۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
 ستاره همدم V1787 Ori کشف شد

ستاره‌شناسان هندی موفق شدند ستاره همدم V1787 Ori را کشف کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از ستاره‌شناسان هندی موفق شدند ستاره همدم یک ستاره Herbig Ae به نام V1787 Ori را کشف کنند. ستاره V1787 Ori از نوع M بوده و جرم آن ۶۰ درصد کمتر از خورشید است. این ستاره در فاصله ۱.۲۶۰ سال نوری از زمین قرار گرفته است و به عنوان یک ستاره جوان که کمتر از ۱۰ میلیون سال سن دارد شناخته می‌شود. نام دیگر این ستاره Parenago 2649 است.

بر اساس نتیجه مطالعات، این جسم شناخته شده به عنوان یک ستاره Herbig Ae طبقه‌بندی شده است. شواهد نشان می‌دهد که یکی از ستاره‌های مجاور آن ممکن است با این جسم مرتبط باشد. مطالعه‌ای که اخیراً در این باره انجام شد این فرضیه را تایید می‌کند. محققان با تجزیه و تحلیل داده‌های فوتومتریک به دست آمده از بررسی‌های مختلف نجومی مانند 2MASS، SDSS و Pan-STARRS، ستاره همدم این جسم را شناسایی کردند.

محققان در این پژوهش موفق شدند ستاره‌های دو قلوی همدم V1787 Ori را که V1787 Ori B و V1787 Ori A نام دارند شناسایی کنند. فاصله این دو ستاره از یکدیگر ۲.۵۷۷ واحد نجومی (AU) است و در رده طیفی M5 قرار دارند. هر دو ستاره حرکات مشابهی داشته و هیچ اثر گرانشی بر یکدیگر ندارند. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که این دو جسم یک سیستم دوقلوی PMS را تشکیل داده‌اند.

به گفته ستاره‌شناسان، سن ستاره‌های V1787 Ori B و V1787 Ori A به ترتیب ۸.۱ و ۷.۵ میلیون سال است. نتایج مطالعه جدید تایید کرده است که این دو ستاره در منطقه ستاره‌زایی L1641 قرار دارند. علاوه بر این جرم V1787 Ori B تقریباً ۰.۳۹ جرم خورشیدی است. بنابراین نسبت جرم سیستم تقریباً ۰.۲۳ است. به ندرت پیش می‌آید که سیستم‌های دو قلوی Herbig Ae/Be چنین نسبت جرمی کمی داشته باشند. لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری بشود تا نحوه شکل‌گیری سیستم V1787 Ori مشخص شود.