سه طلایه‌دار توسعه ماربینِ شهر اصفهان

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان گفت: سه طلایه‌دار توسعه ماربینِ شهر اصفهان شامل محور تاریخ، لوپ گل و گیاه و گذر ارگانیک است.

علیرضا رفیعی در حاشیه افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی و خدماتی منطقه ۹ در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به جزییات "محور تاریخ" در این منطقه اظهار کرد: محور تاریخ به محدوده‌ای حدفاصل کوه آتشگاه با قدمت هفت هزار ساله تا منارجنبان ۷۰۰ ساله اطلاق می‌شود، با دستمایه قرار دادن سایه‌ساری کوچه پس کوچه‌های باغی و امتداد مادی‌های این محوطه، پروژه پیاده راهی به طول سه کیلومتر تعریف شده است.

وی ادامه داد: تاریخ غنی ادبیات، کنار عمارت منارجنبان اتفاقی را رقم خواهد زد و محوطه‌ای به نام «باغ عرفا» با ویژگی‌های منحصر به فرد برای ایجاد مکث در زندگی شهری در حال طراحی است.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان گفت: «باغ عرفا» در کنار مقبره صائب در اصفهان می‌تواند دو نقطه مکث شهری را تشکیل دهد که زندگی شهری را به ادبیات پیوند دوباره بدهد.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات بلند مدتی مثل احداث هتل، مجتمع عظیم فرهنگی، تفریحی، تله سیژی که دو سر رودخانه را به هم پیوند خواهد داد، دیگر اتفاقات محور تاریخ خواهد بود.

رفیعی با اشاره به لوپ گل و گیاه، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین مراکز حضور گلخانه‌های اصفهان پیش از پیدایش کسب و کار ساخت بازارهای گل، در منطقه ۹ و در خیابان‌های بهشت و قدس وجود داشته است.

وی با بیان اینکه ایجاد بازاری برای گردشگری گل و گیاه در نقاط متمرکزی مثل خیابان همدانیان و بازار گل سپاهان موجب رونق بخشی به اقتصاد فروش گل و گیاه و بزرگ شدن این اقتصاد در شهر اصفهان شده است، تصریح کرد: این در حالی است که به روز نشدن فروش گل و گیاه در خیابان‌های مورد اشاره، کارکرد آنها را به تولیدی گل و عمده فروشی آن تقلیل داده و پتانسیل گردشگری آن به کلی به دست فراموشی سپرده است.

رفیعی تاکید کرد: بازآفرینی این مکان شهری به معنای اصلاح کارکرد آن در حالی که کالبد آن بسیار چشم‌نواز بوده از مهمترین ارکان توسعه «ماربین شهر اصفهان» است.

وی گفت: معابر شهری بعد از آزادسازی، ساخت و افتتاح به حال خود رها می‌شود و روند ساخت بدنه خیابان توسط اهالی به صورت سلیقه‌ای و اغلب به صورت نامطلوب انجام می‌شود؛ همین امر موجب پیدایش فرایندی به نام «ساماندهی و پیرایش شهری» شده است.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان  با اشاره به گذر ارگانیک، اظهار کرد: با توجه به نبود راسته‌ای در خصوص عرضه محصولات ارگانیک، رستوران‌های عرضه غذاهای گیاه‌خواری در اصفهان و امکان «ساماندهی و پیرایش شهری» در ابتدای راه‌اندازی خیابان، نزدیکی به محور رستوران‌های شهر (خیابان آتشگاه)، تهیه مقررات سیما و منظر و تعامل با مالکان، این اقدام به عنوان یکی از بخش‌های برنامه‌ریزی برای تبدیل خیابان بهستان به عنوان «گذر ارگانیک» با ابزارهای در دسترس لحاظ می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از ابزارهای مهم، استفاده از هنر عمومی برای آفرینش مکان خلاق شهری است که بتواند به محیط، حسی را برای رقم خوردن اتفاقات بعدی القا کند، دومین ابزار و مهمترین آنها پیش بینی اتفاقات بعدی خیابان و تهیه برنامه برای آنها است مثلاً مقررات سیما و منظر خیابان را از امروز تعیین کرد و مهم‌تر از آن این موضوع را برای اهالی خیابان تبیین کرد.

رفیعی ادامه داد: ایجاد رویدادهای موقت عرضه محصولات ارگانیک، پیشران خیابان برای شکل گیری «گذر ارگانیک» خواهد شد.

کد خبر 458400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.