از استقرار گرمخانه های سیار تا اجرای طرح «زمستان گرم» در تهران

رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران اقدامات و تدابیر این سازمان برای ساماندهی کارتن خواب ها در فصل سرما را تشریح کرد.

به گزارش ایمنا، سید مالک حسینی در مورد وضعیت گرمخانه‌های تهران در روزهای سرد تهران گفت: در سال گذشته ۱۶ گرمخانه در سطح شهر تهران وجود داشت که از این میان هشت گرمخانه فصلی و مابقی دائمی بوده است.

وی با بیان اینکه تا سال گذشته گرمخانه‌های فصلی از آبان ماه تا اردیبهشت ماه سال بعد فعالیت خود را آغاز می‌کردند، افزود: از سال گذشته با پیگیری معاون فرهنگی و موافقت شهردار تهران از اواسط آبان ماه سال ۹۸ توانستیم تمامی گرمخانه‌های تهران را تبدیل به دائمی کنیم و گرمخانه‌های فصلی نیز در ۱۲ ماه سال فعال است در حالی که در گذشته تنها گرمخانه خاوران در فصل سرما و روزهای سرد که دمای هوا ۴ درجه زیر صفر بود و یا بارندگی شدید داشتیم شبانه روزی می‌شد.

رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه محدودیت ساعتی ورود به گرمخانه نداریم و ساعت خروج نیز از ساعت ۲۴ تا ۶ صبح ممنوع است چرا که مراقبت‌های بهداشتی باید اعمال شود، گفت: سال گذشته نیز شورای شهر در بودجه ۹۹ شورای شهر حمایت خوبی از نظر منابع کرد.

وی با بیان اینکه پذیرش نشدن مددجو هیچ توجیهی ندارد، اما با این حال در سال گذشته برخی موارد گزارشی با بررسی‌ها مشخص شد صحت داشته، افزود: در این راستا برخوردهای انضباطی لازم صورت گرفته و امروز هم خط قرمز پذیرش همه مددجویان با هر شرایطی است و اگر احیاناً کوتاهی صورت گیرد، برخورد لازم انجام خواهد گرفت.

حسینی گفت: در مورد گشت‌های اجتماعی با چالش جدی مواجه شدیم چراکه اصولاً از اسفند سال گذشته تا کنون به دلیل کرونا، تعداد زیادی از نیروها در سازمان مبتلا به کرونا شدند و خوشبختانه بهبود پیدا کردند، اما از هفته گذشته با چالش جدی تری مواجه شدیم چراکه آزمایشات اولیه ۵۰ درصد واحد گشت مشکوک به کرونا تشخیص داده شد و در آزمایشات تکمیلی این تعداد به هشت نفر رسید، اما این تعداد هم ۲۰ درصد کل ظرفیت در واحدهای گشت هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با وجود همه مشکلات ۲۷ واحد گشت به صورت شبانه روز در شهر فعال هستند و با توجه به آغاز طرح "زمستان گرم" از ساعت ۲۲ تا ۵ بامداد در سطح شهر گشت زنی می‌کنند و افراد بی خانمان را به گرمخانه‌ها منتقل می‌کنند و همزمان هفت واحد نظارت هم تشکیل شدند تا خللی در کار صورت نگیرد و امید است با بهبودی همکارانمان تعداد واحدهای گشت به ۴۰ واحد افزایش یابد.

رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: از هم اکنون تدابیر لازم برای گرمخانه‌های سیار انجام شده چراکه معمولاً در میادین آزادی، تجریش، خلازیل، پیرامون بهشت زهرا که فاصله زیادی با گرمخانه‌ها دارند و مراکز تجمع هستند پیش بینی لازم برای روزهای سرد و برفی شده که اتوبوس‌ها مستقر شوند.

وی با تاکید بر اینکه از مدتی پیش توزیع غذای گرم به صورت روزانه در برخی پاتوق‌ها مثل فرحزاد و خلازیل انجام شده است، ادامه داد: این اقدام برای تشویق افرادی است که به دلیل سو مصرف مواد علاقه‌ای به آمدن گرمخانه‌ها ندارند که خوشبختانه توانستیم تعداد زیادی را جذب کنیم و تلاش برای جذب بیشتر ادامه دارد.

حسینی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تا آبان ماه هر شب به حدود ۳۹۰ هزار نفر خدمات رسانی کردیم، اظهار کرد: البته طی این ماه‌ها تنها پیک خدمت رسانی در فروردین ماه هر شب ۶۰ هزار نفر بود و این در حالیست که در حال حاضر هر شب متوسط ۱۴۱۰ نفر به صورت میانگین پذیرش داریم.

وی با بیان اینکه سعی کردیم امسال کیفیت همراه سراها در مجاورت بیمارستان‌ها را نیز ارتقا دهیم، افزود: از آبان ماه سال گذشته دو گرمخانه دیگر برای زنان در منطقه ۵ و ۸ ایجاد شد و در مورد گرمخانه مردان نیز دو گرمخانه اضافه کردیم که مجموع گرمخانه‌ها به تعداد ۲۰ رسید و دو مرکز نگهداری ویژه یا سامان سرا داریم که از قدیم بوده است و در حال حاضر در مجموع ۲۲ مرکز و ۲۴۰۰ تخت تعبیه شده است و با توجه به اینکه در برخی روزها مراجعه بیشتری داریم، به صورت "کف خواب" هم به مددجویان خدمات ارائه می‌کنیم.

رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد: دقت داشته باشید برخی افرادی که در پاتوق‌های محلی به گرمخانه مراجعه می‌کنند اصرار دارند در همان منطقه باشند پس ممکن است ظرفیت خالی در مابقی گرمخانه‌ها داشته باشیم، اما در برخی گرمخانه‌ها هم کف خواب داشته باشیم و بر همین اساس اگر اصرار نداشته باشند که در همان منطقه بمانند، به گرمخانه دیگر منتقل می‌شوند.

وی در مورد میزان ابتلای مددجویان به کرونا نیز با تاکید بر اینکه خوشبختانه هنوز وضعیت گرمخانه‌ها سفید هستند، گفت: موارد مشکوک داریم و خوشبختانه مورد ابتلاء مثبت تاکنون نداشته ایم البته اینکه ممکن است کسی ناقل باشد دور از ذهن نیست، اما وقتی شخصی وارد گرمخانه می‌شود از نظر سلامتی دقیق چک می‌شود و اگر علائم اولیه داشته باشد به اتاق قرنطینه هدایت شده و با اورژانس به مراکز درمانی منتقل می‌شود. دقت داشته باشید که مددکار همراه مددجو خواهد بود.

حسینی با تاکید بر اینکه تمام پروتکل‌های بهداشتی از زمان بروز کرونا، رعایت می‌شد و در بهمن ماه دستورالعمل‌ها ابلاغ شد، گفت: به مانند روز اول سه نوبت ضدعفونی، توزیع ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی را ادامه می‌دهیم و خوشبختانه آموزش‌های خود مراقبتی همکاران ما به مددجویان بسیار مثبت بود و مددجویان دقیق علائم را می‌شناسند.

منبع: ایسنا

کد خبر 458295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.