ورود شهرداری ها به حوزه ساخت مسکن؛ رونق یا چالش

ساخت و ساز را می‌توان یکی از حوزه‌های پر تحرک اقتصادی دانست که اگر به موازین آن توجه و اصول مالی و فنی آن به خوبی رعایت شود، می‌تواند تا حد زیادی مشکلات اقتصادی را ترمیم کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در صورتی که حوزه مسکن از مباحث حاشیه‌ای دور شود و به عنوان راهکاری برای نجات اقتصاد بررسی شود می‌تواند با تحرک بخشیدن به سایر بخش‌های اقتصادی، رونق مطلوبی را در زیر مجموعه‌های کاری خود ایجاد کند؛ این موضوع اما در کلانشهرهای ایران همواره مورد مناقشه بوده و از آنجایی که امری مهم و اساسی تلقی می‌شود در دولت‌های مختلف رویکردهای متفاوتی برای ساخت و عرضه آن در نظر گرفته شده است.

در این موضوع مهم قطعاً نقش شهرداری‌ها به عنوان سازمان‌هایی که ارتباط معناداری با مردم و ساخت و سازها در شهر دارند دارای اهمیت و جذابیت است و باعث شده تا شهرداری‌ها در قالب مباحث مرتبط با سرمایه گذاری به آن ورود کرده و تلاش کنند تا نقشی دوسویه در تأمین مسکن اقشار متوسط جامعه ایفا کرده و البته درآمدی پایدار برای سایر امور خود ایجاد کنند.

کلانشهر یزد نیز در این راستا اقداماتی کرده است و اخیراً مصوبه‌ای در شورای شهر در خصوص اجرای پروژه مسکونی ۸۳۷ واحدی توسط شهرداری تصویب شده و مراحلی از آن مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است‌.

۸۳۷ واحد مسکونی با اعتباری بالغ بر هزار و ۳۰۰ میلیارد

«محمد شیبانی»، رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری یزد در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پروژه مسکونی ۸۳۷ واحدی شهرداری با مشارکت شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران به ارزش هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف از تعریف این پروژه تأمین مسکن برای اقشار متوسط جامعه و ایجاد منابع مالی پایدار برای شهرداری یزد است، ادامه می‌دهد: سهم شهرداری در این پروژه، تأمین زمین و پروانه بوده و تمامی هزینه‌های ساخت بر عهده سرمایه‌گذار است.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری یزد اضافه می‌کند: این پروژه در زمینی به مساحت چهار هکتار احداث می‌شود و دارای بیش از شش هزار مترمربع انواع سرانه‌های مورد نیاز است که با مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران (سهامی‌عام) احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه تمامی مصوبات قانونی اعم از مصوبه کمیسیون ماده پنج و مصوبه شورای اسلامی شهر یزد در خصوص این پروژه اخذ شده است، تاکید می‌کند: طراحی، مطالعات و طی کردن مراحل قانونی این پروژه بیش از یک سال طول کشیده و پس از صدور پروانه‌، طی ۴۸ ماه احداث خواهد شد.

به گفته شیبانی در طراحی این پروژه به رعایت اصول معماری ایرانی، اسلامی توجه ویژه‌ای شده و قرار است این پروژه در آینده نمادی برای ساختمان سازی در یزد باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون در هدایت نقدینگی به سمت تأمین رفاه و اشتغال مردم کم درآمد عمل کرده‌ایم و امروز اولویت کشور تحقق این مهم است، می‌گوید: برای مقابله با اقدامات دشمن و تحریم‌های اقتصادی نیازمند توسعه و گسترش موضوع سرمایه گذاری در شهر هستیم.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری یزد با اشاره به ضرورت همراهی و سرمایه گذاری مردم در پروژه‌های شهرداری تصریح می‌کند: سازمان مشارکت‌های مردمی شهرداری سازمانی است که مراحل اجرای تمام طرح‌ها را با کمک مردم پیش می‌برد، بر همین اساس بیشتر نقش تسهیلگر برای سرمایه گذاران را ایفا می‌کند.

ورود شهرداری به حوزه ساخت مسکن

«محسن عباسی هرفته»، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر یزد نیز در این باره می‌گوید: در رده بندی نیازهای انسان، نیاز به سرپناه یکی از مهمترین نیازها بر شمرده می‌شود که نتیجه آن در شهرها داشتن مسکن مناسب است.

وی با بیان اینکه در همین راستا یکی از خدمات اساسی و بنیادین مدیریت شهری به شکل عام و شهرداری‌ها به طور خاص تأمین مسکن مناسب برای شهروندان است، ادامه می‌دهد: شهرداری‌ها وظیفه دارند در زمینه تأمین مسکن مورد نیاز شهروندان در کنار سایر نهادهای متولی امر تلاش کنند و نیاز به سرپناه مناسب را تا حد امکان و توان برطرف کنند.

عضو شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه ساخت و ساز مسکن تاکنون توسط شهرداری‌ها جدی گرفته نشده است، اضافه می‌کند: شهرداری‌ها تا جایی به این حوزه ورود نکرده‌اند که اندک اندک از فهرست وظایف آنها حذف شده است و دیگر مطالبه‌ای هم در این خصوص وجود ندارد.

عباسی هرفته با اشاره به دیگر مزیت‌های ورود شهرداری‌ها به امر ساخت و ساز مسکن تاکید می‌کند: شهرداری‌ها به عنوان متولی معماری شهر می‌توانند با ارائه الگوی مسکن فاخر و اصیل و البته با هزینه مناسب، معماری مسکونی شهر و حتی شهرسازی شهر را به سمت و سوی مطلوب سوق دهند.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها باید به سمت ساخت مسکن فارغ از سوداگری‌های حوزه ساخت و ساز و با اولویت سکونت و زندگی با کیفیت شهری ورود کنند، تصریح می‌کند: شهرداری‌ها اگر اراده کنند می‌توانند فارغ از سود محوری، به جای مسکن بازاری و مبتذل، خانه‌هایی را به مردم عرضه کنند که اگر چه حداکثری نیستند، اما حداقلی هم نبوده و کیفیتی میانه را با قیمتی مناسب دارا باشد.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه بر اساس همین رویکردها شهرداری یزد به ساخت پروژه مسکونی ۸۳۷ واحدی ورود کرده است، ابراز امیدواری می‌کند: شهرداری با تکیه بر معماری اصیل و فاخر یزد که زبانزد جهانیان است و با توجه به واقعیت‌های موجود و قدرت خرید اکثر مردم و بهره‌مندی از توان متخصصین و مشاوران کارآمد، از این آزمون دشوار موفق بیرون آید و رسالت خود را به انجام برساند.

عباسی هرفته با بیان اینکه شهرداری یزد با آغاز فرایند اجرای این پروژه راه دشواری را در شرایط فعلی انتخاب کرده است، می‌گوید: در این نابسامانی وضعیت معماری و شهرسازی، تولید مسکن اصیل و باکیفیت با قیمت مناسب هر چند شدنی است، اما دشوار به نظر می‌رسد.

رونق بخشیدن به ساخت و ساز

«عباس علوی راد»، عضو انجمن اقتصاددانان ایران در خصوص تأثیرات ورود شهرداری‌ها به ساخت و ساز می‌گوید: ساخت مسکن در ابعاد مختلف باید مورد بررسی و کارشناسی قرار بگیرد که مهمترین آن تأثیر بسیار مثبت در رونق اقتصاد دارد.

وی با بیان اینکه با رونق بخشیدن به بخش مسکن در شهر و استان یزد صنایع بالادستی و پایین دستی گسترده‌ای فعال خواهد شد، ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی جامعه، هر حرکتی که بتواند جریان عرضه مسکن را تقویت کند یک گام مثبت، سازنده و قابل دفاع برداشته است.

علوی راد با بیان اینکه کشور در شرایط تحریم‌های ظالمانه قرار دارد، می‌گوید: در این شرایط بخش‌های اقتصادی که از درون گرایی بیشتری برخوردار است می‌تواند ضریب تولید و اشتغال بیشتری را ایجاد کند که صنعت ساختمان سازی بخشی مهم در این عرصه به شمار می‌رود.

این کارشناس اقتصادی اضافه می‌کند: شهرداری یزد با ورود به پروژه مسکونی ۸۳۷ واحدی با حجم اعتبار و میزان سرمایه گذاری قابل توجه دست به اقدام درست و به جایی زده است.

وی با بیان اینکه شهرداری یزد با ورود به این حوزه می‌تواند در رونق بخشیدن به جریان عرضه مسکن به نقش محوری خود عمل کند، تاکید می‌کند: این پروژه در سطوح مختلف اهم از نوع ساختمان، تعداد واحدها، منطقه محل اجرا و سطوح قیمتی، مثبت ارزیابی می‌شود.

علوی راد با بیان اینکه شهرداری‌ها و به تبع آن شهرداری یزد در شرایط فعلی با کمبود منابع مواجه است، می‌گوید: شهرداری یزد در همه ادوار در تحقق عوارض‌ها مشکل داشته و یکی از دلایل آن ساختمان سازی غیررسمی در این شهر بوده است.

وی تاکید می‌کند: شهرداری با اجرای این پروژه با آورده‌ای که بخش زیادی از آن همان عوارض‌های غیر قابل وصول است به خواسته دیرینه خود که وصول بهینه عوارض‌های ساخت و ساز بوده، نزدیک می‌شود.

این کارشناس علوم اقتصادی تصریح می‌کند: وقتی بودجه عمرانی شهرداری و بودجه عمرانی استان یزد را تحلیل می‌کنیم درمی‌یابیم که پروژه ۸۳۷ واحدی ساخت مسکن با اعتباری معادل هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در شرایط فعلی کشور و استان امری مطلوب و مثبت است چراکه مشخصاً بخشی از آورده شهرداری همان منابعی بوده که همواره در جذب آن دچار ضعف عمل شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: این پروژه در صورت اجرای کامل می‌تواند آثار مثبتی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای شهر یزد، استان و شهروندان یزدی داشته باشد.

گزارش از فرزاد فیضی، خبرنگار سرویس کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 458482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.