تمرین‌های ورزشی، خشکی عضلات و قوس کمر را کاهش می‌دهد

یک فیزیوتراپیست نحوه انجام تمرین های مناسب ورزشی برای کاهش خشکی عضلات در مفاصل گردن، کمر، شانه و قوس پشت در اشخاص مسن را تشریح کرد.

امیر حسین شیربان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه خشکی عضلات در بین افراد سالمند موضوعی بسیار شایع است و حتی در افراد جوان‌تر نیز شاهد بروز آن هستیم، اظهار کرد: در خصوص علت خشکی معمولاً وقتی اشخاص می‌خوابند و در حال استراحت هستند، جریان خون معمولی که در طول روز در مفاصل، گردن، کمر و شانه وجود دارد در حالت استراحت تقریباً کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه این اتفاق باعث می‌شود که متابولیت‌ها و مواد التهابی که در مفاصل بوده باقی بمانند، اضافه کرد: وقتی این مواد در مفاصل می‌ماند هنگام صبح و بیداری، افراد دچار خشکی عضلات می‌شوند و بسته به اینکه شدت آن التهاب چقدر باشد ممکن است حتی تا یک ساعت یا بیشتر طول بکشد تا به آرامی برطرف شود.

لزوم هماهنگی عصب عضله در سالمندان

این فیزیوتراپیست، تصریح کرد: اگر خشکی عضلات بیشتر از دو دقیقه باشد، بهتر است با تمرین‌های ورزشی این مشکل را برطرف کرد. در تختخواب اگر افراد به خصوص مسن‌ترها خشکی عضلات در کمر و زانوها را حس کردند قبل از اینکه بلند شوند می‌توانند در حالت دراز کشیده زانوها را خم کرده و کف پاها روی تخت قرار گرفته و زانوها کرسی می‌شود و در این حالت زانوها را به سمت چپ و راست حرکت دهند و این روند کمک می‌کند جریان خون در ناحیه کمر افزایش یابد.

شیربان با تاکید بر اینکه باید اشخاص به ویژه مسن‌ترها هماهنگی عصب عضله در بدن داشته باشند، گفت: هر چقدر سن بالاتر می‌رود افراد مسن‌تر افت و کاهش قدرت عضلات پیدا می‌کنند. تحقیقات ثابت کرده است اگر با تمرین‌های ورزشی بتوانند این عضلات را درگیر کنند این افت اتفاق نخواهد افتاد یا بسیار کمتر خواهد بود و افراد می‌توانند آمادگی ذهنی و بدنی را حفظ کنند.

وی ادامه داد: افراد سالمندی که راه رفتن و ایستادن برای آنها سخت است، باید تمرین‌های ساده ورزشی انجام دهند و برای انجام این تمرین روی یک صندلی نشسته و زانوها را خم کنند به شکلی که زانوها حالت ۹۰ درجه داشته باشد. سپس کف پاها روی زمین قرار می‌گیرد و در این حالت زانوی راست را بالا بیاورند به شکلی که از ناحیه لگن خم شود و همزمان دست مخالف را نیز بالا آورده و آرنج‌ها صاف و سپس کف دست را به سمت بالا بلند کرده به شکلی که می‌خواهند از ارتفاعی بلند چیزی بردارند و شانه را تا آخر حرکت دهند و بین ۲۰ تا ۳۰ مرتبه می‌توانند این تمرین ورزشی را انجام دهند.

این فیزیوتراپیست افزود: کسانی که قدرت بدنی بالاتری دارند می‌توانند این تمرین را در حالت ایستاده انجام دهند به شکلی که در حالت ایستاده یک مقداری زانوها را خم کنند و زانوی چپ را بالا آورده و همزمان دست راست را بالا آورده به گونه‌ای که آرنج‌ها صاف شود. سپس به سمت بالا این تمرین و کشش را ادامه داده و در ادامه این حرکت، دست را بالا آورده و سپس سر جای خود قرار دهند. در واقع این حرکت برای افرادی که در حالت ایستاده انجام می‌دهند بین ۲۰ تا ۳۰ بار می‌توانند انجام دهند.

درد ناحیه شانه و گردن با بروز قوس پشت در مسن‌ترها

شیربان درباره بروز قوس پشت و قوز در افراد مسن‌تر، تاکید کرد: با بالا رفتن سن، اشخاص مسن‌تر یک حالت قوس پشت یا قوز پیدا کرده و شانه‌ها به سمت جلو حرکت می‌کنند. این اتفاق باعث می‌شود که فشار روی ناحیه شانه‌ها و بر روی ناحیه گردنی بیشتر شود. افراد جوان‌تری که دچار قوس پشت یا قوز هستند توصیه می‌شود که یک حوله را لوله کرده و در ناحیه قوس پشتی و در نوک قله قوس بگذارند و در همین حالت بدون اینکه بالش زیر سر گذاشته پنج تا ۱۰ دقیقه بخوابند.

وی خاطرنشان کرد: اگر افراد سالمند مشکل گردنی دارند بهتر است که یک بالش کوتاه زیر سر قرار دهند و موقع انجام این تمرین نباید هیچ دردی در ناحیه گردن داشته باشند. در صورتی که پنج تا ۱۰ دقیقه در این حالت بخوابند یک کشش بسیار ملایم جلوی عضلات سینه قرار می‌گیرد و این اتفاق کمک می‌کند ناحیه قوس پشتی یا همان قوز به حداقل رسیده و کشش ملایمی اتفاق بیفتد و با این حرکت و کشش به مرور زمان قوس پشت نیز کمتر می‌شود.

شیربان خاطرنشان کرد: برای تقویت عضلات این ناحیه می‌توان با تمرین‌های تقویت عضلات پشتی در حالت ایستاده شانه‌ها را به سمت بالا و عقب حرکت داده و با نگه داشتن عضلات و شمردن تا عدد ۱۰ و آزاد کردن عضله برای کاهش این عارضه ورزش‌های متفاوتی انجام داد.

کد خبر 458291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.