ایده‌هایی برای ایجاد پیاده‌روهای بهتر

پیاده‌روی قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین روش تردد شهروندان بوده است اما در پی گسترش بی‌رویه مناطق شهری، به تدریج شیوه‌های دیگری جانشین آن شده که هم سلامت انسان‌ها و هم شهرها را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، درزمان‌های قدیم شهرها در مالکیت مردم قرار داشت و اغلب شهروندان مسیرهای داخل شهر را از طریق پیاده‌روی طی می‌کردند. اما به تدریج، استفاده از خودرو در میان مردم ترویج یافت، خیابان‌ها وسیع‌تر و پیاده‌روها محو یا بسیار باریک شد و فضاهای عمومی به حداقل رسید. امروزه بسیاری از خیابان‌ها در سراسر شهرهای جهان از داشتن پیاده‌رو محروم هستند یا اگر هم وجود داشته باشد، از کیفیت مناسب برخوردار نیست. در این راستا، مؤسسه منابع جهانی اصولی اساسی را برای ایجاد پیاده‌روها ارائه داده است که در صورت پیاده‌سازی آن،مالکیت شهر از خودرو به انسان انتقال داده می‌شود. بدیهی است که ایجاد پیاده‌روهای دوستدار مردم باعث می‌شود شهروندان کمتر به وسایل حمل و نقل موتوری وابسته باشند که این کار مزایای بسیاری برای شهر و شهروندان دارد.

اندازه مناسب

یک پیاده‌روی استاندارد از سه بخش اصلی مبلمان، محل عبور مردم و نما تشکیل شده است که در این صورت، مردم به فضای کافی برای قدم زدن، برقراری ارتباط با سایر افراد و دسترسی کامل به ساختمان‌ها، خواهند داشت. نقطه مبلمان مرز بین خیابان و پیاده‌رو است که معمولاً مبلمان شهری نظیر نیمکت‌ها، درخت‌ها و باغچه‌های کوچک را در بر می‌گیرد. بخش پیاده‌روی بخشی وسیع‌تر از سایر قسمت‌های پیاده‌رو است که بدون وجود مانعی، امکان تردد راحت عابران را فراهم می‌آورد. بخش نما نیز به قسمت مقابل ساختمان‌ها یا مراکز تجاری اشاره دارد و در بعضی از موارد مبلمانی مخصوص خود فروشگاه را برای استراحت مردم در بر می‌گیرد.

قابلیت دسترسی

اگر یک پیاده‌رو به خوبی طراحی شده باشد، از ویژگی‌هایی نظیر رمپ‌ها، سنگفرش‌های زبر و سطوحی با شیب کم برخوردار است و امکان تردد را برای تمام اعضای جامعه مانند معلولان فراهم می‌آورد. در واقع یک پیاده‌رو باید برای همه قابل دسترسی باشد؛ افراد ویلچرنشین، زنان باردار، سالمندان و افراد نابینا باید بتوانند بدون نیاز به کمک سایرین به تنهایی در پیاده‌روها قدم بزنند.

اتصالات ایمن

تقاطع‌های ایمن و قابل دسترسی، زوایای خیابان‌ها، پلکان‌ها، ایستگاه‌های وسایل حمل و نقل عمومی و سایر فضاهای شهری باید به گونه‌ای طراحی شود که امنیت عابران را در حین قدم زدن در پیاده‌روها فراهم می‌آورد. این کار نه تنها باعث ترویج بیشتر پیاده‌روی در میان شهروندان می‌شود، بلکه امکان پیوند آن‌ها با استفاده وسایل حمل و نقل عمومی را فراهم می‌آورد. عابران پیاده تنها از پیاده‌رو استفاده نمی‌کنند، بلکه در بیشتر مواقع از سایر وسایل حمل و نقل برای تردد به خصوص به مکان‌های دورتر بهره می‌گیرند. بنابراین سایر مکان‌هایی که به پیاده‌روها متصل می‌شوند نیز باید از کیفیت و ایمنی کافی برخوردار باشد تا مردم را با اطمینان خاطر به مقصدهایشان برساند.

علائم و تابلوهای واضح

پیاده‌روها و خیابان‌های اطراف آن باید از تابلوها و علائم واضح برخوردار باشد تا مردم را به درستی به سمت مقصد هدایت کند. عابران پیاده نیز مانند رانندگان به علائم راهنمای دقیق نیاز دارند تا هم قوانین پیاده‌روی را پیروی کنند و هم مسیر حرکت خود را به درستی تشخیص دهند. علاوه بر این، باید در هر تقاطع، تابلوهای راهنما نصب شود تا عابران برای تعیین مسیر بعدی حرکت خود دچار اشتباه نشوند. بهتر است در مورد هر منطقه اطلاعاتی روی تابلو نشان داده شود و نقشه‌ای از مسیرهای پیاده‌روی منطقه در هر پیاده‌رو نصب شود.

فضاهای جذاب

استفاده از پوشش‌های سبز نظیر درختان و بوته‌های گل در کنار مبلمان شهری می‌تواند بر جذابیت بیشتر پیاده‌روها بیفزاید. در چنین پیاده‌روهایی مردم احساس راحتی می‌کنند و به سمت جایگزینی خودروها با پیاده‌روی سوق داده می‌شوند. در واقع طراحی مناسب پیاده‌روها می‌تواند نقش مهمی در جذابیت پیاده‌روی و کاهش استفاده از خودرو ایفا کند که این کار فواید زیادی برای شهر و شهروندان دارد. علاوه بر این پیاده‌روهای جذاب، تعامل اجتماعی بین مردم را افزایش می‌دهند و شهری برای مردم و نه خودروها به وجود می‌آورند.

کد خبر 458809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.