سالروز تاسیس بارسلونا، ۲۹ نوامبر + تاریخچه و شعار

باشگاه بارسلونا در تاریخ ۲۹ نوامبر ۱۸۹۹ که برابر با ۹ آذر است، تاسیس شد. این باشگاه که به آبی اناری ها و کاتالان ها معروف است، توانسته به یکی از محبوب ترین باشگاه های جهان تبدیل شود. بارسا با جذب فوق ستاره آرژانتینی، لیونل مسی موفق به کسب افتخارات فردی و باشگاهی زیادی شده است.

به گزارش ایمنا، باشگاه فوتبال بارسلونا یک باشگاه حرفه‌ای در کشور اسپانیا است. این باشگاه در شهر بارسلون و در منطقه کاتالونیا قرار دارد.

سالروز تأسیس باشگاه بارسلونا

پس از اینکه هانس گمپر در ۲۲ اکتبر ۱۸۹۹ میلادی در روزنامه لوس دپورتس اعلام کرد که قصد دارد باشگاه فوتبالی را تأسیس کند، در نهایت در ۲۹ نوامبر طی جلسه‌ای که برگزار شد، ۱۱ بازیکن شامل واتر وایلد، لوئیس دی اوسو، بارتومئو ترادس، او تو کونزله، اوته مه یر، انریک دوگال، پره کبوت، کارلس پوجول، جوزپ لوبت، جانپارسونز و ویلیام پارسونز گرفته شدند و در نهایت باشگاه فوتبال بارسلونا تأسیس شد.

تاریخچه باشگاه بارسلونا

باشگاه بارسلونا در مسابقات فوتبال کاتالونیا و کوپا دل ری (جام حذفی) عملکرد قابل قبولی داشت و بالاخره در سال ۱۹۰۲ موفق شد نخستین جام خود را با عنوان کوپا ماکایا بالای سر ببرد. در همین سال بود که به مصاف بیزکایا در فینال کوپا دل ری رفت و با نتیجه ۲ بر ۱ شکست خورد تا در اولین دوره از این مسابقات به مقام نایب قهرمانی برسد. در حالی که بارسا در این ۶ سال تنها توانسته بود یک عنوان قهرمانی به دست بیاورد، خوان گمپر رئیس باشگاه بارسلونا شد. او در طی ۲۵ سال ریاست این باشگاه کمک زیادی جهت داشتن یک ورزشگاه اختصاصی برای بارسلونا کرد. در ۱۴ مارس ۱۹۰۹ میلادی بارسلونا توانست به ورزشگاه اینداستریا که بزرگ‌تر از مکان قبلی این تیم بود، برود. این ورزشگاه ۸۰۰۰ نفر گنجایش داشت. بین سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۴ که زبان رسمی باشگاه از کاستیلن به کاتالونیایی تغییر کرد، بارسلونا در جام پیرنه شرکت کرد و به عنوان بهترین تیم لانگیدوک، میدی، ناحیه آکیتن، باسک و کاتالونیا معرفی شد. این تیم کم کم به یکی از نمادهای مهم کاتالونیا مبدل شد.

خوان گمپر، مؤسس و نخستین رئیس باشگاه بارسلونا

گمپر، رئیس باشگاه بارسلونا جک گرینول را به عنوان نخستین مربی این تیم برگزید. او بسیار تلاش کرد که بتواند تعداد اعضای این باشگاه را افزایش دهد و در نهایت در سال ۱۹۲۲ موفق شد تعداد اعضا را به بیش از ۲۰۰۰۰ نفر برساند. این اقدام در ادامه باعث شد که بارسا بتواند ورزشگاه لس کورتس با ظرفیت ۲۲ هزار نفر را تأسیس کند. گنجایش این ورزشگاه در سال‌های بعد به عدد ۶۰ هزار هم رسید. در دوران ریاست خوان گمپر تیم فوتبال این باشگاه موفق شد ۱۱ بار در مسابقات فوتبال کاتالونیا، ۶ بار در کوپا دل ری و ۴ بار در کوپا دی پیرنه به مقام قهرمانی برسد تا دوران وی به عنوان عصر طلایی باشگاه بارسلونا لقب گیرد. در ۱۴ ژوئن ۱۹۲۵ تماشاگران در یکی از مسابقات جهت اعتراض به دیکتاتوری میگوئل ریو را، سرود ملی را هو کردند که به دنبال آن حکومت این ورزشگاه را ۶ ماه تعطیل کرد. گمپر نیز از ریاست باشگاه بارسلونا کناره‌گیری کرد. سرانجام وی در ۳۰ ژوئیه ۱۹۳۰ پس از طی کردن دوره‌ای از افسردگی به دلیل مشکلات شخصی و اقتصادی که داشت اقدام به خودکشی کرد.

مرگ جوزپ سانیول در جنگ داخلی اسپانیا

بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۶، کشمکش‌های سیاسی کشور اسپانیا به شدت جامعه ورزشی را تحت تأثیر گذاشت و بارسلونا در این سال‌ها دچار افت زیادی شد. یک ماه پس از اینکه جنگی داخلی در این کشور اتفاق افتاد، برخی از بازیکنان بارسلونا و اتلتیک بیلبائو به خدمت سربازی رفتند و در مقابل شورشیان نظامی جنگیدند. جوزپ سانیول، مدیر وقت بارسلونا در ۶ اکتبر همین سال در نزدیکی گواداراما به قتل رسید. سانیول از اعضای حامی حزب سیاسی استقلال طلب بود. بارسلونا در ۱۶ مارس ۱۹۳۸ مورد بمباران هوایی قرار گرفت که به دنبال آن ۳۰۰۰ نفر کشته شدند. چند ماه پس از تصرف کاتالونیا باشگاه بارسا به نماد نافرمانی از این مکتب تبدیل شد. به دنبال آن استفاده از پرچم کاتالونیا ممنوع و این پرچم از لباس تیم حذف شد.

نخستین قهرمانی بارسلونا در لالیگا و کوپا لاتیم

بارسلونا در سال ۱۹۲۹ موفق شد با بازیکنان مطرحی چون سزار، آنتونی رامالتس و خوان ولاسکو برای نخستین بار جام قهرمانی لالیگا را به دست آورد. پس از آن در سال ۱۹۴۸ و ۱۹۴۹ این عنوان را تکرار کند. بارسا در سال ۱۹۴۹ موفق شد برای اولین بار فاتح کوپا لاتین شود. این تیم در سال ۱۹۵۲ توانست ۵ بار قهرمان مسابقات مختلفی چون لالیگا، کوپا دل ری، کوپا لاتین، کوپا اوا دوارته و کوپا مارتینی روسی شود. همچنین در سال ۱۹۵۳ بار دیگر دو قهرمانی در لالیگا و کوپا دل ری به دست آورد.

لقب باشگاه بارسلونا

باشگاه بارسلونا با دو لقب آبی اناری‌ها و کاتالان‌ها شناخته می‌شود.

دوره ریاست نونیز در بارسلونا و جذب مارادونا

جوزپ لوئیس نونیز در انتخاباتی که در سال ۱۹۷۸ توسط اعضای باشگاه بارسلونا برگزار شد، به عنوان رئیس جدید این باشگاه معرفی شد. وی برای ارتقا دادن آبی اناری‌ها به سطح یک جهانی به این مقام رسید. از جمله دستاوردهای مهم دوران ریاست ۲۲ ساله نونیز، تأسیس آکادمی جوانان بارسلونا (لاماسیا) در ۲۰ اکتبر ۱۹۷۹ بود. در ۱۶ مه ۱۹۷۹ کاتالان‌ها با برتری ۴-۳ در مصاف با فورتونا دوسلدورف موفق شدند برای نخستین بار فاتح جامی در اروپا شوند. با اضافه شدن دیگو مارادونا در سال ۱۹۸۲ این تیم به یکی از تیم‌های رویایی تبدیل شد. البته مارادونا مدت کوتاهی را در این تیم توپ زد و خیلی زود به تیم فوتبال ناپولی پیوست. این تیم در فصل ۱۹۸۵-۱۹۸۴ با مربیگری وینابلز موفق شد قهرمان لالیگا شود. وینابلز پس از کسب نتایج ضعیف از این تیم کنار گذاشته شد و لوئیس آراگونز جانشین او شد. در همین دوران بود که یوهان کرایف به عنوان سرمربی به بارسلونا آمد و تیمی رویایی از بازیکنانی چون گواردیولا، رونالد کومان، روماریو و… تشکیل داد. بارسلونا زیر نظر کرایف موفق شد ۴ عنوان قهرمانی پی در پی لالیگا را جشن بگیرد. این تیم همچنین به مقام قهرمانی جام در جام اروپای ۱۹۸۹ و لیگ قهرمانان اروپا ۱۹۹۲ دست پیدا کرد. کرایف با کسب عنوان قهرمانی در کوپا دل ری ۱۹۹۰، سوپر جام اروپا ۱۹۹۲ و سه سوپرجام اسپانیا در مجموع با ۱۱ عنوان قهرمانی موفق ترین مربی این باشگاه لقب گرفته است. البته در ادامه با کسب نتایج ضعیف در دو فصل آخر توسط نونیز، رئیس وقت این باشگاه از این تیم کنار گذاشته شد تا بابی رابسون انگلیسی جایگزین او شود. وی که تنها در فصل ۱۹۹۷-۱۹۹۶ در این تیم حضور داشت، توانست ۵ عنوان قهرمانی در رقابت‌های مختلف برای این باشگاه به ارمغان بیاورد. در این دوران بازیکنان مطرح زیادی مثل انریکه، ریوالدو، رونالدو و فیگو به این باشگاه آمدند. سرانجام نونیز به دلیل شکست در فینال لالیگا ۲۰۰۰ که در ادامه منجر به قهرمانی رئال مادرید شد از ریاست این باشگاه استعفا داد. وی در ۳ دسامبر ۲۰۱۸ در سن ۸۷ سالگی از دنیا رفت.

دوره ریاست لاپورتا در بارسلونا

پس از رفتن نونیز، لوئیس فیگو از بارسلونا به رئال مادرید پیوست تا هواداران یکی از بازیکنان محبوب و درخشان خود را از دست بدهند. به محض اینکه خبر پیوستن فیگو به مادریدی‌ها منتشر شد، هواداران بارسا از این تصمیم وی بسیار ناراحت و خشمگین شدند و با کله خوک از او در کمپ نو استقبال کردند. خوان گسپارت در سال ۲۰۰۰ به عنوان رئیس این باشگاه مشغول به فعالیت شد و دوباره فن خال را به سرکار آورد اما به دلیل عدم موفقیت هر دو کناره‌گیری کردند تا گسپارت تنها سه سال بر صندلی ریاست بارسایی ها تکیه بزند. این بار خوان لاپورتا به این باشگاه آمد. وی فرانک ریکارد را به عنوان مربی انتخاب کرد. آبی اناری‌ها بار دیگر موفق شدند دو قهرمانی لالیگا، یک قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و یک سوپرجام اسپانیا را به ویترین افتخارات خود اضافه کنند. در این زمان قراردادی با رونالدینیو نیز بسته شد. در فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۷ به دلیل عدم موفقیت ریکارد، گواردیولا جانشین او شد. در زمان مربیگری او قهرمانی‌های بسیاری به بارسایی‌ها رسید. در این سال برای نخستین بار موفق شد اولین سه‌گانه خود را به دست آورد. همچنین این تیم در دسامبر ۲۰۰۹ با فتح جام باشگاه‌های جهان اولین تیم تاریخ فوتبال لقب گرفت که توانست شش‌گانه جام‌ها را کسب کند. در زمان مربی‌گری گواردیولا بارسلونا با ۹۰ امتیاز فاتح لالیگا شد. این در حالیست که به دست آوردن این تعداد امتیاز تا پیش از این سابقه نداشت.

دوره ریاست راسل در بارسلونا

لاپورتا در ژوئن ۲۰۱۰ از سمت خود کناره‌گیری کرد و ساندرو راسل به عنوان مدیر جدید معرفی شد. وی داوید ویا و خاویر ماسچرانو را به خدمت گرفت. در ال کلاسیکویی که در فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۰ برگزار شد کاتالان‌ها موفق شدند رقیب دیرینه خود یعنی رئال مادرید را با نتیجه ۵ بر صفر گلباران و در کسب عنوان قهرمانی لالیگا هتریک کنند. سومین قهرمانی با کسب ۹۶ امتیاز اتفاق افتاد. بارسلونا در آوریل ۲۰۱۱ قهرمانی کوپا دل ری را به رئالی‌ها تقدیم کرد. در ماه مه نیز بارسلونا با شکست منچستر یونایتد در وبملی لندن چهارمین قهرمانی خود در لیگ قهرمانان اروپا را جشن گرفت. فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۱ فصل خوبی برای آنها نبود چرا که مقام قهرمانی لالیگا را به کهکشانی‌ها تقدیم کردند و در نیمه نهایی لیگ قهرمانان نیز مغلوب چلسی شدند تا در آن فصل فقط به کسب یک مقام قهرمانی در کوپا دل ری بسنده کنند. با توجه به این عملکرد نه چندان خوب، گواردیولا از هدایت این تیم کناره‌گیری کرد و تیتو ویلانووا، دستیار پپ جانشین او شد. بارسا زیر نظر ویلانووا موفق به کسب عنوان قهرمانی لالیگا و بیشترین گل زده در این مسابقات شد. تیتو به دلیل درمان بیماری سرطان خود از هدایت این تیم کناره‌گیری کرد و در نهایت در ۲۵ آوریل ۲۰۱۴ درگذشت. سپس دنیل خراردو تاتا مارتینو به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد.

دوره ریاست بارتومئو در بارسلونا

به دلیل اتهاماتی که به راسل در قضیه انتقال نیمار زدند، وی در سال ۲۰۱۴ مجبور به استعفا شد و جوزپ ماریا بارتومئو، نایب رئیس بارسلونا جایگزین او شد. به دلیل اینکه مارتینو در سال ۲۰۱۴ موفق به کسب هیچ مقام قهرمانی و موفقیتی نشد از هدایت این تیم کنار گذاشته شد تا لوئیز انریکه هدایت آبی اناری‌ها را برعهده بگیرد. انریکه در همان سال بار دیگر سه‌گانه را برای این باشگاه به ارمغان آورد و از سوی فیفا به عنوان بهترین مربی سال ۲۰۱۵ انتخاب شود. لوئیز عملکرد بسیار درخشانی داشت و طی دو سالی که در این باشگاه حضور داشت، ۸ جام از ۱۰ جام ممکن را به دست آورد تا به یکی از پرافتخارترین مربیان تاریخ این باشگاه تبدیل شود. آبی اناری‌ها همچنین رکورد بیشترین گل زده توسط یک باشگاه در یکسال را شکستند و به رکورد ۳۸ بازی بدون شکست رسیدند تا بدین ترتیب از رکورد ریالی ها پیشی بگیرند. در ۸ مارس ۲۰۱۸ بارسا در بازی برگشت مقابل پاری سن ژرمن توانست بزرگترین و بهترین بازگشت لیگ قهرمانان را به نام خود ثبت کند. آنها در این بازی با نتیجه تاریخی ۶ – ۱ حریف خود را شکست دادند و به مرحله بعدی راه پیدا کردند. درنهایت در ۲۹ مه ۲۰۱۷ لوئیز انریکه با وجود کسب افتخارات فراوان از این تیم کنار گذاشته شد تا ارنستو والورده برای سه فصل روی صندلی وی بنشیند. در فصل اخیر اختلافاتی میان لیونل مسی و بارتومئو به وجود آمد که در نهایت وی به دلیل فشار هواداران مجبور به استعفا از این باشگاه شد.

افتتاح ورزشگاه نیوکمپ

کمپ نو که به معنای میدان جدید است، در سال ۱۹۵۷ تأسیس شد و از آن زمان ورزشگاه اختصاصی باشگاه بارسلونا است. سازنده‌های آن نیز فرانسسک متجانس میرو، لورنزو گارسیا بارون و جوزپ سوتراس مائوری بودند. اولین دیدار بارسلونا در این ورزشگاه برابر له گیا وارساو برگزار شد که آنها در نهایت با نتیجه پرگل ۴ – ۲ به پیروزی رسیدند. نخستین گل این تیم در کمپ نو توسط مارتینز به ثمر رسید. کمپ نو در حال حاضر نزدیک ۱۰۰ هزار نفر ظرفیت دارد.

لوگو باشگاه بارسلونا

لوگوی اولیه بارسا شامل تاجی در بالای تصویر خود به یاد تاج و تخت آراگون و خفاشی که نماد شاه جیمز است. اما در سال ۱۹۲۰ در مسابقه‌ای که بین اعضای این باشگاه برگزار شد، تغییراتی جزئی در آن به وجود آمد. این تغییرات شامل تاج و صلیب سنت جورج در قسمت بالا گوشه چپ با پرچم کاتالان در کنار آن و رنگ لباس تیم در پایین است.

شعار باشگاه بارسلونا

شعار اصلی باشگاه بارسلونا، فراتر از یک باشگاه است. چراکه آنها معتقدند بارسلونا متعلق به اسپانیا نیست بلکه هواداران و عاشقان جهانی دارد. این مردم بارسلونا را مدافع ثابت قدمی در آزادی می‌دانند.

لباس‌های باشگاه بارسلونا

رنگ لباس بارسا به رنگ آبی و قرمز است. بارسلونا در سال ۲۰۰۶ با یونیسف قراردادی را امضا کرد و از آن پس لوگوی یونیسف در این مدت روی پیراهن تیم قرار گرفت. پس از آن قراردادی میان این باشگاه و بنیاد قطر با مبلغ ۱۵۰ میلیون یورو در سال ۲۰۱۱ به مدت ۵ سال بسته شد.

تیم‌های بارسلونا در رشته‌های ورزشی دیگر

  • فوتبال
  • بسکتبال
  • فوتسال
  • هندبال
  • اسکیت هاکی
  • راگبی
  • راگبی لیگ
  • هاکی روی یخ
  • بسکتبال با ویلچر
  • دو و میدانی
  • بیسبال
  • والیبال
  • هاکی روی چمن
  • رقص روی یخ

تیم‌های زنان باشگاه بارسلونا

تیم والیبال زنان بارسلونا به صورت مستقل فعالیت دارد ولی تیم فوتبال زنان این باشگاه زیر نظر بخش فوتبال بارسا فعالیت می‌کند.

تیم فوتبال زنان بارسلونا

تیم فوتبال زنان باشگاه در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد و موفق شد در سال ۲۰۱۱ برای دومین بار قهرمان کوپا دل لارینا شود. این تیم در حال حاضر به فعالیت خود ادامه داده و عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشته است.

افتخارات باشگاه بارسلونا

  • لالیگا (۲۶ بار)
  • کوپا دل ری (۳۰ بار)
  • سوپرجام اسپانیا (۱۳ بار)
  • کوپا اوا دیورته (۳ بار)
  • کوپا دی لالیگا (۲ بار)
  • لیگ قهرمانان اروپا (۵ بار)
  • سوپرجام اروپا (۵ بار)
  • جام برندگان جام اروپا (۴ بار)
  • فیرز کاپ (۳ بار)
  • جام باشگاه‌های جهان (۳ بار)
کد خبر 458309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.