روند طراحی سوالات امتحانات نهایی تشریح شد

کارگروهی با مسئولیت معاونت برنامه ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛ موظف شد نسبت به تحلیل وضع ارزشیابی از امتحانات نهایی براساس پژوهش‌های مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی اقدام کند.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش، نشست شورای مدیران این سازمان با حضور خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی و مدیران همراه به موضوع ارائه "گزارش پایش کیفیت آموزشی در آئینه امتحانات نهایی" اختصاص یافت.

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه سازمان پژوهش در نظام تعلیم و تربیت کشور به عنوان قلب تپنده‌ی این نظام به ارائه "گزارش پایش کیفیت آموزشی در آینه امتحانات نهایی" پرداخت و اظهار کرد: ارکان و اجزا برنامه درسی اعم از اهداف، محتوا، روش‌های یاددهی و یادگیری و روش‌های سنجش و ارزشیابی، تجهیزات ارائه برنامه درسی که ظروف مرتبطه و زنجیره‌وار هستند با هم ارتباط تنگاتنگ دارند و برای تحقق نقشه راه آموزش در اختیار ما قرار گرفته‌اند.

وی افزود: از این رو روش‌های سنجش و ارزشیابی به تکمیل و بهبود جریان آموزش کمک می‌کند. با این نگاه ارزشیابی امتحانات نهایی هر ساله پس از برگزاری امتحانات که تنها سنجش ملی است که با هدایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی برگزار می‌شود، انجام می‌شود.

ساکی با تاکید بر اینکه سوالات امتحانات نهایی اهداف کتاب‌های درسی را مورد سنجش قرار می‌دهد، گفت: جداول بارم بندی که بر مبنای اهداف و محتوای کتاب‌ها توسط سازمان پژوهش تعیین می‌شود مبنای تعیین سوالات و نمرات امتحانات نهایی است.

ساکی با بیان این موضوع که آزمون‌های امتحانات نهایی شناخت محور است، اضافه کرد: همین موضوع مبنای ارزشیابی روند یادگیری است.

وی درباره عوامل مؤثر در ارزشیابی امتحانات نهایی، گفت: این عوامل شامل محتوا، معلم، زمان آموزشی، تجهیزات علل آموزشگاهی را در قالب گزارش کمی و کیفی از رشته‌های مختلف ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف به صورت درس به درس و استان به استان در بازه زمانی سه سال اخیر است.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی پیشنهاد تشکیل "کمیته اصلاح و بهبود کیفیت و نگارش آئین نامه سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی" و " طراحی مدل علمی مناسب با سند تحول بنیادی برای سنجش اهداف دوره‌های تحصیلی در ساحت‌های شش‌گانه" را ارائه داد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اقدام میان مدت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را به عنوان اقدامی ریشه‌ای در تدوین "الگوی جامع ارزشیابی کیفیت آموزشی" دانست و به معاونت برنامه‌ریزی آموزشی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری دستور داد نسبت به تدارک اقدامات لازم برنامه‌ریزی کند.

کد خبر 458360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.