های دیگری است که زمینه مناسبی برای رشد باکتریایی ایجاد می‌کند. سرعت رشد میکروب در سس مایونز زیاد است، این ماده حاوی مواد نگهدارنده مثل سربات پتاسیم و بنزوات سدیم است که به شدت سرطانزاست. مصرف مایونز، در کنار خواص خوب، عوارض جانبی نیز دارد که باید از آن‌ها آگاهی داشته باشید.

زنان باردار در طول دوره بارداری به شدت در خطر ابتلاء به عفونت‌ها هستند به همین دلیل نباید از سس مایونز استفاده کنند. مایونز معمولی، در هر قاشق غذاخوری، یک گرم قند دارد که اگر خورده شود می‌تواند برای سلامتی فرد مشکل ایجاد کند. اگر فکر می‌کنید که با انتخاب مایونز کم‌چرب یا فاقد چربی، انتخاب سالم‌تری کرده‌اید، سخت در اشتباه هستید.

مایونز کم‌چرب دارای مضراتی مانند قند افزودنی بالای بیش از ۴ گرم در هر قاشق غذاخوری است که برابر یک قاشق چای‌خوری قند در هر قاشق غذاخوری مایونز خواهد بود. اگر می‌خواهید سطح قند خون را تنظیم کنید، مایونز، به ویژه نوع کم‌چرب آن، انتخاب خوبی نیست.

تحقیقات نشان داده سس مایونز، هنگام تولید در درجه حرارت زیادی قرار می‌گیرد به همین دلیل چربی‌های آن مستقیماً داخل دیواره‌های قلبی عروقی قلب و مغز رسوب می‌کند و خطر سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد. همچنین در روند تهیه سس مایونز ماده‌ای به نام " پراکسید" استفاده می‌شود که این ماده می‌تواند موجب کاهش قدرت یادگیری و فراموشی شده و در بین سالمندان باعث ایجاد آلزایمر شود.

مایونز موجود در بازار، معمولاً از چربی‌های ناسالم ساخته شده و مواد مغذی کمی را داراست. مصرف سس مایونز با امگا ۶ بالا برای سلامتی مضر است. همچنین باعث بروز بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دو و اختلالات التهابی می‌شود. به علاوه، بر پوکی استخوان و "آرتریت روماتوئید" نیز تأثیری منفی می‌گذارد.

سس مایونز در حفظ سلامت مو بسیار مؤثر بوده و می‌تواند به تقویت آن کمک کند. این سس برای درمان موهای بی‌طراوت و وز شده هم خوب است. برخی افراد برای ابریشمی کردن موها از سس مایونز به عنوان نرم کننده استفاده می‌کنند. گذاشتن مایونز روی ریشه مو، مو را تقویت کرده و آن را براق می‌کند.

یکی دیگر از خواص سس مایونز برای سلامتی این است که می‌تواند به درمان پوست خشک کمک کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد سس مایونز می‌تواند به درمان پوست آفتاب سوخته نیز کمک کند. گذاشتن مایونز روی پوست آفتاب سوخته، آن را التیام می‌بخشد. سس مایونز، سلول‌های مرده پوست را برداشته و ترک پا، لب، آرنج و خشکی پوست را رفع می‌کند.

علائم کمبود ویتامین c در بدن

ویتامین‌ها موادی هستند که بدن در مقادیر کم برای حفظ سلامتی خود به آن‌ها نیاز دارد. ویتامین ث یکی از این مواد است و با نام اسید اسکوربیک (ascorbic acid.) هم شناخته می‌شود. بدن قادر به ساخت این ویتامین نیست، بنابراین نیاز خود را از طریق رژیم غذایی تأمین می‌کند. ویتامین ث برای ساخت کلاژن لازم بوده و بدن به این ماده برای سلامت و اصلاح بافت‌های مختلف بدن نیاز دارد.

اگر کمبود این ویتامین در رژیم غذایی ادامه دار باشد، باعث ایجاد عارضه‌ای به نام اسکوروی (scurvy) می‌شود. علائم اسکوروی شامل آسان کبود شدن، خونریزی و درد عضلانی و مفاصل است. کمبود ویتامین ث با مصرف مکمل‌های دارویی ویتامین ث و یک رژیم غذایی سرشار از این ماده درمان می‌شود.
چه کسانی در معرض کمبود ویتامین ث

افراد معتاد به مواد مخدر و الکل که رژیم غذایی متعادل و سالمی ندارند، افرادی که رژیم‌های غذایی خاصی دارند که در آن گروهی از مواد غذایی حذف یا محدود شده، افرادی با درآمد پایین که توان خرید مواد غذایی سرشار از ویتامین ث را ندارند، افرادی که به دلیل بیماری‌های گوارشی مانند بیماری کرون و کولیت زخمی توان گوارش و جذب مواد غذایی را ندارند، افراد مسن که ممکن است رژیم غذایی متنوعی نداشته باشند، افرادی که سیگار می‌کشند و زنان باردار و شیرده از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض کمبود ویتامین ث هستند.

کمبود ویتامین ث دارای عوارضی مانند ضعف و خستگی، درد مفاصل و ماهیچه‌ها، به راحتی کبود شدن، نقاطی که همچون کبودی‌های کوچک قرمز و آبی روی پوست به نظر می‌رسند، خشکی پوست، مو خوره، ورم و تغییر رنگ لثه‌ها، خونریزی ناگهانی و غیرمنتظره از لثه‌ها، خون دماغ شدن، بهبود نیافتن زخم‌ها، مشکلاتی در غلبه بر عفونت‌ها، خونریزی مفاصل که باعث درد مفصل شدید می‌شود، تغییرات استخوانی، از دست دادن دندان و از دست دادن وزن است.

میزان نیاز روزانه به ویتامین ث در گروه‌های مختلف؛ سنی از از بدو تولد تا ۱ سالگی ۳۵ میلی گرم، از یک تا سه سالگی: ۳۵ تا ۴۰ میلی گرم، از ۴ تا ۱۲ سال ۴۰ تا ۶۰ میلی گرم، در دوره نوجوانی ۶۰ تا ۱۰۰ میلی گرم، در سنین بزرگسالی: ۶۰ تا ۱۰۰ میلی گرم، خانم‌های باردار و شیرده ۸۰ تا ۱۰۰ میلی گرم و افراد سیگاری ۱۲۰ میلی گرم است.

ویتامین C در اثر حرارت از بین می‌رود، پس مصرف سبزیجات و میوه‌ها به صورت خام بهتر از پخته آن است. از آنجا که بدن میزان زیادی ویتامین C در خود ذخیره نمی‌کند، توصیه می‌شود هر روز میوه و سبزیجات تازه بخورید. شواهدی مبنی بر مسمومیت با مکمل یا قرص ویتامین C وجود ندارد، اما مصرف بیش از ۲۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C در روز ممکن است باعث دردهای شکمی، اسهال، تهوع و همچنین افزایش خطر سنگ کلیه در مردان شود.

ارتباط رژیم غذایی مدیترانه‌ای با کاهش خطر ابتلاء به دیابت در زنان

محققان دریافتند رژیم غذای مدیترانه‌ای که سرشار از چربی‌های سالم، میوه و سبزیجات است، ۳۰ درصد موجب کاهش احتمال ابتلاء به دیابت در زنان می‌شود. تحقیقات جدید شامل بررسی چندین مکانیسم در بدن برای شناسایی تفاوت بین گروه رژیم غذایی مدیترانه‌ای و گروه رژیم غذایی عادی است که می‌تواند منجر به کاهش خطر ابتلاء به بیماری شود.
«سامیا مو را»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، در این باره، اظهار کرد: «پیام این یافته‌ها این است که آنچه مردم اکنون می‌خورند، حتی تا یک ربع قرن بعد برای سلامتی شأن مهم است. بسیاری از افراد می‌خواهند تأثیر رژیم غذایی را بر خطرات سلامت خود نادیده بگیرند.»

افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند تمایل دارند با روغن زیتون که یک چربی مفید برای قلب است پخت و پز کنند، مقدار زیادی میوه، سبزیجات، حبوبات، آجیل و دانه‌ها، همچنین مقادیر کمی ماهی و محصولات لبنی، و مقادیر محدودی گوشت قرمز و فرآوری شده مصرف کنند. در مطالعه فعلی، ۲۵,۳۱۷ زن بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۷ تحت نظر بودند. محققان از داده‌های مربوط به پرسشنامه مصرف مواد خوراکی و نمونه‌های خون جمع آوری شده در زمان ثبت نام در مطالعه استفاده کردند. میانگین سنی شرکت کنندگان ۵۲.۹ سال بود. محققان دریافتند که در طول مدت ۲۰ سال، ۲۳۰۷ نفر از شرکت کنندگان به دیابت نوع ۲ مبتلا شدند. افرادی که رژیم غذایی شأن بسیار نزدیک به رژیم غذایی مدیترانه‌ای بود ۳۰ درصد کمتر از بقیه مبتلا به دیابت نوع ۲ شده بودند.

این نتایج نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای نشانه‌ای برای تغذیه سالم و احتمالاً یک سبک زندگی سالم است. به گفته محققان، کاهش خطر ابتلاء به دیابت ممکن است به این دلیل باشد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای غذاهای ناسالم را جایگزین غذاهایی می‌کند که التهاب یا مقاومت به انسولین را تقویت نمی‌کنند و احتمالاً مقاومت به انسولین و عملکرد سلول‌های " بتا" را بهبود می‌بخشند؛ عملکرد اصلی سلول‌های " بتا"تولید و ترشح انسولین است، هورمونی که سطح گلوکز خون را تنظیم می‌کند.

کد خبر 458830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.