داروهای درمان ایدز برای مقابله با بیماری کرونا موثر است؟

فوق تخصص بیماری‌های تنفسی در خصوص تأثیر داروهای درمان ایدز برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ گفت: برخی داروها در درمان ایدز و کرونا مشترک است اما مبتلایان به ایدز نباید تصور کنند که درمان دارویی اچ آی وی در کاهش ابتلا به کرونا موثر است.

مجید کیوان فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه امسال شعار روز جهانی ایدز "همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک" است، اظهار کرد: برای کنترل این بیماری باید تمام دنیا با یکدیگر همکاری کنند تا با شناسایی بیماران و آگاهی رسانی به مردم، میزان ابتلا به بیماری ایدز کنترل شود.

وی ادامه داد: نتایج تحقیقات و مطالعات نشان داده که بیماران مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری کووید ۱۹ قرار ندارند. البته منظور از بیماران اچ‌آی‌وی افرادی است که درمان مناسب دارویی را دریافت می‌کنند. بنابراین نگرانی چندانی از جهت مخاطره بیشتر ابتلا به کرونا برای بیماران اچ‌آی‌وی وجود ندارد. بیمارانی که سیگار می‌کشند یا دچار مشکلات قلبی هستند، در مقایسه با بیماران اچ‌آی‌وی در معرض خطر بیشتر ابتلا به کرونا ویروس هستند.

بیماران مبتلا به ایدز تا حد امکان از منزل خارج نشوند

این فوق تخصص ریه و بیماری‌های تنفسی با توضیح اینکه درباره ابتلا به کرونا ویروس، سیگار کشیدن برای یک بیمار اچ‌آی‌وی از خود بیماری اچ‌آی‌وی خطرناک‌تر است، افزود: بیمارانی که داروی مناسب دریافت می‌کنند و وضعیت خوبی از لحاظ سلامتی جسمانی دارند، نباید نگرانی بیشتری نسبت به دیگران داشته باشند.

وی گفت: اقدامات محافظتی عمومی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ضدعفونی کردن و شستن مکرر دست‌ها باید توسط بیماران اچ‌آی‌وی انجام شود.

این فوق تخصص ریه افزود: اگر در منزل بیماران اچ‌آی‌وی، فرد مبتلا یا مشکوک به کرونا ویروس وجود دارد، باید استفاده از ماسک و رعایت فاصله دو متری حتماً انجام شود. تا جای ممکن بهتر است بیماران اچ‌آی‌وی از منزل خارج نشوند و در صورت بیرون رفتن از منزل نیز پروتکل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا به ویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را به شدت رعایت کنند.

مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی درجه حرارت بدن خود را چک کنند

کیوان فر با اشاره به اینکه در پاندمی کرونا بهتر است مبتلایان به اچ‌آی‌وی به ویژه بیمارانی که از منزل خارج می‌شوند و با دیگران ارتباط دارند، روزانه درجه حرارت بدن خود را اندازه‌گیری کنند، اظهار کرد: اگر این افراد کوچک‌ترین علامتی از تب، سرفه، تنگی نفس، سر درد، اسهال و استفراغ و بدن درد پیدا کردند سریعاً به پزشک خود اطلاع دهند.

وی با اشاره به ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا به بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی، تاکید کرد: اگر بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی تا کنون واکسن آنفلوانزا را دریافت نکرده‌اند باید برای تزریق آن اقدام کنند.

این فوق تخصص ریه و بیماری‌های تنفسی خاطرنشان کرد: تغذیه مناسب، خواب کافی و دوری از استرس برای بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی بسیار مهم است، چرا که خواب ناکافی، تغذیه نامناسب و استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و آن‌ها را در معرض خطر ابتلا به کرونا ویروس قرار می‌دهد.

وی گفت: اکثر مبتلایان به کرونا ویروس، بیماری خفیفی دارند که در منزل قابل درمان است. مبتلایان به اچ‌آی‌وی جزو بیماران خاص محسوب می‌شوند و حتماً باید در تمام موارد و همچنین در صورت ابتلا به کرونا ویروس با پزشک متخصص خود تماس بگیرند و طبق نظر پزشک معالج برای انجام تست کرونا اقدام کنند.

داروهای درمان ایدز برای مقابله با بیماری کرونا موثر است؟

کیوان فر با توضیح اینکه بیماران اچ‌آی‌وی نباید درمان دارویی بیماری خود را قطع کنند، افزود: اگر این بیماران هر علامتی از شدت یافتن بیماری کرونا پیدا کردند، باید سریعاً به پزشک معالج خود اطلاع دهند، داروهای اچ‌آی‌وی را قطع یا کم و زیاد نکنند و برای انجام معاینه کرونا و حضور در مراکز درمانی مربوطه نیز حتماً باید با نظر پزشک خود اقدامات لازم را انجام دهند.

وی توضیح داد: در پاندمی کرونا بهتر است بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی بیشتر با پزشک خود تماس تلفنی داشته باشند و داروهای خود را برای مدت یک تا سه ماه از پزشک درخواست کنند.

این فوق تخصص ریه و بیماری‌های تنفسی در خصوص تأثیر داروهای درمان اچ‌آی‌وی برای مقابله با بیماری کووید ۱۹، تصریح کرد: بعضی از داروهایی که برای بیماران کرونایی استفاده می‌شود، همان داروهای اچ‌آی‌وی است، اما بیماران اچ‌آی‌وی نباید تصور کنند که درمان دارویی اچ‌آی‌وی در کاهش احتمال ابتلا به کرونا ویروس مؤثر است. همچنین بیماران اچ‌آی‌وی نباید در این پاندمی تا جای ممکن از منزل خارج شوند یا به مسافرت و مکان‌های شلوغ بروند.

کد خبر 458729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    بسیار عالی ممنونم که به مباحث جدید و کرونا پرداختید