المان‌های نامناسب سبب آلودگی بصری شهرها می‌شود

یک دکترای شهرسازی گفت: جانمایی نادرست المان‌ها یا نمادهای شهری موجب آلودگی بصری سیمای شهر می‌شود.

امیر حسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نمادها و جانمایی آنها از مباحث مهم در حوزه طراحی فضاهای شهری است؛ این در حالی است که طراحان شهری نگاهی سطحی‌نگر به سمبل‌های شهری دارند.

وی افزود: دیدگاه طراحان و برنامه‌ریزان شهری نسبت به سمبل‌های شهری، دیدگاهی تزئینی است و مدیریت شهری نیز بیشتر به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کند.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: نگاه مدیران و طراحان شهر نسبت به المان‌ها و نمادهای شهری باید از حالت تزئینی صرف خارج شود و چگونگی جایگذاری این نمادها در فضاهای شهری به صورت دقیق و بر اساس ویژگی‌های مکانی مورد بررسی قرار بگیرد.

شبانی با بیان اینکه باید نمادهایی با کارکرد و مفهوم متناسب در شهرها مورد استفاده قرار بگیرد، عنوان کرد: نمادهای شهری علاوه بر طراحی‌های کالبدی، چنانچه به درستی جانمایی شود، می‌تواند کارکردهای هویتی داشته باشد و به عنوان یکی از عناصر فضایی، کیفیت فضاهای شهری را ارتقا دهد.

وی ادامه داد: مدیران شهری در حوزه طراحی و جانمایی سمبل‌ها باید تفکر استراتژیک را مدنظر قرار دهند.

این دکترای شهرسازی تصریح کرد: چنانچه بدون برنامه‌ریزی نمادها و سمبل‌هایی را در محیط شهری جانمایی و نصب کنیم نه تنها هدف از ایجاد نماد محقق نمی‌شود، بلکه سیمای شهر نیز دچار اغتشاش بصری می‌شود.

شبانی گفت: چرایی، چگونگی و جانمایی نمادهای شهری باید بر اساس ویژگی‌های مکانی هر محله یا منطقه از شهر باشد.

کد خبر 458566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.