پدرسالار کیست؟

ابعاد ترور شهید فخری زاده، اظهارات یکی از نمایندگان مجلس در مورد برجام، تأثیر طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن، اختلافات دو طیف چپ و راست اصلاحات و حمله یمن به نشست فرماندهان ائتلاف سعودی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه یازدهم آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ترور و رخنه امنیتی در روز روشن» به بررسی ابعاد ترور شهید فخری زاده پرداخت و نوشت: ترور در روز روشن، در تهران و در منطقه‌ای که معمولاً اواخر هفته پر رفت‌وآمد است، تروری که بار دیگر حمله تروریستی به رژه اهواز یا عملیات تروریستی در میدان بهارستان و ساختمان پارلمان را به خاطر آورد و یاد اقدامات تروریستی چند سال اخیر در مناطق مرزی را که بارها منجر به شهادت سربازان یا شهروندان عادی شده، زنده کرد. پرونده این ترورها هنوز که هنوز است بسته نشده است.

از جمعه که خبر ترور محسن فخری‌زاده تأیید شد، علاوه بر روایت‌های متفاوت از ترور اغلب با نگاه به اقدام متقابل و انتقام موضع‌گیری کردند. در این میان برخی نیز با نگاهی به داخل، مساله ضعف‌های موجود در ساختارهای امنیتی را یادآور شدند و از مساله موضوع «نفوذ» یا «رخته امنیتی» که به نظر می‌رسد دست‌کم چند سال اخیر جمهوری اسلامی است، گفتند. مساله نفوذ هم بارها در کلام رهبری و هم در سخنرانی‌های نیروهای نظامی و امنیتی شنیده و دیده شده است و در این مدت از اصحاب رسانه تا فعال محیط‌زیستی و کنشگر سیاسی به دلایلی از این دست بازداشت و روانه زندان شده‌اند اما کمتر از رخنه‌های امنیتی و نفوذ اطلاعاتی صحبت شده، مسأله‌ای که به نظر می‌رسد امروز فضای لازم برای ترور یک شخصیت نظامی- علمی در تهران را مهیا کرده است.

مراسم تشییع و تدفین پیکر شهید محسن فخری‌زاده صبح روز دوشنبه با حضور خانواده شهید فخری‌زاده و مقامات کشوری و لشکری در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد. در این مراسم ابتدا مهدی رسولی مداح اهل بیت به مرثیه‌خوانی و ذکر مصیبت پرداخت. در ادامه، حجت‌الاسلام سیدضیاءالدین آقاجانپور، رئیس سازمان عقیدتی- سیاسی وزارت دفاع پیام فرمانده کل قوا به‌مناسبت شهادت شهید محسن فخری‌زاده را قرائت کرد. همچنین مجدداً رئیس عقیدتی- سیاسی وزارت دفاع بر پیکر این شهید هسته‌ای نماز اقامه کرد و پس از آن برای تدفین به امامزاده صالح تهران منتقل و در نهایت در صحن این امامزاده و در جوار آرامگاه شهید مجید شهریاری، دیگر دانشمند هسته‌ای ترور شده به خاک سپرده شد. روز یکشنبه هم پیکر شهید فخری‌زاده بعد از غسل در حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س) و نیز حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز تشییع شده بود.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سواد مخالفان برجام؛ «آنی تایم- آنی ور!»» به بررسی اظهارات جدید خضریان، یکی از اعضا هیئت رئیسه مجلس در مورد برجام پرداخت و نوشت: گاف جدید یک نماینده مجلس یازدهم در میان خبرهای کرونا و جنگ و ترور، سوژه شبکه‌های اجتماعی شده است و این گاف البته که دست به دست می‌چرخد. ماجرا از این قرار است که این بار علی خضریان از چهره‌های شناخته‌ شده جریان اصولگرا و البته از افرادی که در مناظره‌های مختلف با جریان‌های رقیب حضور دارد و پشت تریبون، جلوی دوربین‌های تلویزیونی و خیلی دیگر از رسانه‌ها پرمدعا سخن می‌گوید و حالا هم از اعضای پارلمان ایران شده است، واژه‌ای ساده از زبان انگلیسی را به‌ اشتباه تلفظ کرده است. آنچه این موضوع را بزرگ جلوه داده جایگاه خضریان در همه این سال‌هاست.

او از خرداد سال ۱۳۹۶ تا آذر سال ۱۳۹۸ ابتدا سردبیر و سپس قائم‌مقام مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان بوده است و اکنون عنوان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس یازدهم را بر دوش دارد و عضو هیأت‌رئیسه مجمع نمایندگان تهران است. دشمن جدی براندازان از یک سو است و منتقد اصلاح‌طلبان از سوی دیگر. کتاب هم نوشته است، اما این روزها ویدئویی از او منتشر شده که ماجرای شعارهای اخیر عده‌ای که گفته بودند «آرام نمی‌گیریم» نیز به آن رنگ و لعاب داده است.

خضریان در برنامه‌ای که از شبکه ۳ پخش می‌شود دو کلمه انگلیسی «anytime & anywhere» را «آنی تایم، آنی وِر» تلفظ می‌کند، تاکید و پشت‌سرهم تکرار کردن این دو کلمه، فرضیه یا توجیه نچرخیدن زبان این نماینده مجلس را در زمان قرائت این دو واژه منتفی می‌کند و از این بابت می‌شود اینگونه تلقی کرد که این دو واژه برای وی چندان آشنا نیست و از همین رو است که دو بار به اشتباه تلفظ می‌شود.

در اینکه تلفظ اشتباه واژگان انگلیسی امری بدیهی از سوی هرکسی می‌تواند باشد و به خودی‌خود ایرادی ندارد؛ اما سادگی این دو کلمه و آشنایی هر فرد عادی با آن و نادرست خوانده شدنش از سوی یک نماینده مجلس که هم سخنگوی کمیسیونی است و هم عضو هیأت‌رئیسه مجمع نمایندگان، گران تمام شده و بی‌اختیار بی‌اطلاعی وی از ساده‌ترین کلمات انگلیسی را تداعی می‌کند تا حدی که بسیاری از خود می‌پرسند با این بی‌اطلاعی اصرار وی برای تکرار این دو کلمه به زبان انگلیسی از چه بابت است؟

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مالیات، دست‌اندازی در جاده واسطه‌گری» به بررسی تأثیر طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن پرداخت و نوشت: به دنبال سوداگری‌ها در بازارهای مختلف و ایجاد اختلال در اقتصاد، تصمیم بر آن شد که پایه‌های مالیاتی جدیدی مثل مالیات بر عایدی سرمایه تعریف شود و حالا خبر از نهایی شدن این پایه مالیاتی جدید آمده است.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه که با هدف ساماندهی و حذف سوداگری در بازارهای غیر مولد همچون طلا، سکه، ارز، خودرو و مسکن در دستور کار قرار گرفت، هم‌اکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس نهایی شده است. این طرح اولین بار در سال ۱۳۹۷ از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مطرح شد، اما از سال ۹۷ تا کنون وعده‌ها در خصوص طرح مالیات بر عایدی سرمایه عملی نشده بود و حالا اخیراً گفته شد که طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس نهایی شده است.

ابزار مالیاتی تا چه اندازه می‌تواند بازار مسکن را کنترل کند؟ به گفته تحلیلگران و کارشناسان با اجرای این طرح (قانون مالیات بر عایدی سرمایه)، بازار مسکن سامان پیدا خواهد کرد. آنها معتقدند اگر مالیات بر عایدی سرمایه عملیاتی شود بازار مسکن تا حد زیادی از حالت سرمایه‌ای خارج می‌شود و در چنین شرایطی قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد؛ این در حالی است که دستگاه‌های نظارتی هم می‌توانند نظارت جامعی بر روند انجام معاملات داشته باشند، اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان بر این باورند که اقتصاد در شرایط فعلی با مشکلات و چالش‌های بی‌شماری روبه‌رو بوده و در چنین وضعیتی ابزار مالیاتی، به تنهایی نمی‌تواند برای جلوگیری از سوداگری یا واسطه‌گری کمک کند.

حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران و فعال بخش خصوصی در گفت‌وگو با «۵۵ آنلاین» دراین‌باره گفته است: «ما تا زمانی که مشکلات اساسی کشور را حل نکنیم، ابزار مالیاتی، به تنهایی نمی‌تواند برای جلوگیری از سوداگری یا واسطه‌گری کمک کند. وقتی اقتصاد ما به گونه‌ای است که نقدینگی به بخش تولید کشور نمی‌رود و رشد نقدینگی کشور از رشد اقتصادی بیشتر است، این وضع باعث می‌شود واسطه‌گری و دلالی رشد کند. به نظر من، ابزاری به نام مالیات نمی‌تواند به تنهایی از این مساله جلوگیری کند. حتی بعضی اوقات، ما می‌بینیم که مقدار مالیات بر قیمت تمام شده کالا اضافه می‌شود و قیمت‌ها را بالا می‌برد. در این حالت، علاوه بر اینکه سوداگری انجام شده مقدار مالیات هم به آن اضافه می‌شود.»

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پدرسالار کیست؟» به بازخوانی اختلافات ۲ طیف چپ و راست جریان اصلاحات پرداخت و نوشت: اختلاف دو طیف راست و چپ اصلاحات امر جدیدی نیست و اوج این تفاوت دیدگاه‌ها را می‌توان در زمانی جست که تازه دولت اول محمد خاتمی روی کار آمده و حزب مشارکت شکل گرفته بود. بالا رفتن اختلافات در آن زمان تا حدی بود که نیروهای طیف چپ در کتاب‌ها، سخنرانی‌ها و مقالات خود به شکلی بی‌سابقه علیه اکبر هاشمی‌رفسنجانی می‌تاختند و بعضاً او «عالیجناب سرخ‌پوش» یا «پدرخوانده» خطاب می‌شد.

رفته‌رفته و با تغییر فضای سیاسی کشور این دو طیف اگر نه به‌طور کامل از نظر تئوریک اما دست‌کم از نظر سیاسی به یکدیگر نزدیک شدند و بعد از آخرین ضربه اختلافات که ناکامی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل عدم اجماع بر یک نامزد واحد و روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد بود، سعی کردند تا حد ممکن از مناقشات بپرهیزند و به هم نزدیک شوند.

مواضع هاشمی‌رفسنجانی، چه قبل و چه بعد از انتخابات ۸۸، او را به‌عنوان شخصیتی کاملاً اصلاح‌طلب، به اصلاح‌طلبان و البته به مردم معرفی کرد. اوج این نزدیکی در سال ۹۲ مشاهده شد؛ وقتی هاشمی نامزد مورد حمایت همه اصلاح‌طلبان بود و هیچ بحثی بر سر اینکه او باید رئیس‌جمهور شود وجود نداشت تا آنکه شورای نگهبان او را رد صلاحیت کرد.

پس از رد صلاحیت هاشمی، اصلاح‌طلبان باید میان روحانی و عارف یکی را انتخاب می‌کردند که گویا تمایل طیف سنتی اصلاحات حمایت از عارف بود و کارگزاران و شخص هاشمی اصرار بر انتخاب روحانی داشتند. به گفته ابراهیم اصغرزاده، اصلاح‌طلبان به خواسته هاشمی تن دادند و از روحانی حمایت کردند. او درباره این موضوع، سال گذشته به روزنامه «شرق» گفت: «آقای هاشمی در انتخابات سال ۹۲ نقش مهمی ایفا کرد. او توانست سرمایه اجتماعی بالایی را به انتخابات تزریق کند.

او بعد از رد صلاحیتش از جانب شورای نگهبان، این سرمایه اجتماعی را در مذاکره با اصلاح‌طلبان روی میز گذاشت و اصرار کرد که فقط باید از آقای روحانی حمایت کرد و زیر بار حمایت از آقای عارف نرفت. در واقع اصلاح‌طلبان با آقای هاشمی ائتلاف کردند، نه با آقای روحانی. تصوری هم که اصلاح‌طلبان از وضعیت سیاسی آن زمان داشتند، این بود که مشکل اصلی کشور پرونده هسته‌ای است و به دلیل آنکه آقای روحانی سابقه خوبی در این عرصه داشت به نظر می‌رسید که می‌تواند پرونده هسته‌ای را به خوبی پیش ببرد. به دلیل این موارد اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت کردند».

در تمام این سال‌ها یعنی از سال ۹۲ تاکنون، آرام‌آرام طیف چپ اصلاحات گاهی به آرامی و گاهی به تندی به سیاست‌های دولت روحانی انتقاد می‌کردند اما کارگزاران تا همین اواخر مدافع عملکرد روحانی بودند و اخیراً که انتقادهای عمومی به‌شدت افزایش یافت، قدری ادبیات انتقادی در مواجهه با دولت در پیش گرفتند؛ یعنی در این قریب به هشت سال هم گرچه اختلاف نظر بسیار زیادی میان این دو طیف وجود نداشت اما به هر حال نوع نگاه ایشان به دولت روحانی متفاوت بود. علاوه بر این، در بحث‌های انتخاباتی نیروهای چپ کارگزاران را متهم می‌کردند که همیشه تمایل دارد نقش پدرسالاری را ایفا کند.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حمله بی‌نقص موشکی به نشست فرماندهان ائتلاف سعودی در مأرب» به بررسی حمله یمن به نشست فرماندهان ائتلاف سعودی پرداخت و نوشت: انقلابیون یمن در ادامه حملات موشکی خود به پایگاه‌های ائتلاف سعودی در داخل یمن این بار به یک پایگاه مهم در «مارب» که محل نشست ائتلاف فرماندهان سعودی بود حمله کردند.

به گزارش پایگاه خبری المسیره، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرده: «به لطف و تأیید الهی، یگان موشکی یمن شامگاه شنبه موفق شد اتاق عملیات مشترک در پادگان تداوین استان مأرب را با یک فروند موشک بالستیک بدر هدف قرار دهد و این موشک دقیقاً به هدف اصابت کرد». این مقام نظامی یمن تصریح کرد: «در عملیات مذکور بیش از ۱۵ فرمانده و نظامی دشمن سعودی کشته و زخمی شدند که شامل هشت کشته از جمله چند سرکرده و زخمی شدن هفت نفر دیگر بود.»

سرتیپ سریع، این را هم گفته که: «به دنبال این عملیات چند دستگاه آمبولانس به مکان مورد هدف اعزام شده بود و صفوف دشمن دچار وحشت و سردرگمی جدید شد». به گفته سخنگوی نیروهای مسلح یمن «تا زمانی که تجاوز و محاصره علیه یمن ادامه دارد، عملیات نیروهای مسلح یمن هم ادامه خواهد داشت و تحرکات دشمنان تحت نظر است و نیروهای مسلح یمن آنها را هر کجا که باشند هدف خواهند گرفت».

در همین حال، توئیت‌های فضای مجازی عربستان، تلفات افسران و نظامیان سعودی در حمله موشکی انصارالله را مورد تأیید قرار داده است. فعالان سعودی در شبکه‌های ارتباط اجتماعی تصاویری از نظامیان کشته شده سعودی را منتشر کرده و اعلام کردند یکی از آنها در اثر اصابت یک موشک یمنی به اردوگاه ائتلاف در مارب کشته شده است. توئیت‌های فعالان عربستانی، تعداد کشته شدگان در صفوف افسران و نظامیان سعودی را هفت نفر به نام‌های سرهنگ خلبان سعید حمدان السمری، سرهنگ عبدالله عایض البقمی، سرگرد محمد سعد المبارک، سروان عبدالله صالح الغمدی، خالد عزیز العتیبی، مشاری مساعد اللحیانی و فهد بطاح الشمری اعلام کردند.

کد خبر 458731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.