همه علائم  بیماری کرونا از روز اول تا روز ۲۷

متخصصان با بررسی علائم بیماران مبتلا به کرونا متوجه یک الگوی مشخص از نحوه پیشرفت علائم آن شده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که تقریباً ۴۰ درصد افراد مبتلا به کرونا بدون علامت هستند و ۲۰ درصد افراد نیز علائم شدید یا بحرانی این بیماری را تجربه می‌کنند. معمولاً تب و سرفه جزو اولین علائم این بیماری در نظر گرفته می‌شود، پس از آن فرد گلودرد، سردرد، درد عضلانی، حالت تهوع یا اسهال را تجربه خواهد کرد. البته گاهی اوقات و در موارد شدیدتر ممکن است مشکلات گوارشی زودتر از علائم دیگر بروز پیدا کند.

معمولاً بیمارانی که دچار عفونت‌های شدید مربوط به بیماری کرونا شده‌اند، تقریباً پنج روز پس از آغاز علائم، مشکلات تنفسی را تجربه می‌کنند که یکی از علائم بارز بیماری کرونا است. دقیقاً پس از اینکه فرد به ویروس کووید -۱۹ آلوده شد، نشانه‌های بیماری بروز پیدا نمی‌کند، بلکه دوره نهفتگی آن تقریباً بین چهار تا پنج روز است. به احتمال زیاد فرد در این دوره زمانی نمی‌داند که بیمار شده است، اما شواهد نشان می‌دهد که افراد می‌توانند در این مرحله ویروس را به دیگران انتقال دهند.

متخصصان پس از بررسی علائم هزاران فرد مبتلا به بیماری کرونا، متوجه یک الگوی خاص از نحوه پیشرفت علائم این بیماری شده‌اند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

روز اول: علائم خفیف بیماری بروز پیدا می‌کند. بیماران معمولاً تب و سپس سرفه را تجربه می‌کنند. تعداد کمی از افراد که به نوع شدید عفونت مبتلا شده‌اند یک یا دو روز قبل از بروز علائم ذکر شده، از اسهال و حالت تهوع رنج می‌برند.

روز سوم: معمولاً بیماران مبتلا به کرونا در این زمان در بیمارستان بستری می‌شوند. نتایج مطالعه انجام شده روی ۵۵۰ بیمارستان در چین نشان می‌دهد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان در روز سوم بیماری دچار ذات الریه می‌شوند.

روز پنجم: در موارد شدید، علائم در این زمان وخیم‌تر می‌شود. بیماران به ویژه افراد مسن یا کسانی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند نیز مشکل تنفسی پیدا می‌کنند.

روز هفتم: این مدت زمانی است که طول می‌کشد تا برخی بیماران پس از بروز علائم کرونا در بیمارستان بستری شوند. برخی بیماران کرونایی در روز هفتم دچار تنگی نفس می‌شوند.

روز هشتم: در این روز به احتمال بسیار زیاد افراد مبتلا به نوع شدید بیماری، تنگی نفس، ذات الریه یا سندروم دیسترس حاد تنفسی (ARDS) را تجربه می‌کنند. معمولاً افراد مبتلا به این سندروم به لوله‌گذاری نیاز پیدا می‌کنند یا جان خود را از دست می‌دهند.

روز نهم: برخی بیماران در این روز دچار سپسیس (Septicemia) می‌شوند که عفونت ناشی از پاسخ ایمنی تهاجمی است.

روزهای دهم و یازدهم: اگر علائم بیماران در این مرحله وخیم‌تر شود، به احتمال زیاد باید در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بستری شوند. این بیماران بیشتر از افراد مبتلا به کرونای خفیف‌، دل درد و کاهش اشتها را تجربه می‌کنند.

روز دوازدهم: برخی بیماران تقریباً تا دو هفته پس از بروز علام بیماری دچار ARDS نمی‌شوند. نتایج یک مطالعه در ووهان چین نشان می‌دهد که ممکن است فرد پس از گذشت ۱۲ روز از زمان آغاز علائم بیماری کرونا در بخش ICU بستری شود. تب بیماران بهبودیافته معمولاً پس از گذشت ۱۲ روز از بین می‌رود.

روز شانزدهم: نتایج مطالعه انجام شده در ووهان نشان می‌دهد که سرفه بیماران در این مرحله بهبود پیدا می‌کند.

روزهای هفدهم تا بیست و یکم: بیماران کرونایی که در مطالعه شهر ووهان شرکت کردند به طور متوسط پس از دو و نیم تا سه هفته یا بهبود پیدا کردند و از بیمارستان مرخص شدند و یا پس از گذشت این مدت جان خود را از دست دادند.

روز نوزدهم: بر اساس مطالعه انجام شده در این زمینه، تنگی نفس بیماران کرونایی در این روز برطرف می‌شود.

روز بیست و هفتم: ممکن است برخی بیماران به مدت طولانی‌تری در بیمارستان بستری باشند. میانگین زمان بستری بودن مبتلایان به کرونا در بیمارستان ۲۷ روز است.

مرخص شدن از بیمارستان به این معنا نیست که علائم فرد کاملاً از بین رفته است. برخی بهبودیافتگان از بیماری کرونا اعلام کردند که تا چندین ماه درگیر بعضی علائم بیماری مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس، حالت تهوع، تپش قلب و از دست دادن حس بویایی و چشایی بودند. علاوه بر این افرادی که بیمار می‌شوند، اما در بیمارستان بستری نمی‌شوند، ممکن است علائم بیماری را به مدت طولانی‌تری تجربه کنند.

ویروس کووید ۱۹ ابتدا به ریه‌ها حمله می‌کند و ممکن است قلب، کلیه‌ها، کبد، مغز و روده‌ها را درگیر کند. نتایج بعضی پژوهش‌ها نشان می‌دهد ویروس کووید -۱۹ به جای اینکه یک بیماری تنفسی باشد، نوعی بیماری عروقی است زیرا می‌تواند از طریق عروق خونی حرکت کند. به همین دلیل فرد مبتلا به بیماری کرونا مشکلاتی مانند آسیب قلبی یا سکته مغزی را تجربه می‌کند.

به گفته محققان بعضی علائم اولیه بیماری کرونا در مقایسه با علائم دیگر باید با احتیاط بیشتری درمان شوند. به عنوان مثال باید پیش از هر علائم دیگری تنگی نفس بیماران مبتلا به کرونا را درمان کرد. روند بیماری کرونا گاهی به تدریج بدتر می‌شود یا ممکن است یک روز بهبود پیدا کند و روز بعد وخیم‌تر شود.

کد خبر 458715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 52
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    76 19
    من الان گرفتم روز ۹ یک روز خوبم یک روز تا حد مرگ سرفه می کنم، اگه الوده شدید هوای سرد به ریه تون نخوره که حملات سرفه شروع میشه
  • سارا IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    تنگی نفس روز چهاردهم خطرناکه؟