بازار پرندگان فریدونکنار تعطیل شود/آخرین وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مازندران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران گفت: اگر از فعالیت غیرقانونی بازار پرندگان فریدونکنار جلوگیری و بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مهار نشود و بیماری در ماکیان و طیور بومی و مرغداری‌ها بروز کند، فاجعه زیست محیطی- اقتصادی پیش خواهد آمد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تاکنون تلفات ناشی از آنفلوانزای فوق حاد در بین پرندگان وحشی تالاب فریدونکنار مشاهده نشده است، اظهار کرد: نمونه‌گیری و آزمایش‌های تشخیصی مثبت شده است اما تلفاتی تا این لحظه نداشتیم؛ سازمان دامپزشکی کشور پس از بررسی درباره شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اعلام کرد که این بیماری در پرندگان وحشی وجود دارد اما به لحاظ شرایط اقلیمی و جغرافیایی این پدیده در استان‌های دیگر مانند استان مرکزی بروز یافته است و با توجه به اینکه بین راه مهاجرت پرندگان هستیم تمام نگرانی ما این است که این بیماری به صورت نهفته وجود داشته باشد.

وی افزود: اگر شرایط محیطی و اقلیمی و زمینه شیوع و انتشار بیماری مهیا شود به شدت می‌تواند فاجعه بار باشد از این رو هم اکنون در حال پایش مناطق هستیم تا اتفاق ناخوشایندی در رابطه با پرندگان رخ ندهد.

مخالفت محیط زیست با فعالیت بازار پرندگان فریدونکنار

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال شیوع گسترده آنفلوانزا در بازار پرندگان فریدونکنار و انتقال بیماری به انسان وجود دارد؟ گفت: بازار پرندگان فریدونکنار کاملاً غیرقانونی است و محلی برای عرضه گوشت پرندگانی است که بر اثر صید، شکار و قاچاق به آنجا برده می‌شوند و محیط زیست با ماهیت این بازار مخالف است.

ابراهیمی کارنامی با تاکید بر اینکه فعالیت بازار پرندگان فریدون‌کنار باید متوقف شود، ادامه داد: امسال علاوه بر تخلفات شکار و صید در آنجا باید مواردی را نیز مدنظر داشت از جمله شیوع کووید -۱۹ که با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، کسب و کارهای روزمره هم اکنون تعطیل شده است در حالی که در بازار پرندگان فریدونکنار تجمع بسیار زیاد خریداران، فروشندگان و حتی افراد تماشاچی را شاهد هستیم و این بازار همچنان با قدرت در حال فعالیت است.

وی خاطرنشان کرد: اگر اکنون بیماری آنفلوانزای پرندگان مهار نشده و اقدامات پیشگیرانه به طور دقیق انجام نشود، فاجعه‌ای را رقم می‌زند که علاوه بر حیات وحش بر اقتصاد شهرستان، استان و کشور مؤثر است و این بیماری اگر در ماکیان و طیور بومی یا مرغداری‌ها بروز کند فاجعه زیست محیطی- اقتصادی پیش خواهد آمد.

لزوم مداخله دامپزشکی و مرکز بهداشت در جلوگیری از فعالیت بازار فریدونکنار

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران همکاری و تعامل بین دستگاه‌ها از جمله مرکز بهداشت، سازمان دامپزشکی و شهرداری‌ها را بر مهار شیوع بیماری آنفلوانزا مؤثر دانست و تصریح کرد: کشتار و عرضه گوشت پرندگان وحشی در بازار پرندگان فریدونکنار غیرقانونی و غیربهداشتی است از این رو لازم است دامپزشکی و مرکز بهداشت از فعالیت آن جلوگیری کنند؛ همچنین شهرداری‌ها طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری مکلف هستند که با مکان‌های غیرقانونی و سد معابر عمومی برخورد کنند و این بازار غیرقانونی باید جمع آوری شود زیرا در این شرایط کرونا و تعطیلی‌ها فعالیت این بازار توهین‌آمیز است زیرا مردم رعایت می‌کنند اما عده‌ای با قلدری در این بازار مشغول فعالیت غیرقانونی هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک، تاکنون ۴۰۱ لاشه از پرندگان این تالاب به دلیل ابتلا به بیماری آنفلوانزا جمع‌آوری و معدوم شده است، این در حالی است که هم اکنون بیش از ۱۶ هزار پرنده مهاجر در این تالاب حضور دارند. امسال با مشاهده شیوع این ویروس در کشورهای شمالی همسایه ایران، سازمان دامپزشکی و محیط زیست پایش‌ها در این زمینه را افزایش داده و هشدارهای لازم را صادر کردند و سه استان مرکزی، مازندران و اردبیل را به عنوان استان‌های درگیر این بیماری معرفی کرد.

با توجه به توصیه سازمان دامپزشکی و پایش مستمر محیط‌بانان در زمینه شیوع آنفلوآنزای پرندگان، اواخر آبان ماه امسال و با مشاهده چند لاشه مشکوک در تالاب میقان اراک، آزمایشات لازم در این زمینه انجام شده و دامپزشکی شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب را تأیید کرد. استان مرکزی در سال ۹۵ تجربه تلخی از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان داشت که در آن بیش از ۲۴۰۰ لاشه پرنده از تالاب میقان اراک جمع‌آوری و دفن شد.

کد خبر 458595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.