سینماحقیقت تنها جشنواره حرفه‌ای در ایران است

کارگردان مستند "به جهت یادگاری" گفت: سینما چند پایه دارد که شامل آموزشگاه و آکادمی‌ها، سینمای تجربی و سینما مستند است و پایه سینمای هر کشوری در دنیا سینمای مستند است؛ با وجود جشنواره فجر، مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین جشنواره‌ای که در ایران برگزار می‌شود سینماحقیقت است.

سعید محسن صفوی‌فر، کارگردان مستند "به جهت یادگاری" که در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت و در بخش مستند نیمه بلند پذیرفته شده به خبرنگار ایمنا گفت: این مستند روایتگر شرایط اجتماعی مردم اصفهان بعد از فروپاشی صفوی است و استنادات آن از طریق یادگاری و دیوارنوشته‌های مردم در آن دوره تاریخی است.

وی افزود: طرح اولیه این ایده از محمدعلی صرامی است و به علت حضور در فضای تاریخی این ایده به وجود آمد، زیرا یادگاری‌های دوران قاجاریه و صفوی جذاب به نظر رسیده بود. سپس با کمک حسین مسجدی ملزومات این ایده گردآوری شد.

این کارگردان ادامه داد: قدیمی‌ترین یادگاری گردآوری شده به زمان ۹ هجری در مسجد جامع عتیق مربوط می‌شود. زمانی که قرار شد درباره این موضوع فیلم بسازم ایده ثبت تصویری داده شد، اما از دل آن‌ها سعی کردم تاریخ را روایت کنم.

صفوی‌فر گفت: بخش عمده تاریخ را مورخان ننوشته‌اند و تاریخی است که مردم با پوست و گوشت خود تجربه کرده و بر دیوارها یادگاری گذاشتند. همانند فضای مجازی امروز که مردم درباره زندگی روزمره و دغدغه‌هایشان می‌نویسند، در آن زمان مردم این احساس را بر دیوارهای تاریخی می‌نوشتند.

این کارگردان تصریح کرد: امروزه یادگاری نوشتن بر دیوارهای آثار تاریخی اشتباه و زشت است و مستند "به جهت یادگاری" یادگاری نوشتن را تبلیغ نمی‌کند، چرا که میراث فرهنگی در زمان گذشته تعریف امروزه را نداشته و به عنوان منبع الهام برای فهمیدن مردم در زمان صفوی از آن استفاده کردیم.

صفوی‌فر ادامه داد: تولید مستند "به جهت یادگاری" از زمان ثبت و گردآوری یادگاری‌ها سه سال طول کشید و در نهایت آخرین تدوین آن در سال ۱۳۹۹ به جشنواره سینما حقیقت ارائه شد.

وی با اشاره به مشکلات مستندسازی، توضیح داد: در دوره‌ای شرایط مستند سازی در اصفهان خوب بود، اکنون کمبود منابع باعث ایجاد نارضایتی شده است. یک مستند ساز نیازمند شرایط مالی مناسب برای عملی کردن ایده‌های خود است، اما بیشتر از نیاز مالی احتیاج به فراهم شدن زیرساخت‌ها وجود دارد. مستندسازان باید صنف خود را شکل دهند و اهداف صنفی را از طریق مسائل مالی حل کنند. هنوز در اصفهان علی‌رغم سرمایه‌گذاری نهادهای مختلف صنفی شکل نگرفته و خواسته‌ها مشخص نیست و نیازها به درستی بیان نمی‌شود.

این کارگردان درباره اهمیت جشنواره سینما حقیقت، تصریح کرد: سینما چند پایه دارد که شامل آموزشگاه و آکادمی‌ها، سینمای تجربی و سینما مستند است و پایه سینمای هر کشوری در دنیا سینمای مستند است ضمن اینکه دلیل رونق سینما، پرداخت مناسب بر پایه‌های صنعت سینما است. با وجود جشنواره فجر، مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین جشنواره‌ای که در ایران برگزار می‌شود سینما حقیقت است.

وی با اشاره به برگزاری مجازی جشنواره، خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، تلاش شده جشنواره سرپا نگه داشته شود که خیلی خوب است. بدین ترتیب مخاطبان بسیاری می‌توانند به صورت آنلاین سینما حقیقت را تماشا کنند.

کد خبر 458726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.